MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

“Hogere macht is oorsprong universum”

15 april 2008 | in Maatschappij | 30 Reacties

Toekomstige onderwijzers in België zijn terughoudend als het gaat om het doceren van de evolutietheorie van Darwin. Ze verkiezen, uit religieuze overwegingen, door te geven dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn.

Vooral toekomstige onderwijzers biologie die moslim zijn en stagiairs afkomstig uit Marokko zouden in dat geval zitten. Bepaalde schooldirecties en de bevoegde ministers in het zuiden van België, Christian Dupont en Marie-Dominique Simonet, zijn bezorgd over de evolutie. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma’s gevolgd worden.

Er is 138.000 euro uitgetrokken voor een studie naar de omvang van het fenomeen is een zestigtal scholen. Zo meldt Het Laatste Nieuws.

Er zijn 30 reacties

  1. ravinder
    15 april 2008 om 12:33 uur.

    een seculiere democratische samenleving staat wetenschap voor zoals die is bedoeld, meer kennis vergaren. een theocratische zal gezien haar dictatoriale karakter altijd zaken trachten te beinvloeden die haar niet aanstaan. gevolg: regressie! we moeten oppassen dat dergelijke middeleeuwse leerstellingen niet sluipenderwijs aan terrein winnen binnen biologisch en natuurkundig onderwijs. bedenk, dit is dus een voorbeeld van islamisering waarvan velen beweren dat het niet plaatsvind!

  2. Abdars
    15 april 2008 om 11:11 uur.

    Juist ja betekent dit dat geloof puur een prive kwestie moet blijven en nooit het publiek domein mag betreden?

    Eindelijk een interresante gesprek, na al die onzin…

  3. ravinder
    15 april 2008 om 12:13 uur.

    het mag voor wat betreft onderwijs uiteraard besproken worden in godsdienstlessen en waar het maar antropologisch relevant is, maar het zou niet ten koste moeten gaan van de wetenschap. ieder persoon verdient het om op basis van deze opgebouwde kennis onderwezen te worden.

  4. said
    15 april 2008 om 02:24 uur.

    Als men zegt dat het een hoger macht is, dan heb je het nog steeds niet over God. De docenten kunnen ook de termen als: volgens de evolutiethorie …….

  5. Toth
    15 april 2008 om 05:09 uur.

    Privé of publiek, een onderwijzer die werkelijk denkt dat creationisme (of ID) een alternatief voor Darwinisme is, is absoluut ongeschikt voor zijn functie.

    Indien zo’n onderwijzer(es) de klas heeft gebruikt voor het verspreiden van haar religieuze nonsens dient zo iemand dan ook zonder verdere discussie te worden ontslaan, alle relevante diploma’s te worden afgenomen en met een dwingend advies voor herscholing de deur uitgezet.

    De school dient voorts excuses te maken aan de leerlingen en de ouders.

  6. dre
    15 april 2008 om 07:19 uur.

    Geloof is aangeleerd gedrag.
    Onzin gedrag.

  7. Henk el Makhloufi
    16 april 2008 om 08:19 uur.

    En jij dan Dre?

  8. ravinder
    16 april 2008 om 12:15 uur.

    @henk

    dre zal dus waarschijnlijk niet niet gelovig zijn. iig niet in de zin dat hij verhalen uit de heilige boeken voor zoete koek aanneemt, terwijl de wetenschap duidelijk aangeeft dat er veel niet klopt.

  9. Ahemd
    17 april 2008 om 10:45 uur.

    ravinder .

    Zat jij op KCA

  10. nobody
    17 april 2008 om 10:14 uur.

    ik heb een vraag aan de gelovigen, waarom heeft God mensen zoals Wilders , bush , en binladen gemaakt. ik bedoel waar zijn dit soort mensen goed voor, ze brengen alleen maar elende en verderf op deze aarde. of is dit soms een gewoon een fout van de natuur ( evolutie)

  11. ANDY
    18 april 2008 om 01:02 uur.

    @ravinder

    jij zegt: dre zal dus waarschijnlijk niet niet gelovig zijn. iig niet in de zin dat hij verhalen uit de heilige boeken voor zoete koek aanneemt, terwijl de wetenschap duidelijk aangeeft dat er veel niet klopt.

