MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Weg met verplichte Marokkaanse nationaliteit

05 juni 2007 | in Marokko, Overheid | 23 Reacties

Khadija AribMarokko moet afzien van de verplichte Marokkaanse nationaliteit voor migranten en hun nakomelingen. Dat is een van de aanbevelingen voor de agenda van de nieuwe Hoge Adviesraad voor Marokkaanse migranten die in oprichting is.

„Marokko moet inzien dat de keuzevrijheid van de nationaliteit mogelijk moet zijn. Dat is een van de boodschappen die we gaan meegeven”, aldus het PvdA-Kamerlid Khadija Arib in het NRC Handelsblad.

Arib maakt deel uit van de werkgroep ter oprichting van de raad die de Marokkaanse koning moet gaan adviseren op het gebied van Marokko’s migrantenbeleid. Afgelopen weekeinde kwamen enkele honderden migranten en diverse deskundigen voor de vierde en laatste maal bijeen in het prestigieuze Tour Hassan hotel in Rabat om te discussiëren over de vraag hoe straks Marokko’s adviesraad voor de migranten er uit moet gaan zien.

De bijeenkomst, die dit keer handelde over burgerschap en participatie, bleek een aantal gevoelige kwesties aan te boren. Zoals de Marokkaanse nationaliteit die volgens de Marokkaanse minister van voorlichting Benabdellah „desnoods tot in de tiende generatie” automatisch voor Marokkaanse migranten en hun nakomelingen geldt.

Er zijn 23 reacties

  1. Saida
    05 juni 2007 om 10:13 uur.

    Wat zijn de overige aanbevelingen?

  2. Abdess
    05 juni 2007 om 11:02 uur.

    die is gek marokko heeft gewoon gelijk

  3. Administrator
    05 juni 2007 om 11:23 uur.

    Saida, volg de link

  4. Youssef
    05 juni 2007 om 11:29 uur.

    Wat is er mis mee met de Marokkaanse nationaliteit?!?! waarom zeuren de Amerikanen niet erover?! de Fransen ook niet en noem maar op….
    Een extra nationaliteit is een toegevoede waarde voor elke mens, je weet nooit wat er hier in dit land zal gebeuren.
    Dat men een nationaliteit heeft leidt tot geen plichten ofzo, het is meer administratief gezien, zo je kan zeggen dat je Nederlands bent, maar ook kan je zeggen ik ben gewoon een Marokkan. Want om eerlijk te zeggen, wie van ons besit eigenlijk een Marokkaanse paspoort?!?! heel weinig, want de meesten reizen alleen met die rode paspoort.
    Ik ben zelf die discussie beu, ik wil graag mijn eigen Marokkaanse paspoort behouden, omdat ik hem als een plus punt zie. In ieder geval wil ik me nooit als een kaskop gezien worden.

  5. rajaa
    05 juni 2007 om 11:54 uur.

    wie zijn die vertergenwordigers die gaan over ons beslissen rot op zakken vullers spionen amicalen.
    ierder is vrij om te kiezen niet marokko of marokkaanen die vertegenwordigersdie zich noemen allemaal opdondetren.

  6. abdel
    05 juni 2007 om 12:06 uur.

    welke malloot is er nou die zegt dat marokkaanse nationaliteit afgeschaft moet worden(allah alwatan al malik) lang leve marokko in onze harten en zijn paspoort

  7. brother
    05 juni 2007 om 01:00 uur.

    Wat een kletsverhaal. Als je je kinderen niet de Marokkaanse nationaliteit wilt geven, geef ze dan niet aan op de Marokkaanse consulaat! Heb je de leeftijd van 16 jaar bereikt, vraag dan geen identiteitdkaart aan, en houd op met dat gezeur.
    Het is alleen maar in ons voordeel dat Marokko deze prachtige regel heeft.

  8. mhamed
    05 juni 2007 om 02:48 uur.

    zij moet eerst hoofdoek dragen voordat ze iets te melden heeft.

