MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko net ontsnapt aan serie aanslagen

16 maart 2007 | in Marokko | 14 Reacties

Casablanca 2003Marokko is volgens terrorisme-expert Mohamed Darif zondag net ontsnapt aan een serie terreuraanslagen, te vergelijken met de aanslagen van 16 mei 2003 in Casablanca. De Marokkaanse politie ontmantelde een woning in de volkswijk Moualy Rachid waar ze bijna tweehonderd kilo aan explosieven en ander materiaal vond. Ooggetuigen zagen de politie een tiental kisten en plastic flessen de woning uitdragen.

De kamer waar de explosieven zijn gevonden, was verhuurd aan drie jongens. “Ze waren tussen de 20 en 24 jaar oud. Ze zeiden dat ze werkten op een markt in een andere wijk. Sinds zondagavond heb ik ze niet meer gezien,” vertelde de eigenaresse Ouadnouni Mahjouba. Twee van hen blijken volgens het staatspersbureau MAP afgelopen zondagavond aanslagen te willen plegen in Casablanca.

Een van de twee, Abdelfatah Raydi (23), bezocht die avond een internetcafé in Casablanca waar hij op zoek was naar instructies voor de aanslagen. Omdat hij niks kon vinden, wond hij zich op. Nadat de eigenaar van het internetcafé de politie wilde waarschuwen, blies Raydi zich ter plaatse op. Zijn compagnon Youssef Khoudri (18), die buiten stond te wachten, liet daarop zijn gordel met explosieven vallen en sloeg op de vlucht. De man werd een paar uur later gearresteerd. Volgens Darif, die verbonden is aan de Hassan II universiteit van Mohamedia, wilden ze meerdere aanslagen plegen in het centrum van Casablanca. “Met tweehonderd kilo explosieven kun je een hele buurt opblazen”, zegt hij.

Zondagavond was het precies drie jaar na de aanslagen in Madrid. Mohamed Darif vermoedt dat er problemen zijn geweest in de coördinatie en communicatie tussen de verschillende cellen. “Er bestaat een verband tussen deze twee jongens en de aanhouding van Saad Houssaini vorige week dinsdag in Casablanca”, vertelt hij. Houssaini wordt gezien als het brein achter de aanslagen in Casablanca en Madrid. Hij staat bovendien bekend als expert in het fabriceren van explosieven en vormde de link tussen de verschillende cellen, denkt Darif.

Met zijn aanhouding heeft de politie volgens Darif zondagmiddag iemand kunnen aanhouden die zondagavond de instructies had moeten geven aan de twee zelfmoordterroristen via internet. En dat is uiteindelijk nooit gebeurd, aldus planet.nl.

Er zijn 14 reacties

  1. Mohammed
    16 maart 2007 om 09:39 uur.

    Jammer die jongens nog zo jong en al in de handen gevallen van die laffe Imams uit het M-O. In plaats van vrede en tolerantie over ons geloof te verkondigen zaaien ze haat en ellende bij ons.

  2. Adam
    16 maart 2007 om 12:56 uur.

    die jonges mogen wat mij betreft de cel in voor de rest van hun leven, dat heeft niks te maken met islam, ze geven een verkeerd beeld over islam en islamieten, islam is een godsdienst van tolerantie, en is tegen alle soorten van geweld.
    maar die jongens zijn ook slachtoffers van onwetenheid, ze zijn nog jong weten weinig overhun geloof en zijn dus makelijk prooi voor extrimisten.

  3. abdel
    16 maart 2007 om 01:22 uur.

    selam

    je kunt blijven zeggen tot dat je een ons weegt , dat dit niets met islam te maken heeft , maar je weet niet precies wat er in die jongens hen hoofd omgaat!

    dus aub gedraag je niet als een nederlander en meteen linken met het geloof
    wat zij hebben gedaan is niet goed te praten , en allah(swt) zak het afkeuren.

    dus laat het rusten , en heb medelijden met hen voor dat gene wat hen overkomt tijdens het verhoor!!

  4. kano
    16 maart 2007 om 02:49 uur.

    ‘zo krijgt de islam elleen slechte naam. als je onschuldige mensen vermoordt ga je direct naar de hel .dat staat duidelijk in de heilige koran geschreven kunnen die mensen soms niet lezen?

  5. Mohammed
    16 maart 2007 om 03:20 uur.

    Abdel! a amchoem ik hoor jouw geen woord zeggen van de onschuldigen mensen die worden vermoord bij zo`n aanslag a bnadem, als jouw familie was a sahbi?

    Inscha allah zijn wij allemaal moslims, wij moeten deze gevaarlijke mensen met hun onislamitische ideeën vertellen en duidelijk uitspreken dat het verkeerd is wat ze doen. Anders leren ze het nooit snap je en denken andere jongeren nog dat het goed is jezelf op te blazen.

