MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Chahid wil Comité Standvastige Moslims

15 september 2007 | in Politiek | 17 Reacties

Soliman ChahidSoliman Chahid, die in Oosterhout bekend staat als voorvechter van de Almohsinin moskee, peilt momenteel de belangstelling voor een Comité voor Standvastige Moslims. Het zou de tegenhanger moeten worden van het Comité voor Ex-moslims van de Iraniër Ehsan Jami. Dat meldt BN/DeStem.

In een email aan vrienden en bekenden schrijft Chahid: ‘Naar aanleiding van de ontwikkelingen in de samenleving ben ik van mening dat er een comité moet komen voor standvastige moslims in Nederland.’ Het comité zou zich moeten inzetten voor de belangen van standvastige moslims.
Bij die belangen denkt hij aan het recht op het bouwen van moskeeën, op het dragen van een boerka, op islamitisch onderwijs, op jongensbesnijdenis en het recht op koran-scholen. Ook wil Chahid bewerkstelligen dat de islam na het christendom en het jodendom wordt erkend als derde godsdienst van Nederland.

Verder moeten naar zijn idee islamitische feestdagen, zoals het Suiker- en het Offerfeest, standaard vrije dagen worden.

Er zijn 17 reacties

  1. mohamed-denhaag
    15 september 2007 om 11:41 uur.

    Ik zat al geruime tijd te denken om zo een comité te beginnen
    Alleen maar om het tegendeel aan te tonen wat ex Iraniër voor onzin uitkamt en dat vervolgens nog eens door een paar depressieve mensen wordt bevestigd.
    Daarmee wil ik de moslims vertegenwoordiger die het goed doen in onze samenleving.
    Die volledig meedoen in de samenleving met behoud van hun religie.

    Dat zijn moslims met ambities, respect, normen en waarde en die geweld en ongewenst gedrag verwerpen.
    En zal vooral niet willen vertegenwoordigen de zogenaamde “moslims” zoals drugsdealers, pooiers, criminele van alle soorten.
    Naast dit soort mensen wil ik de werklozen ( zelfverwijt) en andere moslims die geen meerwaarde hebben toegevoegd aan de samenleving niet willen vertegenwoordiger.
    Want de echte islam geeft richtlijnen hoe men moet leven: werken, studeren en positieve bijdragen leveren aan de maatschappij.

    Bij deze wil ik mij dan aansluiten als lid van de comité
    ik zou de comite het liefs comite echte moslims wilen noemen
    Om zich te distantiëren van alle amateurs moslims die ons alleen maar een slechte naam hebben bezorgd onder de vlag islam

  2. studente
    15 september 2007 om 05:43 uur.

    Vind het wel een goede zet maar goed.. zo gaat het de hele tijd continue door!

  3. Farid
    16 september 2007 om 03:10 uur.

    Top: schrijf mij maar in.

  4. Henk-Rotterdam
    16 september 2007 om 03:37 uur.

    Mohammed – Den Haag,
    Ik vraag me af of zo’n comite wel noodzakelijk is.
    De huidige comitee’s die er zijn in zake de niet meer belijdende moslims zijn grotendeels van voorbijgaande aard.I
    Ik ben van mening dat het comitee dat samenwerkt met de raad van imams en de raad van bestuur van de moskeeen en goede aanzet zal zijn en is voor een open dialoog tussen de mensen in deze zaken.
    Het bral/brul klootzakje van Jami zal vergaan in en door zijn eigen wijze van optreden en vuilspuiterij.
    Zeer zeker nu dat,hoe raar het ook klinkt,door het “feestje” bij de VVD er een geheel nieuwe politieke situatie gaat ontstaan.
    Jami zag zich op afstand gesteund door Wilders en heeft een grote bek onder de staat van bescherming van de overheid.
    Als Jami ooit de hoop heeft gehad dat Wilders hem inzijn partij zou opnemen dan kan ik hem wel vertellen dat dit NOOIt zal gebeuren om redenen dat Wilders zich geen eigenwijze klootzak als hem om zich heen zal dulden,en daarnaast is hij geen lid van het parlement.
    Als hij zou toetreden tot de kliek van Wilders krijgen we heel snel dezelfde situatie als bij de VVD met Rutte en Verdonk.
    Wilders duld namelijk zelfs geen tegenspraak van zijn eigen fracteleden
    Ik persoonlijk vind het wel jammer dat dit niet gebeurd want dan liggen ze binnen de kortse keren rollebollend over de straten te gaan en dat is uitstekend voor de stemverhoudingen.
    Nu Ijzeren Rita heeft aangegeven niet toe te zullen treden tot de kliek van Wilders met als motivatie dat zij toch te veel liberaal is en de kliek te onfatsoenlijk vind,de peilingen aangeven dat de evt partij van Verdonk veel zetels weg gaat halen bij Wilders gaat er een hele nieuwe politiek situatie ontstaan.
    We krijgen nu te maken met drie rechtse groepn n.l.
    VVD – PVV en de groep van Rita,die elkaar in het migratiebeleid op leven en dood zullen bestrijden om de kiezer aan zich te binden.
    Wel mooier kunnen we het niet hebben want uiteindelijk zal er dus geen moer terecht komen van vele van hun vunzige ideeen,omdat van allen het eigen ego veel belangrijker is dan het resulataat van hun opgave die ze zich hebben gesteld.
    En Jami?
    Die zal verzuipen tussen de wal en het schip,want niemand moet hem en zijn achterlijke uitspraken,want anders had een andere partij hem allang opgenomen.
    En de partij die hem overneemt is er een van verliezers.
    Ik heb al eerder gezegd het zou verstandiger zijn als men een politieke partij partij zou oprichten voor de migranten en hun nakomelingen in ons land,dat zet meer zoden aan de dijk.
    Dan wordt je eigen stem straks ook gehoord in het hele land.
    Ga daar met zijn allen voor!!!!!!!!!!!

