MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Rusland biedt Marokko kerncentrale aan

21 maart 2007 | in Economie, Marokko | 20 Reacties

kernenergiecentraleRusland heeft Marokko aangeboden de kernenergiecentrale te bouwen die het Noord-Afrikaanse land wil vestigen in Sidi Boulbra, tussen Saffi en Essaouira, aan de kust van de Atlantische Oceaan. Een delegatie van het Russische staatsconsortium Atomstroyexport was maandag in Rabat om te onderhandelen over de verhoop van de kernenergiecentrale. Het gaat om een zwaar water kernreactor die ontwikkeld is aan het begin van de jaren tachtig en 1,5 miljard euro zou moeten kosten.

De te bouwen centrale zal de eerste zijn in Noord-Afrika en zal niet voor militaire doeleinden gebruikt worden. Hij wordt gebouwd met het idee om in de toekomst de afhankelijkheid van aardolie te verminderen.

Miguel Becerra, woordvoerder van de Canarische regering, reageerde negatief op de nucleaire plannen die Marokko 400 km van de Canarische eilanden wil ontwikkelen. Volgens hem kan de kerncentrale de komst van toeristen naar de Canarische Eilanden doen afnemen. “Gezien de nabijheid van de Archipel, moet de Spaanse Regering opkomen voor de belangen van Canarias,” zegt de woordvoerder.

Het gebied waar men de kerncentrale wil gaan bouwen, is het gebied voor economische expansie aan de Atlantische kust in het zuiden van het land, waaraan de Marokkaanse regering momenteel voorrang verleent, aldus HollandseNieuwe.com.

Er zijn 20 reacties

  1. abdel
    21 maart 2007 om 11:45 uur.

    selam

    werk voor Mohammed ElBaradei

  2. Karim M
    21 maart 2007 om 12:28 uur.

    doe lekker in je eigen land, ons milieu staat er niet al te bekend om schoon te zijn. dus ga maar door met het verpesten van je eigen land!

  3. monador
    21 maart 2007 om 03:07 uur.

    is heel goed van marokko ik hoop ook dat ze kerwapens gaan ontwikkelen

  4. maghribi
    21 maart 2007 om 03:33 uur.

    waarom ook niet?

  5. maghrabi
    21 maart 2007 om 04:09 uur.

    kern energie met rampzalige gevolgen oweu jah jah:P:P:P

  6. Saida
    21 maart 2007 om 05:54 uur.

    Kunnen ze niet beter investeren in zonne-energie?
    Je hebt volop zon gratis en schoon

  7. Said
    21 maart 2007 om 06:04 uur.

    oh nee stop die shit

  8. M.F
    21 maart 2007 om 09:02 uur.

    Ik denk niet dat zo’n project het licht ziet omdat het niet in de plannen van de Marokkaanse regering of koninkrijk past.
    Je moet lef hebben voor zo iets. Als Israel en USA nee zeggen(ook al is het voor civiele doeleinden) dan is het eind verhaal.
    Algerije gaat zeker ook dwarsbomen. Polisario wordt gek.
    Maar, als Marokko een kerncentrale gaat bouwen dan gaat Bangladesh een kernbom maken.
    Marokko moet een beetje reeel blijven.

  9. samir B
    21 maart 2007 om 10:50 uur.

    mooi werk ga zo door marokko

  10. omar
    21 maart 2007 om 11:56 uur.

    marokko blijft marokko en zal nooit de top bereiken omdat ze daar de kennis en organisatie niet voor hebben. Elke project wordt door buitenlanders gealiseerd. Al gaat het om simpele dingen zoals het aanleggen van een stukje asvalt.

  11. Karim
    21 maart 2007 om 11:57 uur.

    Marokko heeft ook het recht op kern energiecentrale, denk vooruit, over 75 jaar kennen we geen aardolie meer. ik ken de gevaren van kern energie, maar ach bijna alle landen zijn nu bezig met het bouwen van kern energiecentrales dus marokko kan niet zomaar achterblijven, we lopen al achter.

  12. Studente
    22 maart 2007 om 12:01 uur.

    Marokko doet er juist wijs aan door geen kerncentrale te bouwen.. ook al zou je zogenaamd achter lopen.. ze kunnen beter hun geld besteden aan aspecten die van belang zijn in dat land.

  13. kano
    22 maart 2007 om 01:02 uur.

    marokko heeft geen aardolie de economie groeit dus marokko heeft meer elektrische energie nodig het enigste oplossing is het bouwen van een kerncentrale marokko moet niet afhankelijk blijven van landen met aardolie
    en zal heel veel geld besparen want kernenergie is goedkoop en geen CO2 afstotend dus schoon de spanjaarden zijn gewoon bang dat marokkanen de kennis van kern technologie in de handen krijgen en op ten duur wellicht kernwapens gaan produceren de spanjaarden verzinnen altijd andere smoesjes, vooral de grote vijanden (de algerijnen en polisario )die gaan zeven kleuren schijten.wat betreft of marokko deze kerncentrale mag bouwen, ik zeg van wel omdat marokko de grote vriend van amerika is en de joodse loby in amerika is ook de grote vriend van marokko daar zitten ook de marokkaanse joden die van marokko naar amerika zijn geimegreerd.

  14. monador
    22 maart 2007 om 06:08 uur.

    spanje is gewoon bang dat marokko kernwapens gaat maken

  15. samir B
    22 maart 2007 om 08:53 uur.

    aan die genen die het nog niet begrijpen. zoals meneer omar. je moet nooit 100% afhankelijk zijn van een ander dus in dit geval energie. zolang je afhankelijk ben van hen dan zullen ze je altijd aan een touw trekken. of wil je altijd bij hen om hulp gaan bedelen.

  16. TITWANI
    23 maart 2007 om 05:30 uur.

    war zeuren jullie nou?bijna elke land heeft nu kerncentrale waarom marokko niet?vs,israel,frankrijk,vk,rusland,china,india,pakistan,zelfs nl en zuid afrika.

    ik heb goede advies voor marokkaanse regering waarz e kernafval kunnen dumpen:ISRAEL.

  17. Mocro_Caza
    23 maart 2007 om 07:40 uur.

    Ofniet Titwani midden tussen die Joodse klootzakken

  18. sadf
    23 juni 2007 om 12:51 uur.

    er staat al een kerncentrale in het noorden van rabat

  19. hassan
    27 februari 2012 om 04:15 uur.

    marokko moet zoergen alleen voor horen
    en lekker vrouwen. marokko heeft vrouwen die ook met honden #%@^%#
    kijk om jou heen elk marokkaans vrouw heeft met een hond #$%@%$@#

  20. ffffff
    02 maart 2012 om 09:17 uur.

    HASSAN? ik denk dat je zelf en HOND bent, aangezien je geen respect hebt voor marokaanse vrouwen!!!!!!!!!!!! heb je nog nooit manieren geleerd?