    Je hebt het hier duidelijk over de bijbel 😉

  12. Toth
    18 april 2008 om 07:30 uur.

    Voor zover ik weet is er geen enkel geloof waarin wordt betwist dat mensen (in principe) over een vrije wil beschikken. M.a.w. het geloof in het bestaan van een vrije wil is universeel. Dat past prima in de evolutietheorie, maar het is ook geen condicio sine qua non.

  13. peter = de naam
    18 april 2008 om 07:20 uur.

    @nobody Fout van de mensen zelf Je kunt zelf kiezen wat je doet goede dingen of slechte dingen En sommige mensen vinden t schijnbaar leuker om slechte dingen te doen. De vrije wil om dingen wel of niet te doen.

    Daar heeft God in principe niks mee te maken alleen dat Hij daar verdrietig van word dat wel. Soms denk ik dat mensen zoals Htler, Stalin, Mao Tse Toeng, Pol Pot en Bin Laden om maar wat te noemen, door de duivel worden geinspireerd .Anders kun je toch nooit zulke verschrikkelijke dingen doen.

  14. Toth
    19 april 2008 om 08:42 uur.

    Buiten dat het buitengewoon infantiel is, heeft het geloof in een duivel die mensen slechte dingen laat doen, naast dat het de mensen hun vrije wil en dus verantwoordelijkheid voor een deel ontneemt, ook een veel groter gevaar in zich.

    Door het externaliseren van “het kwaad” en het te personifieren maak je het jezelf onmogelijk de werkelijke oorzaken te analyseren van de ellende die mensen teweeg kunnen brengen. De dynamiek van de historische en politieke processen en achtergronden.

    Het geloven in duivels maakt een karikatuur van de complexe werkelijkheid en vervangt dat door een simpele schijnwereld waar omnipotente slechteriken en een handjevol hulpduivels arme anderszins goedbedoelende mensen slechte dingen laat doen.

    In plaats daarvan liggen in de werkelijke wereld de macht in handen van goede bedoelingen en niet van “duivels” zelf vaak ten grondslag aan het grootste kwaad.

  15. nobody
    19 april 2008 om 01:15 uur.

    @peter=de naam , maar god wist toch al van te voren wat voor mens je wordt. of niet ? dus god hoefde eigenlijk geen slechte mensen maken en dan was deze wereld wel perfect geweest . of was dat niet de bedoeling van God.?????

  16. hassanhassin
    19 april 2008 om 06:26 uur.

    Bush, Blair en Sharon zijn waarschijnlijk door dezeldfe duivel geinspireerd…
    Door wie/wat zou onze premie J.B Balkenende geinspireerd zijn?
    Toevallig deze monsters hangen een christelijke/joodse- of een Hindoestaanse religie aan? hoe kan dat nou eigenlijk?

  17. moena
    20 april 2008 om 12:51 uur.

    nobody God heeft een mens geschapen en ook met stel hersenen, een mens heeft daarom zijn verantwoording men heeft twee wegen, een goede en slechte en het het is aan de mens welk hij kiest goed of slecht in de Koraan staat dat al je lichaams delen tegen je zullen getuigen, in het hiernamaals Bv als je handen hebben gestolen die zullen tegen je getuigen,met je voeten ergens waar niet mag die zullen tegen je getuigen je tong die leugens,roddels of een belofte (geheimhouding) die men verbroken heeft of vertelt die zal ook tegen je getuigen.Zoals Peter=de naam zei het is aan de mens of hij goed of slecht wil doen,( goede of slecht pad kiest)
    ik hoor veel als god (allah) bestaat waarom is er zo veel ellende, dat doet de mens: oorlogen, onderdrukking ikke ikke de rest kan stikken(egoisme),niet willen delen,onmenselijkheid enz. dat staat los van God.

  18. peter = de naam
    20 april 2008 om 05:45 uur.