  5. Sihem
    16 september 2007 om 07:26 uur.

    Op zich een goed idee, maar ik vind niet dat je Islamtische feestdagenals standaard vrije dagen moet kenmerken…ander woord voor standaard is in dit geval Nationaal….ik bedoel laten we wel wezen we wonen nu eenmaal niet in een islamtisch land!

    Ook de joodse feestdagen zijn geen nationale feestdagen, terwijl die toch wat meer invloed/recht hebben op die dagen dan wij.

    Belijd je geloof zonder anderen hiermee lastig te vallen!

  6. Studente
    17 september 2007 om 10:53 uur.

    Sihem.. ik ben het inderdaad met je eens.

  7. Henk-Rotterdam
    17 september 2007 om 01:04 uur.

    De Nederlandse kalender voor feest en gedenkdagen kent over 2007 in totaal 63 dagen.
    Daarvan zijn er 39 gebaseerd op de roomskatholieke/crhistelijke uitvoering,
    10 zijn er gebaseerd op de joodse uitvoering.
    In deze kalender worder er 3 dagen genoemd voor de Islamitische gedenkingen en wel de verjaardag van de profeet op 31 maart en het begin en het einde van de ramadam.
    De overige zijn gedenkdagen,zoals bevijdingsdag,vaderdag etc
    De feestdagen van de katholiek/christelijke uitvoering leveren de inwoners van ons land gemiddeld 8 extra vrije dagen op,denk aan pasen,pinksteren,kerstfeest,hemelvaartsdag,goedevrijdag.
    Van deze dagen profiteren alle inwoners van dit land ongeacht hun overtuiging. Wilders zou zeggen:
    “dat is onze tradite van christelijke/joodse waarde,en verder is er geen plaats”.
    Maar als we nu eens nagaan hoeveel mensen er vrij hebben op deze dagen en die totaal geen enkele binding hebben met welke geloof dan ook ,dan vraag ik me af waarom er geen twee dagen bij kunnen en er bijvoorbeeld twee laten vervallen,dus b.v hemelvaartsdag en goede vrijdag laten vervallen en vervangen door de het suikerfeest en het offerfeest.
    Als we dit voorstellen dan breekt in dit land de pleuris uit want deze dagen die gebruiken we om vakantiereisjes en campingfeesten etc te doen,dus kom niet aan “onze” crhistelijke feestdagen waar velen niets mee van doen hebben want dan kom je aan zijn tripjes voor de broodnodige variatie.
    Wat is de waarde dan nog van de christelijke feestdagen op deze wijze ?

  8. mustafa
    17 september 2007 om 04:43 uur.

    dag allemaal,

    Even over feestdagen: het is nu al mogelijk bij bepaalde cao’s om de dagen in te ruilen d.w.z. 1e of 2e kerstdag inleveren voor suikerfeest. Op die manier is iedereen tevreden. Verder moeten we vooral kalm blijven en geen comités hier en daar te laten opgroeien net als paddestoelen.

    salaam

  9. Abdel Karim
    17 september 2007 om 08:00 uur.

    Hoe bedoel je meer recht dan wij Sihem?
    Er leven in Nederland meer dan 1 miljoen moslims, waarvan ook bekeerde hollanders, waarom moet het mij een vrije dag kosten en al die andere 1 miljoen mensen. De tijd dat er hier een handjevol moslims waren, voornamelijk gastarbeiders, is voorbij. Wij hebben al die tijd niemand lastig gevallen op dat onderwerp, omdat het te weinig mensen waren om het nationaal te maken, maar 1 miljoen.. kom op zeg!!!!

