MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Man blaast zich op in internetcafé in Marokko

12 maart 2007 | in Marokko | 12 Reacties

bomEen man die explosieven onder zijn kleding had verborgen heeft zichzelf opgeblazen in een internetcafé in Marokko. Vier omstanders raakten licht gewond. Dat heeft het Marokkaanse persbureau MAP maandag bekendgemaakt.

De man kwam zondag het internetcafé aan de rand van Casablanca binnen in gezelschap van een andere man. Hij liet de explosieven afgaan toen de zoon van de eigenaar van het internetcafé hem verbood toegang te zoeken tot terroristische websites.

De gewonden waren de zoon, twee bezoekers en de man die met de dader was binnengekomen. De laatste probeerde te vluchten, maar kon worden ingerekend.

Er zijn 12 reacties

  1. mening
    12 maart 2007 om 01:48 uur.

    Blijkbaar ben je nergens meer veilig.

    Deze met terroristische gedachten geinfecteerde psychopaat was kennelijk niet in staat om eerst na te denken. Raar dat hij niet zocht naar andere internetcafe’s om te internetten met zijn psychopatische broeders.

  2. Jamal
    12 maart 2007 om 03:13 uur.

    OnMarokkaans!

    Heel vreemd, deze mensen worden gebrainwashed door die extremisten (vaak uit het buitenland import imams uit het M-O). Gelukkig is het overgrote deel van Marokko ruim denkend en liberaal. We moeten snel een hand uitreiken naar de sloppenwijken en contact zoeken met andersdenkenden. Dit mag geen mode worden in Marokko!

    De beweegredenen van deze lui zijn ook erg onduidelijk. Marokko bevindt zich middenin een transitie perioden om een sterkere economie op te bouwen meer democratisering etc. Er wordt hard gewerkt in Marokko wat we voor een groot deel te danken hebben aan de Koning Mohamed de zesde.

    We moeten meer interne dioloog en saamhorigheid hebben om de verdwaalde”moslims”aan onze zijde te krijgen en hard te werke aan een toekomst in Nederland en Marokko. Bijde want kiezen doe ik niet. Je kan van een kind ook niet verwachten dat hij tussen 1 van zijn ouders moet kiezen toch?

  3. Fatima
    12 maart 2007 om 06:05 uur.

    Ik ben het bijna volledig eens met je Jamal, al moet ik zeggen dat de keuze voor Nederland of Marokko niet erg moeilijk is voor mij……………..doe mij anders maar een enkeltje Marokko mocht ik ooit voor de keuze komen te staan.

  4. khalid
    12 maart 2007 om 06:34 uur.

    Marokkaanse overheid moet relatie met middenosten herzien en veel aandacht aan de jeugd besteden anders valt te prooi aan die zieke oile sheikhs die bloodlustig zijn en proberen hun zieke idiologie werld wide te exporteren

  5. Carmen
    12 maart 2007 om 07:43 uur.

    Afgelopen vrijdag een rondreis geboekt waaronder ook Casablanca, niet leuk voor mijn familie om te horen dat iemand zichzelf in Casablanca opblaast, maar dat weerhoudt mij niet om naar Marokko te gaan. Het kan immers overal in de wereld gebeuren..

  6. Jamal
    13 maart 2007 om 09:48 uur.

    Het schijnt zo te zijn dat er uit een bepaalde arme wijk in Casablanca veel van deze verdwaalde lui komen, het is heel goed mogenlijk dat er een directe verband is tussen economisch positie en zwakheid voor extremisme.

    Casablanca is geen toeritische trekpleister( ben er zelf geweest) integendeel zelf. Ik ben 2 weken geleden aan het rondreizen geweest in Marokko, Marrakech, Agadir, Essaouira, Tanger en de Atlasgeberte is erg de moeite waard.

    De tegenwoordige realiteit van doorgeschoten misvattingen over het geloof accepeteren raad ik af, we moeten z.s.m. met deze andersdenkenden aan tafel zitten om een en ander te bespreken en te verhelderen. Wat zit ze nou percies dwars is het echt de tegenwoordige veranderingen in Marokko van de overheid t.a.v. de emancipatie van de Berbers, vrouwenrechten etc.

    OF is het hun sociaal economische positie in de grote stad Casablanca waar zoals in bijna elke grote stad in de wereld deze lui de tekortkomingen merken aan henzelf veroorzaakt in hun ogen door anderen? Grote verschillen in economische positie en het gevoel er niet bij te horen ( Loyaliteit kwestie Nederland) kunnen een voedingsbodem zijn voor extreme opvattingen waar bepaalde mensen slinks op in spelen.