  9. batata
    05 juni 2007 om 03:46 uur.

    precies brother ik snap dat gezeur echt niet
    ik zal mijn marokkaanse paspoort nooit opgeven ik ben een marokkaan wil later ook terug naar bladi en een paspoort maakt het gewoon veeeeeel gemakkelijker om te reizen

  10. ***
    05 juni 2007 om 05:35 uur.

    Geloof me mensen, marokko zal de regel dat iedereen die als marokkaan is geboren automatische de marokkaanse paspoort krijgt, nooit opgeven. Dat is maar goed ook!!!!

  11. said
    05 juni 2007 om 08:33 uur.

    Er zijn Nederlanders die graag de Marokkaanse nationaliteit willen bezitten,
    om in Marokko te investeren en zaken te doen.
    tevens ken ik zat Nederlanders die graag onroerend goed willen bezitten in Marokko vanwege uit een lopende redenen. dit wordt geweigerd!
    Conclusie!!!! het is een kostbaar goed, daar zal ik zeer zeker heeeeel zuinig mee omgaan.
    Afgezien van dat corrupte zootje in Marokko. blijft het mijn!!! Land en het is de mooiste land van de wereld.
    Moet ik dit soms opgeven om mijn integratie hier in dit kikkerlandje te voltooien??!!!
    Nooit!!!!

    Mensen geloof me!!! Dit heeft helemaal niks met integratie te maken.
    Nederland voelt zich te arrogant ten opzichte van een derde wereld land en ze willen daarmee niet geassocieerd worden .

    Bovendien is het een middel om daarmee politiek te scoren.

    Ik heb betere alternatieve om problemen in de wereld te verhelpen of op te lossen.

    Als het gaat om armoede bestrijding, als het gaat om ontwikkelingen. En het bestrijden van corruptie. Ect…..

    Ik zeg tegen Nederlanders en de Nederlandse politiek. Gaat u zaken doen met Marokko. zorg dat de relatie verbroederd, want er is heel veel te halen in Marokko als het gaat om investeringen en als het gaat om ontplooien mogelijkheden voor beide landen.
    Er liggen te veel kans die benut kunne worden.
    Minister balkenden heeft laatste hierop nog benadrukt “VOS”
    Maar dan zonder eigenbelangetjes en uitbuitingen. Nee! gewoon met wederzijds respect en algemene belagen zien te realiseren voor beiden landen.( wie weet keren we allemaal terug ook Nederlanders voor de arbeidsprocessen)
    En wie weet kan Marokko ook vernaderen richting buitenlanders die graag een Marokkaanse nationaliteit willen hebben. Het is alleen maar een aanwinst.
    En misschien kunnen beide landen een brug slaan tussen.
    En wie weet worden we met ze alle wereld burgers zonder dat er grenzen zijn
    Tot slot zijn we allemaal mensen of je in Marokko bent of ergens in een planeetje woont, we streven naar 1 ding om te leven en misschien te overleven.

  12. Samra
    05 juni 2007 om 09:07 uur.

    Soo het is een tijd geleden dat ik gereageerd heb, but here we go!!!
    Ik vind het goed dat er vanuit de marokkaanse overheid een verplichting is naar het behouden van de marokkaanse nationalitiet. Want dan is het iets waar een ander land niet mee kan sollen!!!!!! wij Marokkanen sub7annAllah gaan met de stroom mee en soms is het goed als wij in iedergeval hierop worden terug gefloten, je bent en blijft een Marokkaan. Tuurlijk wil ik dat Marokko zich ontwikkeld en economisch meegaat met de omringende landen en Europa. Maar het wel of niet hebben van de Marokkaanse Nationalitiet moet er niet aan te doen. Ik zelf heb een NL Id kaart en een Marokkaans passpoort niks mis mee. Een wet dat al goed is, is gewoon goed daar kan je niks meer aan veranderen tenzij je een totaal nieuwe wet aanneemt. Dus de keuzemogelijkheid moet er zijn maar ik vind dat wanneer het hierom gaat dat wij Marokkanen meer zullen verliezen dan de Hollanders, want die zouden weer een overwinning rijker zijn!!!!

  13. rachid
    05 juni 2007 om 10:48 uur.

