MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Actie tegen Marokkaanse namen

29 april 2007 | in Maatschappij, Politiek | 10 Reacties

Moussa AynanHaarlems PvdA-lid Moussa Aynan had eerder bekend gemaakt het oneens te zijn met de Marokkaanse namenlijst die Nederlandse gemeenten voorleggen aan jonge Marokkaanse vaders. Het kamerlid gaat nu een stapje verder en is tot actie overgegaan.

Zo heeft zijn fractie vragen erover gesteld aan B en W. Zelf verzamelt hij handtekeningen uit protest tegen het verplichtende karakter van de lijst: als Marokkanen in Nederland een andere naam kiezen dan door Marokko wordt voorgeschreven of de naam anders spellen, wordt hun kind niet door de Marokkaanse overheid erkend en kunnen zij geen Marokkaans paspoort aanvragen voor hun kind.

Aynan wil Marokkanen in Nederland oproepen met opzet voor hun kinderen andere namen te kiezen dan de Arabische namen die op de lijst staan. Zelf noemde hij zijn pasgeboren zoontje Zacaria, met een c, en niet Zakaria, zoals op de lijst staat, aldus het NRC Handelsblad.

Er zijn 10 reacties

  1. roemaisa
    29 april 2007 om 09:17 uur.

    nou ik vindt gewoon dat je ej kind mag noemen hoe je hem wil. desnoods noem je hem bin laden. ik ga toch ook niet zeggen dat je kees met een c moet schrijven belachelijk.

  2. tine
    30 april 2007 om 11:37 uur.

    inderdaad , ik vind ook dat je je kind mag noemen zoals je dat zelf wilt

  3. Abdelilah
    01 mei 2007 om 08:37 uur.

    Ik heb kinderen en ik heb ook te maken gehad met deze lijst. Op deze lijst staan de normale gangbare namen in Marokko, zowel Arabisch als Berbers. Zelf vind ik het een goede zaak dat zo’ n lijst bestaat. Volgens de Marokkaanse wet is het verboden om Westers of Westers klinkende namen voor je kind te geven. Daar is er niks mis mee. Wel zijn er bepaalde mensen die vinden dat Marokko van zijn islamitische identiteit afstand moet doen en terug moet keren naar een mythisch verleden van voor de islamitische Marokko met heidense, Joodse en Christelijk cultuur. Deze soort mensen storen zich niet alleen aan deze lijst maar ook aan het feit dat Marokko een islamitisch land is.

  4. Choukri
    02 mei 2007 om 01:12 uur.

    Waar maakt deze man zich druk om. Die man is een beetje naief om te denken dat marokkanen als protest een andere naam voor hun kinderen gaan kiezen. Dat kan je je kind niet aandoen.
    Noem je zelf Kees en blijf hier, dan heb je r ook geen last van.

    Ik walg echt van dat soort mensen. Die doen er alles aan om een beetje aandacht te krijgen. tfoeeeeeeeeee

  5. Boekabbas
    14 mei 2007 om 06:56 uur.

    Ja inderdaad tfoeee

  6. Maghreb Magazine » Raadslid Aynan haalt site uit de lucht
    26 mei 2007 om 12:09 uur.

    […] De persoonlijke website van PvdA-raadslid Moussa Aynan is sinds vrijdag tijdelijk uit de lucht. Dit na heftige reacties op de aandacht die Aynan vraagt voor de situatie van de Marokkaanse namenlijst. In één van de reacties werd het Haarlems raadslid in harde bewoordingen beschuldigd van het feit dat hij zich van leugens bedient en zich voor het karretje van de nationalistische Berber beweging zou laten spannen. […]

  7. Nora
    30 mei 2007 om 11:59 uur.

    Abdelilah: het tegengaan van deze lijst heeft helemaal niks te maken met het feit dat marokko een islamitisch land is. Als je op de lijst kijkt en je ziet dat Bouselham wel mag en een naam van een sahaba Oubayda niet mag, dan ga je je juist afvragen of het consulaat geen afstand wil doen van marokko als islamitisch land….denk daar maar eens over na!

    En Choukri, die man is helemaal niet naief, maar heeft groot gelijk, en ik denk dat je dat pas zult begrijpen als je zelf een islamitische naam voor je kind uitkiest en het consulaat je gaat dwarsbomen! Jammer dat zijn site van de lucht is, mijn steun heeft hij in ieder geval!

    Nora

  8. omar
    06 november 2010 om 09:37 uur.

    ik zoek een naam voor mijn zoon

  9. abdelghalek
    06 november 2010 om 09:40 uur.

    deze naam is een hele hallae naam die naam is de eerste naam van de koran

  10. nassira
    26 december 2010 om 02:06 uur.

    hey ik ben nassira
    en ik wil efe iets vraagen?
    wat betekent nassira in het
    marokkaans
    ik ben zelf ook een marokkan maar
    ik weet niet wat dat betekent haha
    stuur me dan bericht
    als je dat weet
    groetjes nassira