MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Rotana: gemengde gevoelens bij advies APR

23 maart 2007 | in Amusement, TV | 17 Reacties

RotanaDe Arabische amusementszender Rotana is blij met het advies van de Algemene Programmaraad (APR) om de zender door te geven via de Amsterdamse kabel, maar is minder gelukkig met het advies om daarvoor RTL7 op te offeren. De APR zegt echter dat het niet anders kon. Woordvoerder Ruud Nijhout van Rotana heeft gemengde gevoelens bij het advies. “Dat zij gemeend hebben een andere zender te moeten noemen die weg moet om plaats te maken voor ons, dat is hun verantwoording”.

Nijhout is niet blij met de tegenstelling die is gecreëerd tussen Rotana en RTL7. “Daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Daar hebben wij niet om gevraagd, wij hebben alleen gevraagd, hoe kijkt de programmaraad tegen het aanbod van Rotana aan”. Els van Loenen, secretaris van de APR, geeft aan dat het onvermijdelijk was om een zender aan te wijzen die zou moeten verdwijnen voor Rotana. Kabelprovider UPC moet overigens nog beslissen of Rotana wordt opgenomen in het pakket en zo ja, of RTL7 dan moet wijken. Het bedrijf heeft echter al laten doorschemeren dat dat laatste niet waarschijnlijk is.

Rotana, dat eigendom is van de Saoedische prins Al-Waleed, denkt een potentiële doelgroep te kunnen bereiken van 1,5 à 2 miljoen mensen die het Arabisch kunnen volgen. Een belangrijk deel van deze groep bestaat uit Marokkanen. Nijhout erkent dat veel Marokkanen Berber (Tamazight) spreken en het Arabisch nauwelijks beheersen. “Dat heeft onze aandacht,” aldus Nijhout in nieuwsuitamsterdam.nl.

Er zijn 17 reacties

  1. Said
    23 maart 2007 om 11:07 uur.

    Heel goed dat ze hier in Nederland beginnen te beseffen dat arabisch bij Marokkanen een vreemde taal is die ze niet beheersen. Zelfs arabisch Marokkanen kunnen nauwelijks arabisch lezen. Dus rot op met Rotana.

  2. khalid
    23 maart 2007 om 12:04 uur.

    we hebbben niks te maken met arabisch we worden gedwongen om arabisch te horen en te lezen STOP genoeg

  3. Nihad
    23 maart 2007 om 12:39 uur.

    Spreek lekker voor jezelf.

    Ik hou van Arabische muziek.

  4. Tarek
    23 maart 2007 om 12:48 uur.

    eh pardon? ik kan arabisch goed lezen en verstaan ik had leiver al jazeera maar ja he Rotana natuurlijk met lebanese meisjes en wie wil dat niet

  5. Relaxtro
    23 maart 2007 om 01:09 uur.

    idd een lekker staaltje kortzichtigheid, ‘moslims, arabieren, marokkanen, turken, pakistanen, komt allemaal op hetzelfde neer’ pfff Moet je voor de gein tegen een nederlander zeggen dat hij net zoiets is als een duitser lol.

    rtl7 mag van mij sowieso wel verdwijnen, ook als er niets anders voor terug komt.

  6. abd
    23 maart 2007 om 02:43 uur.

    ach zo’n muziek zender ga je echt niet naar kijken. op de schotel ontvang ik het. eerste week toen ik dat zag was dat spannend maar daarna heb je wel wat anders met je tijd te doen. een zender over cultuur en achtergronden zou mij meer intresseren, maar dan wel in het berbers of anders arabisch gesproken met nl ondertiteling.

  7. abdel
    23 maart 2007 om 02:48 uur.

    Selam

    Nijhout erkent dat veel Marokkanen Berber (Tamazight) spreken en het Arabisch nauwelijks beheersen. “Dat heeft onze aandacht,” aldus Nijhout

    Hoe wil hij dit bereiken, door Arabische les te geven op Rotana , of de Marokkanen opzadelen met blote lichamen van half Amerikaanse Libanese vrouwen?

    Rot op met die zender, en Marokkanen laat je niet verleiden van je huiswerk, en sociaal leven.

  8. Mocro_Caza
    23 maart 2007 om 07:36 uur.

    Hoe sommige Marokkanen over het Arabisch praten is gewoon zo dom, het getuigt gewoon van hun geringen kennis van zaken, daarmee bedoel ik dat ze gewoon domweg vergeten dat het arabisch de taal is van hun profeet en van hun godsdienst, dat duizenden malen belangrijker is dan de afkomst van een persoon of dat je arabier of berber bent.
    Ik hoop dat jullie je ogen gaan openen.

  9. fouad
    23 maart 2007 om 07:43 uur.

    dat slaat nergens op dat marokkanen berbers en tamazight spreken we verstaan en begrijpen ook arabisch ik vind het gewoon jammer dat wij ook steentje bijdragen aan upc we betalen ook kabel tv en wat krijgen we der voor terug aleen maar nederladse zenders we willen ook gezellig iets zien in het arabisch!

  10. khalid
    24 maart 2007 om 01:14 uur.

    mocro kaza
    leer jij eerst tamazight dan gaan we praten

  11. mhamed
    24 maart 2007 om 02:46 uur.

    daar gaan we weeer!!!!!!!!!!!!!!!!!
    wat moet ik nou leren van zo rotana tv!!!!!
    muziek en bloot vrouwen kijken…………is dat wat jullie arabisch noemen!!!!!!!!!
    waarom niet iqra!!!!!!!!!!!!!!!
    wij worden dom gehouden door een zender die zij beheersen en willen aan ons te zien!!!
    nou voor mij hoef dat niet .

  12. karima
    24 maart 2007 om 08:24 uur.

    aub genoeg met arabsieren van Marokkanen Marokkanen zijn geen arabieren ze hebben ook recht ook op hun taal of zie ik dat verkeerd
    STOP met onderdruking ik wil geen arabisch zender meer. aljazeera is meer dan genoeg we krijgen alleen nigatief dingen te zien en te horen osma dat osama dit bla bla

  13. kano
    26 maart 2007 om 03:16 uur.

    de naam zegt het al ROT ANA helft nederlands en helft marokkaans we weten allemaal wat in het nederlands ROT is. en ANA betekent in het arabisch en/of marokkaans IK. dus met andere woorden wij ROTTEN.

  14. ike
    05 juli 2007 om 04:16 uur.

    da is toch wijs. wees toch keer bly.

    arabiche muziek is de “beste”99% van zangers en zangeresn hebbe valse stem “””””””””””””””””””””””””””” BV?????????????Hiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaafa ””””””””””””””””””’ (wawa)

  15. gentenaar
    05 juli 2007 om 06:54 uur.

    wollaah je hebt gelijk manneke ahhahahahahahahaahahahah haifaaaaaaaa bos el wawa

  16. ik
    15 oktober 2007 om 07:55 uur.

    ej jonge niet zo stoer jullie he die zegge dat arabiesh Dom is en dat Rotana moet oprotte.. Als je niet wil kijke dan Rot je lkkr 0p! en ga eerst lere om arabiesh te prate en kom dan verder prate oke sgatjes..
    En ga niet zo over Libanese prate! ik ben het wel niet maar tog..
    ff Normaal Doen mense!
    yallah salm

  17. ik
    15 oktober 2007 om 07:56 uur.

    salam* :p