MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Waarnemers Marokko niet in stembureaus

07 september 2007 | in Politiek | 17 Reacties

verkiezingenBinnenlandse waarnemers van de Marokkaanse parlementsverkiezingen hebben besloten uit protest vandaag niet in de stembureaus waar te nemen. Zij stellen dat ze te weinig badges hebben gekregen die toegang verlenen tot de stembureaus. Dat maakt een woordvoerster van het collectief van binnenlandse waarnemers bekend. De waarnemers zullen wel buiten de stembureaus aanwezig zijn, aldus het Reformatorisch Dagblad.

Het collectief reageerde op een verklaring van de instantie die zowel de binnen– als de buitenlandse waarneming coördineert, de CCDH. Volgens de CCDH zijn door technische problemen slechts duizend badges beschikbaar voor de waarnemers, in plaats van de geplande drieduizend.

Een Europese delegatie van 25 waarnemers van migrantenorganisaties, onder wie acht Nederlanders, zou meedoen in het kader van het collectief. De Marokkaans–Nederlandse organisatie EMCEMO coördineert deze missie. Abdu Menebhi van EMCEMO is teleurgesteld over de gang van zaken. Volgens hem is echte waarneming nu niet mogelijk: „We zullen symbolisch aanwezig zijn. Hopelijk wordt het doel van transparantie en correct verloop gehaald”.

Er zijn 17 reacties

  1. Oud Marokko
    07 september 2007 om 09:18 uur.

    Verkiezingen in Marokko???? Ik weet niet waarom ze die houden? Waarom alle die moeite en geld verspilling. Er is to maar een iemand die ALLES maar dan echt ALLES beslist en dat is M6 en niemand anders.

  2. BROTHER
    07 september 2007 om 01:03 uur.

    Dat ze iets moesten bedenken om de waarnemers buitenshuis te houden zat er dik in natuurlijk. Want ook deze verkiezingen zullen zoals de voorgaande niet eerlijk verlopen.

  3. nardjis
    07 september 2007 om 03:32 uur.

    verkiezingen in marokko slaan helemaal nergens op, parlement neemt geen enkel besluit dat doet de koning

  4. PJD
    07 september 2007 om 04:18 uur.

    Iedereen loopt maar te roepen dat de verkiezingen niet eerlijk gaan verlopen. Hoe weten jullie dat nou??!! Zijn jullie erbij ofzo altijd maar dat geouwehoer over niet eerlijke verkiezingen zonder over feitenkennis te beschikken, moet je gewoon je mond houden!!!!!!

  5. PJD
    07 september 2007 om 04:22 uur.

    En de PJD gaat de verkiezingen winnen inchaallah, hopelijk maken ze dan korte metten met die toeristische viespeuken die naar Marokko komen om van alles uit te halen met kleine kinderen!!!!

  6. Zakaria
    08 september 2007 om 03:06 uur.

    PJD, het is waar dat er uit het westen en de golfstaten toeristische viespeuken naar Marokko komen om de verschrikkelijkste dingen met minderjarigen uit te voeren. Maar degenen die deze kinderen het meest misbruiken zijn de Marokkanen uit eigen bodem zelf. Dit zie je ook terug in Zuidoost-Azië. De eigen bevolking creëert deze misbruik van kinderen waarop bepaalde toeristen op reageren.

    Ongeacht welke partij er wint, er zal echt wat aan de wijdverspreide armoede en werkloosheid gedaan moeten worden. Verder zal de Marokkaanse overheid een milieubewuste agenda er op na moeten gaan om verdere watertekorten en de oprukkende Sahara in het zuiden van het land tegen te gaan. Dus niet alle toeristische activiteiten rondom Marrakech concentreren.

    Verder vind ik dat de islamvariant uit het Midden-Oosten tegen gegaan moet worden door de Marokkaanse variant meer te promoten. Waarom zouden wij iets goeds verruilen voor iets minders. Onze geestelijke centra’s behoren tot de beste in de Islamitische wereld en met name de Al-Karaouine universiteit.

    Het komt goed InchaAllah…….

  7. kano
    09 september 2007 om 07:48 uur.

    volgens mij zijn de verkiezingen correct verlopen, maar met een zeer beperkt fraude en als we deze verkizingen met de anderen gaan vergelijken dan is het een zeer groot verschil, de buitenlandse waarnemers hebben verklaard ( aan AL JAZERA)dat deze verkizingen correct zijn verlopen, de kiezer overschrijdt niet de 40%, maar toch democtratisch, te vergelijken met andere arabische landen zoals bv gypte dan is het een groot verschil met Marokko.

  8. kano
    09 september 2007 om 07:55 uur.

    en niet te vergeten dat in bijna alle arbische landen de islamitische partijen worden geisolleerd, en scoren nooit hoog ondanks het volk hun zijde kiest, AL HAMDOE LI ALLAH in ons land Marokko waar we tots op moeten zijn is deze partij de tweede is geworden en hij gaat wellicht in de coalitie, waar deze in andere arabische landen zoals algerije b.v. onmogelijk is, met andere woorden er is democratie in Marokko.