  10. selefie
    17 september 2007 om 11:30 uur.

    nou dit begrijp ik weer niet . het is de bedoeling met zo een comite om standvastige molims te helpen , en niet de les komen lezen
    als c\meneer chahid vind dat de feestdagen vrije dagen moeten worden dan is dat zijn grote recht en steun ik hem daar volledig in

    dus wijsneuzen kunnen we niet gebruiken maar vechters voor onze rechten die hebben we nodig .

    ga door chahid je loopt in de goeie richting

  11. sihem
    18 september 2007 om 09:42 uur.

    @ Abdelkarim: Vlgs de Islam moeten wij ons geloof belijden zonder anderen daarmee tot last te zijn. En je zegt het goed er zijn 1 miljoen moslims….op een bevolking van ruim 16 mljn!

    Ik vind daadwerkelijk dat wij hier in nederland geen hinder ondervinden met het belijden van ons geloof. Er is in ieder stad wel minimaal 1 moskee te vinden (in sommige steden is er in praktisch elke wijk een moskee)!
    Het hangt er gewoon vanaf welke keuzes jij als moslim wil maken.

    Eerst vragen we om verplichte nationale feestdagen (waarom zou het nationaal worden, daarmee doe je onze feestdagen tekort, want ze zijn niet nationaal maar Islamitisch!

    En voor je het weet gaan we ook pleiten voor tijd om naar de moskee te kunnen gaan…nee, het spijt mij…ik vind dat ik een goede moslim ben, misschien onterecht. Maar er zijn limits die je aan tolerantie en begrip kunt opstellen.

    Ik vind dat we niet tever moeten gaan. Wil je vrij en krijg je het niet, dan heb je altijd recht op onbetaald verlof, als het zo belangrijk voor je is, dan heb je het daarvoor over of zorg voor goede afspreken met je werkgever.

    Wil je 5x per dag naar e moskee, zorg ervoor dat je een baan neemt waar dat mogelijk is, of beding dat voor je ergens gaat werken.

  12. said
    18 september 2007 om 03:15 uur.

    Ik ga ook een Comite oprichten: EX-ALLES….

  13. Abdel Karim
    18 september 2007 om 07:59 uur.

    Doe dan maar je hoofddoekje af sihem, mocht je die dragen. Een last ben je in hun ogen zowieso, tenzij je in hun richting denkt, bent, gaat of hoe je het ook wil noemen. Je kunt het ook omdraaien en zeggen; Ons geloof zegt niet dat we een hinder moeten vormen in het belijden ervan..oke..en als wij er hinder onder vinden,mag je dan niet voor je rechten opkomen??? De islam is niet van 2 walletjes eten sihem, en hoe kun jij nou oordelen over jezelf, dat je een goede moslim bent?? hahaha
    Wie zegt dat wij hinder vinden in het belijden van de islam in Nederland, alles waarmee je de islam de goeie kant op duwt is goed en ben ik voorstander van.
    Hoe bedoel je tekort met een nationale feestdag??? Iedereen staat er bij stil op die dag..sorry sihem..mooier kan niet, en dan zeg jij dat we tekort doen aan een nationale feestdag.

  14. Chahid
    18 september 2007 om 11:50 uur.

    Salaam allemaal,

    Comité voor Standvastige Moslims لـجـنة الـمـتمسـكـيـن بالإسـلام.
    Mensen die interesse hebben in het vormen van het comité wil ik uitnodigen mij te mailen.
    Wa-Salaam,

    chahid_smmo@msn.com

  15. mhamed
    19 september 2007 om 03:51 uur.

    abdel kariem mee eens.
    sihem je lult werkelijk uit je smoel.

  16. skery_vanuit_marocco
    19 september 2007 om 10:27 uur.

    sihem

    beste is gewoon wegwezen uit nederland beter bestaat niet
    je kan 5 keer dag naar de moskkee vooral als je eigen zaak hebt

    voor mensen die werk zoeken in marocco

    http://www.werkinmarokko.nl

    http://www.werkinmarokko.nl/main.html

    of gewoon http://www.ondernemenoverdegrens.nl

    groetjes

  17. hakim
    20 september 2007 om 01:19 uur.

    Sihem,
    zo is het, ik ben het inderdaad met je eens.