    Abdel, geweldig, je hebt 1000000 keer gelijk

    Allah, Alwatan, Almalik

  14. marco
    06 juni 2007 om 03:40 uur.

    allah alwatan al malik, dat wou ik maar ff zeggen!

  15. Henk -Rotterdam
    06 juni 2007 om 06:29 uur.

    Said,
    Je bent Marokkaan en je blijft Marokkaan,
    Je bent Nederlander en je blijft Nederlander
    Leer elkaar te acccepteren en te waarderen en te respecteren.
    Dan is de nationaliteit in het geheel niet belangrijk meer.
    Said,goed gesproken.
    Maar toch even een moment van Nederlandse geschiedenis,het is VOC.
    De Verenigde Oostindische Compagnie ( zeerovers met toestemming en subsidie van de staat toendertijd) maar dat wist je wel en het was een type fout of niet dan?

  16. said
    06 juni 2007 om 10:40 uur.

    Henk -Rotterdam
    bedankt voor je alertheid
    ik had het ontdekt na dat ik het gestuurd had
    was een foutje van mij
    maar de kern van de boodschap was duidelijk?
    sorry!

  17. Good Girls
    07 juni 2007 om 10:33 uur.

    Nou wat een gezeur zeg
    Jullie hebben allemaal wel gelijk met Allah al watan al malik
    maar zeg eens eve eerlijk ik bedoel echt eerlijk geen 1 marokaan in deze hele wereld wilt alleen maar een maroc nationaliteit,

    wat kan je met een maroc paspoort doen eigelijk als je wilt gaan reizen moet je voor alles een visa aanvragen, kan je uitkering krijgen of huursubisidi, of studiefinanciering of weet ik veel hoeveel dingen die je kunt aanvragen in nederland die je nooit van je lang zal ze leven kunt krijgen in maroc, sah nederland is verandert en der zijn somige racisten maar de wet om marokanen of turken surinamers te helpen geldt het precies het zelfde als de Nederlanders. En dat vind ik echt eerlijk

    Wij als macro’s moeten niet zo gauw op onze teentjes getrapt zijn

    Ze hebben het over keuzevrijheid of je het nationaliteit wilt of niet,up to you

    En voor jullie informatie ik woon al 15 jaar niet meer in Nederland ik heb in tussen tijds in 3 verschillende groote landen gewoont 1 van hun is usa maar dat is ook nog niks vergeleken met Nederland, Nederland heeft een wet waar je echt nergens in de wereld kan vinden hopelijk blijft het zo,

    en hopelijk wij als maroc’s dat we een goede voorbeeld zijn in Nederland geen gezeur of gevecht, ik weet het is moeilijk ik was vorig jaar in Nederland en ik had een paar incidents waar ik dacht jeetje wat is nederland veranderd zeg echt racistish maar dat zijn maar een paar van de nederlanders maar de wet om iedereen gelijk behandelen om help is nie verandert.

    Inshallah begrijpen jullie me wat ik probeer uit te leggen

  18. seniorita
    08 juni 2007 om 11:49 uur.

    Said,

    Mijn complimenten!!

    Het is inderdaad een kostbaar iets, niet alleen in administratief opzicht met alle voordelen daarop en daaraan, maar ook op emotioneel vlak: je oorsprong. Want geloof me, je kan integreren wat je wil, van binnen blijf je je eigen identiteit behouden die je vanaf je geboorte meekrijgt (en dat is ongeacht waar je geboren bent). zoiets krijg je met de opvoeding.
    En persoonlijk zou ik deze mar.identiteit die naast landgebonden ook persoonsgebonden is NOOIT kwijt willen raken.

    Integratie verkrijg je door het naar elkaar toe groeien en dat krijg je door respect voor elkaar te hebben en zoeits staat volledig los van administratief rompslomp!!! Dus weg met al dat geklaag en gezeur over de twee nationaliteiten.

  19. ismael benjaddi
    09 juni 2007 om 01:25 uur.