  9. Lousewies van der Laan
    09 september 2007 om 08:18 uur.

    Volgens de laatste berichten zijn er uiteindelijk 2800 national waarnemers geaccrediteerd. Maar helaas pas op de dag voor de verkiezingen, zodat het heel lastig is om de pasjes dan nog in afgelegen gebieden te krijgen. Daarnaast zijn een kleine 3000 waarnemers wel erg weinig voor 38,000 stemburos. Gelukkig waren er wel bijna overal partijwaarnemers, dus dat heeft bijgedragen aan de transparantie.
    Wie belangstelling heeft voor het verslag van de door de CCDH geaccrediterde internationale waarnemers kan het lezen op http://www.NDI.org. Hierin wordt vooral ingegaan op de structurele en lange termijn uitdagingen.
    Lousewies van der Laan, lid internationale waarnemingsmissie

  10. Abdel Karim
    10 september 2007 om 06:29 uur.

    Democratie gaat geleidelijk, beetje bij beetje, dus verwacht niet dat er democratie komt al na een paar jaar, als ie komt natuurlijk hahaha ben het helemaal eens met kano.

  11. Hassan
    11 september 2007 om 03:25 uur.

    Marokko democratie my ass. Wat houd voor jullie democratie in. Met het achterlijke overheid van Marokko die de economie in een wurg greep vasthoud en maar vet bezig is met zelfverijking ten kosten van de armen en van de misbruik van de achterlijke hersenloze Marokkaanse Europeanen. geen toerisme aanmoedigen vliegtickets prijzen rijzen de pan uit het invoer rechten met duizenden euro’s boven de koopprijzen bepalen en afgunst blikken, ongediseplineerde idioten bij justitie en politie die de werkplaatsen hebben gekocht om het maar als een investering te zien want ze halen het toch terug uit corruptie diefstallen van hier tot gunter elke hoek of onder elke steen corruptie en valsheid in wat dan ook, Alles wat ik in Marokko heb gezien is echt afschuw en onrecht.
    Marokko daar geld de wet van sterk vreet zwak

  12. mhamed
    11 september 2007 om 11:08 uur.

    nou nou nou,,,,,,,
    jullie hebben dus vertrouwen in verkiezingen in marokko ,laat me niet lachen a.u.b.
    ik zal zeggen kjik goed in de ogen van politie mensen op straat en oordeel zelf!!!!!!!!
    ambtenaaren die hebben uitstraling van ik kleed je uit enz enz enz…….
    wat kan nou zo een corupte land als marokko betekenen voor zijn mensen?
    wat de konning moet doen is mensen onderkover in zetten tegen dat soort dieven, en zo een voor een de deur uitgooien.
    wie weet stem ik ook nog.

  13. kano
    11 september 2007 om 04:07 uur.

    @MHAMED

    als we nog steeds bang zijn van die politieagenten e.d., dan is het een probleem, het is jammer dat nog steeds sommige mensen vooral uit europa dat angst hebben, je moet voor je rechten kunnen strijden en van niemand bang zijn. tijdens mijn vakantie in Marokko heb ik vaak ruzie met zulke gasten, en dat was ook in de tijd van Hassan 2 ik kom altijd voor m n rechten vooral in deze tijd, wanneer merken ze dat je van hun bang bent dan klimmen ze op je rug en plukken ze je kaal.

  14. kano
    11 september 2007 om 05:45 uur.

    De meeste van ons wij marokkanen geven ook (RASHOUA) omkoopgeld aan zulke mensen, dus wij doen ook mee aan de corruptie, en daardoor wordt ons land verziekt, wanneer wij (het volk) niet meewerken aan zulke duivelse praktijken dan verdwijnd de corruptie als de sneeuw voor de zon.

  15. Abdel Karim
    11 september 2007 om 06:36 uur.

    Makkelijk gezegt dan gedaan kano, het is niet de werkelijkheid of de praktijk.
    Als ik bij een controlepost kom, wil ik snel weg, je kan wel moeilijk gaan doen, maar je weet als je 2 of 3 uur in die zon moet wachten, geen pretje..nee dank je, dan maar die 1 euro kwijt, bij wijze van spreke. Het moet van binnenuit gebeuren, van de overheid ofzo, niet bij het volk, dat werkt niet.

  16. kano
    12 september 2007 om 06:08 uur.

    @ABDELKARM

    het is jammer voor jou , maar zoiets doe ik niet en zal ik nooit doen, vechten voor m n rechten dat is wat ik doe, en zal ik blijven doen, dat hadden de Europeanen vroeger ook gedaan , kijk hoe ze nu leven!!!!!!!!!!!!!!!!

  17. amazighroots
    13 september 2007 om 02:40 uur.

    de hele shit verkzgn is NEP ik snap niet dat de menssen daar in trappen