MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Veel mantelzorg onder Marokkanen

30 augustus 2007 | in Maatschappij | 11 Reacties

MantelzorgMarokkanen zorgen goed voor hun naasten. Zo helpen veel Marokkaanse jongeren hun ouders bij medicijngebruik. Ze verlenen hulp bij het innemen van medicijnen en bij het lezen van de bijsluiter tot dosering. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik in Utrecht.

Aan het onderzoek hebben 568 jonge Marokkanen deelgenomen. Uit de antwoorden blijkt dat 57% mantelzorg geeft en 96% bereid is mantelzorg op zich te nemen als dat nodig is. De mantelzorg bestaat vooral uit het meegaan met ouders naar afspraken met zorgverleners (82%). Daarvoor moet soms vrij worden genomen van het werk (33%) of van school (26%). Ondersteuning bij het medicijngebruik (71%) is de tweede meest voorkomende vorm van mantelzorg. Mannen en vrouwen helpen even vaak, maar de mannen moeten vaker vrij nemen van het werk dan de vrouwen. De dochters helpen met name de moeders en de zonen de vaders.

De ouders gebruiken hun medicijnen onder andere voor diabetes (44%), aandoeningen aan de rug en gewrichtsproblemen (36%), migraine (24%) en hart- en vaatziekten (26%). Dat blijkt uit het onderzoek.

Er zijn 11 reacties

  1. fatima
    30 augustus 2007 om 10:58 uur.

    Alhamdolilah…..helpen en later geholpen worden….

  2. brother
    30 augustus 2007 om 01:38 uur.

    Dit is oa de ISLAM! Het is de PLICHT van elke moslim zoon en dochter om zijn ouders te helpen.

  3. Henk-Rotterdam
    30 augustus 2007 om 03:07 uur.

    Kijk en daar komen geen vragen over en is er geen Tv zender die het in een item brengt.
    Zijn we terug bij wat in van een journalist leerde:
    “positief nieuws is geen nieuws:
    maar deze zaken moeten we meer toelichten en onder de aandacht brenegen.

  4. Abdellah
    30 augustus 2007 om 03:36 uur.

    Zoals mijn ouders voor mij hebben gezorgd wil ik inschallah ook voor hun zorgen….

  5. dre
    31 augustus 2007 om 10:30 uur.

    Ben geen moslim maar zorg ook voor mijn zieke moeder.
    Zie het meer als een universele plicht.

  6. Henk-Rotterdam
    31 augustus 2007 om 02:06 uur.

    Wie zorgt er dan niet voor zijn ouders als het nodig is.
    Dat zijn harteloze …………
    Uiteindelijk gaven ze je het leven.

  7. Studente
    31 augustus 2007 om 03:43 uur.

    Ik zie het niet eens als mantelzorg inderdaad.
    Dat heet familie en familie take care of each other. Punt uit!

  8. dre
    31 augustus 2007 om 07:56 uur.

    Geef ze de kost degene die hun ouders dumpen of nooit meer wat laten horen.

  9. kano
    31 augustus 2007 om 08:20 uur.

    De islam leert ons om de ouders en de anderen (medemens) te helpen.

  10. marijnt
    02 september 2007 om 03:46 uur.

    Onze ouders hebben voor ons gezorgd. Inshallah zorg ik later ook voor mijn ouders. Dat is een vanzelfsprekendheid.

    Er moet wel een onderscheid worden gemaakt vind ik:

    – Onze ouders voeden ons anders op dan hoe nederlanders dat doen.

    De marokaanse/islamitische opvoeding is meer gericht op verzorging dus:

    eten, dak boven je hoofd en een bed. Onze ouders hebben nooit uitgeblonken als het gaat om emotionele ondersteuning. Ik zou ze niet de kost willen geven de kinderen die een hele slechte relatie hebben met hun ouders omdat de ouders de kinderen niet begrijpen en omdat ze het gevoel hebben dat ze met hun problemen, zorgen nooit met hun ouders erover kunnen praten. (dit is een feit)

    Dat maakt dat heel veel kinderen zich emotioneel verwijderd voelen van hun ouders. Ze voelen zich emotioneel verwaarloosd door hun ouders en ernstig te kort gedaan.

  11. marijnt
    02 september 2007 om 03:48 uur.

    Ook denk ik dat veel van onze ouders niet hier hun hele leven door zullen brengen. Zij zullen terugkeren naar hun vaderland om daar hun laatste jaren door te zullen brengen. Mijn ouders zullen dat wel doen.