MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

PvdA pleit voor aanpak allochtone macho’s

20 april 2007 | in Maatschappij | 14 Reacties

TazmamartAllochtone delinquenten moeten in jeugdgevangenissen niet door kunnen gaan met hun machocultuur. Daarbij zouden gevangenissen kunnen helpen door dure merkkleding en ‘blingbling’ te verbieden en weer gevangeniskleren in te voeren. Dat schrijft PvdA-Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem donderdag in een ingezonden brief in de Volkskrant.

Jeugdgevangenissen zouden volgens de woordvoerder integratie een gedisciplineerde en strenge aanpak moeten hanteren voor macho-jongeren die daar gevoelig voor zijn. De PvdA wil dit soort zaken regelen in een wetsvoorstel voor een gerichte aanpak van probleemjongeren, die de Tweede Kamer deze maand behandelt.

Dijsselbloem concludeert volgens De Telegraaf dat de jeugdzorg en jeugddetentie in hun huidige vorm totaal niet werken, aangezien 70 procent van de jongeren binnen een aantal jaar weer de fout in gaat. Rechters zouden volgens hem ook rekening moeten houden met de culturele achtergrond van een jonge delinquent.

Er zijn 14 reacties

  1. Rachid
    20 april 2007 om 12:51 uur.

    Hallo,

    Hierbij nodig ik de lezers van Maghrebmagazine graag uit om eens te klikken op de link van De Telegraaf.

    Jullie opdracht is dan: bekijk de titel van het artikel van de Telegraaf en tel hoe vaak het woord Marokkaan of Marokkaanse voorkomt in de tekst.

    Dat is om te kijken op wat de titel gebaseerd is.

    Waar jullie achter komen is of de Telegraaf iets tegen Marokkanen heeft of juist dat het woord Marokkaans in een artikel veel Nederlandse lezers trekt.

    Veel succes ;),

    gegroet,
    Rachid

  2. Choukri
    20 april 2007 om 01:14 uur.

    Beste Rachid
    Het is geen nieuws dat de telegraaf graag het woord MAROKAAN op de voorpagina wil plaatsen, want dat verkoopt lekker.
    Wat mij stoort is dat de PvdA meegaat met de stroming van de VVD en PVV enz
    Ik heb nu spijt dat ik op ze heb gestemd.

    Die jongeren aanpakken vind ik oke, maar maak dan geen onderscheid in afkomst. dat snap ik gewoon niet.

    TAzz ik kan hier echt boos om worden

  3. Henk -Rotterdam
    20 april 2007 om 08:10 uur.

    Het is in de wet geregeld dat een ieder die in detentie zit zijn eigen kleding mag dragen.
    Als men dus de maatregelen van Dijsselbloem wil uitvoeren zal er eerst een wetswijziging moeten komen.
    Wel eens nagedacht over de duur van de procedure van een wetswijziging in Den haag?
    1 jaar of 2 jaar ?
    Als dat dan gelukt is komt de vraag welke kleding men aan moet schaffen.
    Want deze moet worden aangeschaft en bij orders voor het bedrijfsleven boven een bepaald aantal euro’s moet men de opdracht europees aan besteden.
    Als er dan een keuze is moet men eerst de kleding testen of deze voldoet aan de eisen gesteld aan het doel.
    Of dacht Dijsselbloem dat men gewoon de catalogus van Wehkamp kon gebruiken en wat leuks bestellen?.
    Een van de gevolgen van een wetswijziging is namelijk ook dat het dan voor reguliere gevangen ook niet meer mogelijk is om gewone kleren te dragen en men de doelgroep voorbij schiet.
    Althans dat kan deze maatregel inhouden en dus zullen advocaten zich tegen een wetswijzijging verzetten en gaan procederen.
    De wijze waarop het in de media wordt gebracht is in de bekende anti-Marokkaanse stijl van de Telegraaf en de overige media.
    Beangstigend vind ik het voorstel om dat men gewoon de kanten uitgaat van rechts en uiters rechts.
    Dat men iets moet doen aan de problemen is zeker,dat weten we allemaal,maar men schiet altijd helemaal door en mist dan het doel want om bovenstaande te realiseren is gewoon ongeveer 3 jaar nodig en dan liggen de feiten al weer heel anders.

