MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Getuigen: Eshan Jami niet mishandeld

21 augustus 2007 | in Politiek | 17 Reacties

Ehsan JamiWat is er precies gebeurd met Eshan Jami? De twijfels over de exacte gebeurtenissen tijdens de mishandeling van het PvdA-raadslid en oprichter van het comité voor ex-moslims, twee weken geleden in Voorburg, nemen toe. Diverse media plaatsen vraagtekens bij de ernst van de aanval. In een e-mail aan IKON Kerknieuws uiten ook twee getuigen hun twijfels: ”Wij twijfelen sterk aan de reden en de ernst van de aanval zoals die in de media worden voorgesteld.”

Volgens Jami (22) werd hij in zijn woonplaats Voorburg geslagen en geschopt door drie jongeren van Somalische en Marokkaanse afkomst, zo meldde hij in het tv-programma NOVA. In een interview met NRC Handelsblad zei hij ‘een blackout’ te hebben gehad en ‘overal bloed’ te hebben gezien.

De lezingen die Jami in verschillende interviews geeft van de gebeurtenis verschillen veel, schrijven onder meer Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer. De opiniebladen sommen op hoe de mishandeling van Jami steeds ernstiger werd. Eerst verklaarde hij ‘een beetje in elkaar geslagen’ te zijn (NOVA), vervolgens zei hij twee keer tegen de grond te zijn geslagen (De Volkskrant) en in NRC Handelsblad verklaarde Jami een trap in het gezicht te hebben gekregen.

De verhalen over de mishandeling in diverse media wekten de verbazing van twee getuigen van het voorval, schrijven ze in een uitgebreide e-mail aan de redactie van kerknieuws.nl. Zij schrijven eerst niets te hebben willen zeggen, uit angst voor ‘fanatiekelingen’. Toch gaf alle publiciteit rondom Eshan Jami voor hen de doorslag toch hun verhaal te willen doen, in eerste instantie op het forum van de IKON-site. ”Vanaf het moment dat de heer Jami met zijn vermeende ‘mishandeling’ de media heeft gezocht zijn wij beiden wel in conflict gekomen met ons integriteitsgevoel.”

Beide voorbijgangers, die anoniem willen blijven en hun getuigenis inmiddels ook bij de politie hebben afgelegd, zeggen Eshan Jami en zijn vrouwelijke metgezel te hebben aangesproken vlak nadat de mishandeling had plaatsgevonden. Eerder hadden ze enkele ‘jolige’ jongeren ‘van Oost-Afrikaanse of Antilliaanse afkomst’ zien wegrennen.

”Op de hoek van de M. van Steelaan en de Pr. Beatrixlaan (bij de RK kerk) stond een jong stel. Zij stonden alleen en er waren geen getuigen omheen”, schrijven de twee voorbijgangers. ”De jongeman telefoneerde met zijn mobiel, de jonge vrouw klapte haar mobiel dicht toen wij aan kwamen lopen. Het werd ons duidelijk dat de jongeman met de politie sprak omdat hij vertelde dat de jongeren over de M. van Steelaan een straat in waren gehold. Hij wist op dat moment de straatnaam niet, ook wij konden hem niet met de straatnaam helpen.”

”Vervolgens liep de jongeman weg van zijn vrouwelijke metgezel de Pr. Beatrixlaan in en liep heen en weer met zijn rug naar ons toe. Mijn metgezel vroeg aan de vrouw wat er gebeurd was. Zij was wat overstuur maar zag er verder onberispelijk uit. Zij vertelde dat ‘hij’ – en ze wees naar de jongeman – zonder enige aanleiding aangevallen was. De jongeman zag er ongeschonden uit. Zijn roze overhemd zag er in ieder geval ongekreukt uit en van bloed konden wij ook niets waarnemen. Zijn bril was ook ongeschonden en stond op zijn neus. Op onze vraag of zij nog hulp nodig hadden werd door de jongedame afwijzend gereageerd. Hierop zijn mijn metgezel en ik weggelopen omdat het er allemaal rustig en niet zo erg uitzag. Beiden waren zij ook redelijk kalm.”

Er zijn 17 reacties

  1. kano
    21 augustus 2007 om 06:23 uur.

    zie je wel hij speelt het spelletje van Hirshi Ali, dus conclusie is, Jami is ook een leugenaar.

  2. Henk -Rotterdam
    21 augustus 2007 om 08:06 uur.

    Hij krijgt precies de aandacht die hij wil,want in de amsterdamse ochtendleugenaar staat en geeel ander verhaal en zijn de getuigen kwaad dat en twijfeld over de waarheid van het verhaal?
    Wie spreekt er nu de waarheid?
    Voorlopig staat hij elke dag in de belkangstelling.

  3. thami
    21 augustus 2007 om 08:58 uur.

    hij wil zijn haat en woede uiten op een oneerlijke leugenachtige manier maar het werkt alleen in zijn nadeel en uiteindelijk in het voordeel van de moslims. wat zeer onvolwassen en dom van hem is. nu heeft hij zijn leven verpest in ruil voor leugens hij durft nu de straat in zijn eentje niet op,ik keur de mensen die anderen in elkaar slaan ook niet goed maar wat hij doet en zegt doet me meer pijn in het hart dan de klap in het gezicht je kunt het niet met elkaar vergelijken.

  4. Studente
    21 augustus 2007 om 09:12 uur.

    Zeer, zeer triest!