    Ik vind de kleur van het marokkaanse paspoort niet zo,en van rechts naar links.V an mij mogen ze het hebben hoor die spinazie paspoort

  20. batata
    09 juni 2007 om 11:43 uur.

    omdat je het er niet leuk uit vindt zien wil je het niet
    jongen er komt poep uit je mond het gaat er om dat er zo veel voordelen aan zitten enzoals eerder is gezegt allah elwatan …

  21. Mohamed AEL
    09 juni 2007 om 08:27 uur.

    Allah: Ja
    Al watan: Ja
    Al Malek : neen! ( wie heeft dat erbij gezet? rarara)

    Ik zal me nooit als een kaaskop gaan bezien en zal altijd trots naar buiten komen als Marokkaan. Wie pleit voor het opgeven van de marokkaanse nationaliteit zijn verraders en verdienen de gepaste straf. individuele assimilatei is de oplossing voor deze aapjes maar dat ze geen collectieve aanpak proberen te bewerkstelligen voor onze gemeenschap anders krijgen ze l*ppen!

  22. MoJo
    10 juni 2007 om 12:20 uur.

    Abillah,

    Al zou Marokko mij voor het gerecht slepen om mijn groene boekje in te leveren dan nog zou ik in hoger beroep gaan.

    Marokko is veel te mooi man!!!!

    Alleen al die aparte geur als je het land binnenrijdt. Whoehaaaa!

    Maar ja….., ik snap Marokko wel. Nederland ook trouwens.

    Volgens mij zit het zo…..

    Alle ontwikkelingslanden in de wereld krijgen jaarlijks een zak geld omdat ze arm zijn. Dit geldt komt uit een speciaal potje waar Nederland ook aan mee betaald.

    Maar ja….hoe berekenen ze nou hoeveel een land moet krijgen?
    Het aantaal paspoorten natuurlijk!

    Dus als Marokko allemaal paspoortjes gaat inleveren, tja….dan komen er geen centjes meer binnen he?

    Nederland denkt….al die Milajarden die jaarlijks naar Marokko worden overgemaakt, dat is genoeg.

    Hebben jullie ‘m?

    Ha ha ha ha ha

    Zo is dat ook met de Nederlandse gemeenten. Het geld uit de schatkist wordt verdeeld over de gemeentes naar rato van inwoners.
    Daarom worden heel veel dorpen bij de steden betrokken.

    Nu genoeg uitleg. Houden dat groene boekje.

    Door in te leveren ga je echt niet minder vaak op vakantie of ga je echt niet spontaan aan de fricadellen.
    Daarnaast ga ik echt niet minder van oma houden en ga ik dus ook echt niet minder geld sturen.

    Wat een grote bult stierenstrond is dit gezeik zeg!

  23. SH66T6N
    27 juni 2007 om 05:30 uur.

    Mocht het er ooit van komen, wat ik niet geloof.

    Dan kies een paars paspoort met een rode kaftje en een gruwelijke groene 5 puntige marokaanse Ster d’r op.

    Kunnen ze zich opvreten bij alle douanes in de wereld !!!

    Hoe je het ook wendt of keert, marokkaan zijn zit in het bloed. Zelfs bij halfbloedjes stroomt naar mate ze ouder worden het bloed waar het niet gaan kan.

    Het enige wat deze en andere discussie bij mij opwekken is afkeer van nederland. Geboren, getogen en bedrogen. Ben van plan terug te keren als mijn ouders daar zijn gehuisvest met pensioen en al. Denk nou niet dat ik nederland los laat. Pluk alle vruchten die ik in marokko zou kunnen zaaien en blijf plukken.

    Maar dat ik ooit nog hart voor dit land krijg, ammehoela! Die kans heb ik hier nooit gekregen, waarom ik later wel weer geven.

    Wacht maar, straks zitten ze lekker met de polen opgescheept, ze merken het nu al. De grenzen zijn pas voor een deel vanaf mei 2007 open !!!

    De nieuwe prototype marokkanen, kan goed met ze opschieten of een nederlander dat ook kan? Hmm misschien omdat ze het zelfde geloof hebben, alleen orthodoxer lol, en ze kunnen lekker gezellig samen laveloos worden onder het genot van alcohol, maar hun gebruiken neigen meer naar de marokkaanse dan naar het nederlandse 😉