    Zoals Cohen zegt de boel bij elkaar houden!

  7. samson
    13 maart 2007 om 11:48 uur.

    dit is een taak van de overheid die de mensen in marokko niet serieuse nemen, bv. discriminaitie, arrogantie.amerikanen volgelingen. ext.

  8. abdel
    13 maart 2007 om 12:25 uur.

    selam

    jamal

    wordt wakker , het is armoede dat mensen tot wanhoop brengt.
    het is het seksistische gedrag in deze verotte wereld , dat mensen kwaad maakt.
    het is oneerlijkheid van de regering dat bloed van de mensen doet stollen.

    wat zou jy doen?

    ik wil terug naar marocco , en niet vanwege een paar gehandicapte rasictische nederlanders , maar om het seks dat je zowel links als rechts om je heen ziet , en wij marokkaanen doen met hen mee, wie zijn er in grootte getallen pooiers?

    maar in marocco gaat het de zelfde kant op , en dat maakt het dat mensen dit soort dingen doen.
    wat wij hier doen op dit aardbol heeft totaal niets met het echte leven te maken.

    inchallah heeft hij nu rust gevonden, waar hij naar verlangde, en wordt hij er op aangesproken dat moord verboden is

    vriendelijke groet.

  9. Jamal
    13 maart 2007 om 01:10 uur.

    Beste Abdel en de rest,

    Seksitisch gedrag is over en van alle tijden( ook in islamitische landen, zover je hiervan kan spreken). Oneerlijkheid van de regering en de reden hiervoor classificeer ik ZEKER niet voldoende( nooit) om tot zo`n daad te komen.

    Agressie tegenover onschuldigen is net alle tijden verboden, alleen uit zelfverdediging is dit geoorloofd. Stel je voor dat jouw familie in de internetcafe zat?? wat zou je dan zeggen( en dan moet je niet komen vertellen dat je dat maat ok vindt).

    Dat Marokko een bondgenoot is van de US heeft met regionale politieke machtsverhoudingen te maken( Marokko is veel beter af dan Algerije dat een bondgenoot van Rusland was).

    Ik zal niet ontkennen dat Marokkaanse ambtenaren arrogant kunnen zijn, ik zie ook dat er hele postieve ontwikkelingen gaande zijn in Marokko. Marokko veranderd mischien niet zo snel als wij in Europa willen door onze hogere standaard maar als je naar de rest van de Afrikaanse landen kijkt doen we het niet slecht! Wij kunnen hieraan bijdragen. Je kan daarentegen zoals vele in Nederland alleen maar negatief zijn op de Marokkaanse overheid zonder enige andere inbreng, maar daar help je de zaak ook niet mee.

    Islam= Vrede, zelfmoordacties keur ik ten ALLE tijden af !

    p.s. mischien zeggen jullie negetieve sentimenten die niet rationeel zijn onderbouwd meer over jullie eigenwaarde en mate waarin jullie jezelf succesvol vinden. Negetieve zelfbeel wordt vaak geprojecteerd op de omgeving waardoor niet goeds lijkt ( Nederland, Marokko etc.)

    Ik zou zeggen tel je zegeningen en breng vrede waar je kan

  10. marocain
    13 maart 2007 om 01:35 uur.

    Abdel
    Z’n Korte weg (zelfmoord) leidt zeker niet. naar paradijs……God kan voor zichzelf zorgen…Hij zal het niet aan zulke idioten overlaten…..
    De dader is 20 jr oud.. Wat weet hij nou over de Islam..? God zegt “Mens ga leren”..En wat doet hij leert hij een bom maken om zelfmoord te plegen en andere onschuldigen vermoorden ( waaronder kinderen…) . Waarom wordt hij geen dokter , leraar, vuilnisman en de armen helpen.? Waarrom zoekt hij WIJSHEID niett ipv fanatieke DOMHEID .

    Armoede is geen reden om dit te willen doen….Uit armoede kan men ook wijsheid leren….Hij is gewoon, zoals helaas veel Marokkanen, een bruikbaar idioot…in dienst van Rijke, laffe “Sheiks”….

  11. redbull
    14 maart 2007 om 02:06 uur.

    deze vent loop te droomen voor een tecket naar paradijs en nou heeft eentje
    voor de hel.
    er komt nergens in de koran dat mag moorden onschuldige mensen of je
    zelf , zou jaggen ze gewoon buitlanders infisteerders gewoon weg

  12. Maghreb Magazine » 2007 » maart » 16