  5. ainzorah
    21 augustus 2007 om 09:23 uur.

    hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
    jami jami.
    ik vindt hem gewoon een leugenaar,en ik niet alleen denk ik.

  6. Henk-Rotterdam
    21 augustus 2007 om 01:48 uur.

    Als men vandaag alle nieuwsitems over deze zaak volgt/leest dan kan men maar tot een conclusie komen.
    Hij heeft klappen gehad,dat is zeker’
    Alleen rest nu de vraag:
    Wie gaf die klappen?
    Dat zal de hoofdvraag voor de poltie moeten zijn gelet op alle getuigenverklaringen.
    Of iemand hier moet een goede verklaring hebben.

  7. Joopie
    21 augustus 2007 om 08:26 uur.

    triest vendtje die ehsan

  8. mocro
    21 augustus 2007 om 10:04 uur.

    HAATZAAIER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. hh
    21 augustus 2007 om 10:51 uur.

    een ding weet ik wel en moeten jullie niet vergeten
    hij was een shiiejt een geen soeniet
    hij komt namelijk uit iran
    dus zo raar lijkt me dat niet dat hij ex moslim is geworden

  10. thug life
    25 augustus 2007 om 12:05 uur.

    hij is nooit een moslim geweest die hollanders hebben een ex moslim van hem gemaakt .dit is de nederlandse propaganda .

  11. maastricht_mOker
    25 augustus 2007 om 08:56 uur.

    shitt.. gaan ze de Gouden Kooi van de buis halen??
    balen man! was lachen a sahbe

  12. hassan
    26 augustus 2007 om 09:47 uur.

    jami is dus geen leugenaar!!!

    er is al een moslim opgepakt en hij heeft bekend!!!

  13. THAMIMOUNT
    26 augustus 2007 om 11:24 uur.

    Hassan,

    Waarom zeg je er is al een moslims opgepakt? waarom zeg je bv niet er is een marokkaan opgepakt?
    Ik vindt het niet staan dat we nederlanders allemaal bestempelen met er is een christen opgepakt vaak voelen mensen zich niet eens christen of moslim.
    Mischien moeten we mensen gewoon bij naam noemen!
    Dat lijkt me beter.
    Groetjes

  14. Klusjesman
    26 augustus 2007 om 12:16 uur.

    Ik lach me dood als het waar is,die jongen die hem had geslagen is 17 jaar
    en ehsan hersi ali de 2de is volgens mij 20 jaar HAHAHAAAAAA

  15. karima
    10 september 2007 om 03:13 uur.

    Al een tijdje volg ik die discuccies over homo’s in de islam en vrouwen worden onderdrukt in de islam, islam is geweldadig en dat soort dingen.

    Ten allereerste de islam onderdrukt niet de vrouw dat doen mannen zelf moslim of geen moslim. De islam heeft de vrouw bevrijdt van slavernij en levende begraving.

    Eshan weet niet waar ie het over heeft hij zal eerst even de islam moeten gaan bestuderen voordat hij zijn mond open doet.

    En als ie dat gedaan heeft wedden dat hij weer moslim wordt, want wat hij mij even moet uitleggen, als de islam echt zo geweldadig is en vrouw onvriendelijk waarom worden er zoveel Hollandse vrouwen moslima terwijl ze altijd vrijheid hebben gehad?

    Verder hoop ik dat onze broeders en zusters met hun mond de islam verdedigen en niet met geweld.

    Verder zou ik wel eens een gesprek met de heer Eshan Jami willen, maar ja ze nodigen alleen maar rare mensen uit in hun programmas.

    Zo ik heb me hart gelucht. 🙂

    Maga salama

    Hij komt zich zelf wel tegen, ik vind he

  16. Henk-Rotterdam
    10 september 2007 om 05:47 uur.

    Karima,
    Hij kan NOOIT geen moslims MEER worden omdat zover ik weet hij NOOIT een moslim is geweest.
    Hij schijnt uit een christelijke gemeenschap te komen uit Iran,en zo schijnen er meer feiten te zijn waarover deze aartsleugenaar de waarheid aanpast aan zijn omstandigheden.
    Ook wil hij volgend jaar een film gaan maken over homofillie en de Islam.
    Dat heeft alleen maar tot doel zoveel mogelijk mensen te schofferen en te beledigen.
    Kijk we hebben het hier niet over de jongeren en hun sexualiteitszaken,maar over het doelbewust uitlokken van confrontatie’s en daar baal ik van.
    Als men een discussie wil over deze zaken dan moet dat mogelijk zijn in alle openheid en zonder terughoudendheid.
    Maar een grote schreeuwbek opzetten terwijl je onder bewaking bent gesteld van ONZE GEZAMELIJKE belastingcenten is een laffe manier om een barricade op te zetten tussen de mensen onderling.
    Geef hem geen kans hiervoor!!!!!!!!!!!!

  17. MISS_MAROC
    26 oktober 2007 om 02:58 uur.

    alles wat jami segt is bullshit hy moet eerst met sijn grotedikke neus in de boeken sit alles wat hy segt over de islam is bullshit ik weet heel goed wat er met die gevegt is gebeurd er waqs nergens bloeddd hy kreeg gwn 2 trappen en sijn vriendin is helemaaal niet bedreigd hy segt dit alleen om populair te worden arme stakker dat ie is