    Niets rechtvaardigd het doden van onschuldigen, ik zeg niet dat zij mischien ontevreden waren over hun leven maar dat is geen goede uitweg voor hun.

    We moeten ze helpen op economisch gebied dan zal het inschallah beter gaan.

  6. hypokriet
    16 maart 2007 om 03:37 uur.

    islam is een godsdienst van tolerantie, hahaha!!

    dat zeggen jullie telkens. en wij maar kijken naar all die imams uit het midden oosten, en andere delen van de werled ,die elke toespraak haat en intolerantie prediken. en maar fatwas uitspreken tegen comedianten. spreek je uit tegen terrisme en word de moskee uit gegooit, en nog zoveel voorbeelden die de zogenaamde toleratnie aan tonen van islam.

    vind je het gek dat men gek naar jullie kijken. blijven dreigen dat islam vrede betekent en tolerantie.

    tolerantie,zeker dat zien we.

    volgende zou dit volgens jou kunnen of is deze man gelijk ook geen islamiet meer.

    ISLAM and DIVERSITY met TARIQ RAMADAN

    http://www.coc.nl/dopage.pl?thema=any&pagina=viewartikel&artikel_id=1475

  7. marokkino
    16 maart 2007 om 04:45 uur.

    Aanpakken die zbel!
    ezels!!!

  8. Youssef Ain Asserdoune
    16 maart 2007 om 05:10 uur.

    Ik keur het helemaal af wat die jongens gedaan hebben maar ik kijk niet alleen naar de daad maar ook naar de oorzaak ervan. Voor wat mij betreft kan de Marokkaanse overheid zich meer richten op het goed en beter maken van het infrastructuur, het creeren van werkgelegenheid voor die mensen dan zou je zien dat je op die manier dat soort misdaden kan vorkomen.
    Hooploze jongens die msaken het zat zijn, geen school, geen werk, miziria thuis en noem maar op, wat verwachten wij anders van die jongens eigenlijk?!?! het is absoluut te vergelijken met Marokkaanse jongeren in NL die voor problemen veroorzaken, die zich gepasseerd voelen, gediscrimineerd enzo.

  9. samir B
    17 maart 2007 om 12:28 uur.

    Iedere moslim is verplicht om dit soort laffe moordenaars bij de politie te melden, ook al is het een familielied van jou. Want geen enkele mens mag een leven van een ander afpakken die god hem gegeven heeft. En dan nog dit. veel christenen associëren terrorisme met islam. Ze weten wel beter dat het niet zo is. Maar zij zijn nog veel erger zij doden een heel volk om hun geloof kijk maar naar Bosnië en naar de indianen in Amerika. Of zijn jullie blind en doof. Allah zit alles en het ontgaat hem niets.

  10. ***
    17 maart 2007 om 01:13 uur.

    Zo zie je maar wat wanhoop kan doen met een mens. Idereen heeft zijn oordeel al klaar over deze jongens, maar iedereen schijnt te vergeten dat deze jongens afkomstig uit de sloppenwijk van Sidi Moumen in Casa en dat ze dus geen enkele toekomstperspectief hadden en dan zijn ze dus een makkelijke prooi voor extremisten. Dus hou jullie oordeel voor je en wees blij dat de eigenaar van de internet-cafe attent heeft gehandeld en zo waarschijnlijk een grote aanslag heeft voorkomen.

  11. Said
    17 maart 2007 om 03:11 uur.

    Middenoosten willen van marokko tweede lebanon maken vieze arabieren laat Marokko met rust en spaar jou olie dolars hou je idiologie voor je zelf. laat die arme mensen in verde leven aub ze hebben genoeg problemen . viva marokko

  12. samir B
    17 maart 2007 om 05:45 uur.

    ik snap echt niet dat sommige hier nog sympathie hebben voor deze lafaards. vergeet niet dat wij ook heel lang in armoede hebben geleefd, maar dan ga ik nog niet onschuldige mensen vermoorden. en wacht maar tot één van je familie leden vermoord wordt door een terroristische aanslag. dan piep je wel anders.

  13. mon3im B
    03 november 2008 om 02:11 uur.

    die jogen moet in de cel blijven tot ze weten wat de islam is en gaan ze leren dat ze mogen geen mensen vermoorden ze denken om dat die mensen slecht zijn mag je vermorden dat is niet dus wat mij bereft die jogen gewoon in de cel goooijn

  14. Sanae
    09 december 2008 om 01:47 uur.

    Amschoum? Meteen een ander ergens op wijzen, omdat hij het niet met je eens is.

    Iedereen begaat fouten, de jongemannen die medoen hieraan, zijn vaak onwetend, de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid ligt bij hun leiders, die enkel toekijken en lachen.

    Shame on them, But they all will be punished for their thaughts and deeds!