  4. iliass
    20 april 2007 om 09:53 uur.

    Goed choukri , de telegraaf geeft altijd negatieve oordel over buitenlanders met name marokkanen ,nooit positief , toch ligt de bal bij ons , wij moeten steeds beter worden vooral de tweede generatie moeten hun kinderen op goede pad terecht krijgen , vanaf de kleuterschool tot middelbareschool of hoger begeleiden en niet op straat terecht komen . ik zal je zeggen wat de telegraaf schrijft klopt voor 100%.

  5. Studente
    20 april 2007 om 09:59 uur.

    Ja inderdaad. Ik snap niet zo goed waar ze hierbij een onderscheid moeten maken. Een crimineel is een crimineel.

  6. marijnt
    20 april 2007 om 10:43 uur.

    Dat mag best gezegd worden. Je moet namelijk weten om wat voor doelgroep je hebt. Dan kun je daar vervolgens een plan van aanpak op bedenken. Je moet dus eerst over wie over wie je het hebt. Het is net als met het afnemen van een enquete. Je kijkt eerst wie de respodenten zijn die je wilt ondervragen

  7. Ewoud
    20 april 2007 om 11:06 uur.
  8. skery_vanuit_marokko
    20 april 2007 om 04:23 uur.

    marijnt

    nu ben je opeens moslim?? vorige week was je anti-moslim???

    marokkanen

  9. duss
    20 april 2007 om 06:12 uur.

    Tja, dan kan je wel weer roepen ‘anti marrokaans’ maar cijfers en feiten liegen niet. Ik snap niet waarom veel marokkaanse jongeren zo’n shit kansloze houding hebben in het algemeen, doe wat met je leven… maak er wat van. Ja, er zijn natuurlijk genoeg marrokaanse jongens/meiden die hun best doen, studeren/werken en gewoon een goed leven leiden… Helaas voor hun komen de ‘losers’ die zichzelf zo stoer vinden steeds in het nieuws.

    that’s life

  10. berny
    20 april 2007 om 09:03 uur.

    De PvdA maakt steeds vreemdere bokkesprongen, steeds minder mensen voelen zich thuis bij deze partij-in-verval. Boeven en boefjes uit alle culturen moeten op precies dezelfde manier aangepakt worden. Macho-gedrag bestrijden? Prima, maar dat geldt dan voor iedereen die in de fout is gegaan.

  11. kano
    20 april 2007 om 10:01 uur.

    de schrijver van deze artikel is gewoon een racist hij heeft het op marokkanen gemunt punt.

  12. kano
    20 april 2007 om 10:20 uur.

    deze schrijver moet aangeklaagd worden want hij heeft het verhaal van de minister gewijzigd hier is er sprake van vervalsing in het schriften, en ik vraag elk marokaan om geen telegraafkrant te kopen dan gaan ze het misschien in hun portemonnee voelen

  13. apie
    20 april 2007 om 11:00 uur.

    marijnt wil je een onderzoek houden, dan verwijs ik je om eens te verdiepen in de literatuur. tip: basisboek methoden en technieken.
    succes

  14. Choukri
    20 april 2007 om 11:18 uur.

    Beste Ilias
    Ik heb er geen moeite mee om die jongeren hard aan te pakken. wat mij stoort is dat vooral marokkanen bij naam worden genoemd, Ik kan me niet voorstellen dat alle criminelen marokkanen zijn. je kan ook gewoon zeggen:
    PvdA pleit voor aanpak macho’s. Ik weet je leest er snel overheen omdat het woord marokkaan er niet in voorkomt.