    @nobody God kan van te voren wel alles weten, maar je hebt zelf een vrije wil om dingen wel of niet te doen. De mens is geen trekpop ofzo waar God naar believen wel of niet aantrekt.

    De bedoeling van de mens en de wereld is wel goed, maar uteindelijk heb je een eigen verantwoordelijkheid voor je daden.

  19. Hassonhasson
    20 april 2008 om 01:10 uur.

    peter = de naam
    behalve jezus de mens (van alle mensen) had geen vrije wil? uitzonderlijk..

  20. peter = de naam
    20 april 2008 om 04:21 uur.

    @hassanhasson Zelfs Jezus had een vrije wil.

  21. nobody
    20 april 2008 om 07:05 uur.

    jullie hebben mijn vraag nog steeds niet beantwoord, waarom heeft god de mens gemaakt, een mens is een onvelmaakt wezen , waarom heeft god niet gewoon een volmaakt wezen gemaakt die geen fouten maakt.
    je kan wel een wezen met een stel hersenen geven maar dat is niet voldoende.
    god had geen ziektes hoefen te maken en de rampen enz.enz,

  22. Toth
    20 april 2008 om 10:05 uur.

    Als Jezus een vrije wil had gehad had Jezus’ verhaal helemaal anders had kunnen zijn, bijvoorbeeld een totaal onbekende timmerman of een anonieme soldaat in het Romeinse leger.

    Maar volgens de Gospels lag het lot van tevoren vast en wist Jezus exact welke rol hij in dat toneelstuk moest spelen, niks geen vrije wil dus, Markus 14:36, Mattheus 26:39, Lukas 22:42 geeft duidelijk de voorkennis van Jeus en de wilsbeschikking van God weer en in Johannes 18:4 staat letterlijk waar alle kanonieken vanuit gaan: “Jezus dan, wetende alles, wat over Hem komen zou..”

    Geen vrije wil hier, alleen een toneelstuk die voltooid moet worden en waarin Jezus, Judas en alle karakters hun rol, exact volgens het script moeten spelen.

  23. moena
    20 april 2008 om 10:08 uur.

    nobody ik gaat het je proberen uit te leggen als ik het goed heb God mag me vergeven als ik het niet goed heb,maar voor zo ver ik weet ging het zo eerst waren er alleen God, engelen en duivel,God heeft besloten om Adam te maken en stuurde de engelen naar de aarde, de engelen namen alle soort aarde en hiermee maakte god Adam mee toen het af was blies God een ziel in Adam,God houdt van mens tenslot heeft hij ons geschapen.Maar toen vroeg God aan engelen om voor Adam te buigen en dat deden ze en hij vroeg het zelfde aan de duivel om ook te buigen voor Adam en dat weigerde hij en zei waarom zou ik je hebt mij uit het vuur gemaakt hij voelde zich te hoog om voor een mens te buigen en God heeft vanaf dat moment de duivel vervloekt en het paradijs ontzegt en de duivel zei tot God ik zal de mens die je boven ons kiest, ik zal je laten zien dat ik de mens zal laten dwalen en alles wat slecht
    is aantrekelijk voor hun maken zo dat het goede pad zullen vergeten en je dus de God ontkennen.Adam is in het paradijs alles is naar ze wens en Eva is uit zijn rib ontstaan dus vrouw gelijkwaardig aan een man.Ze mogen dus in het paradijs verblijven en alleen van één boom heeft God hun verboden om aan te komen. Maar de duivel is niet vergeten wat hij van plan is om met de mens te doen,zo als jullie weten de duivel heeft hun zo ver gekregen om toch van verboden boom te eten.Vanaf dat moment heeft God mens op aarde gezet en uit het paradijs.God zei omdat jullie naar de duivel hebben geluisterd zal je nu werken en zwoegen voor alles op aarde en om in het paradijs moet je je bewijzen dat je goed mens bent en het goede pad volgt zoals bv de tien geboden enz en wie slecht is en de slechte pad vogt dus de duivel, zal in de hel komen want de duivel is uit vuur gemaakt.

  24. moena
    20 april 2008 om 10:16 uur.

    maar omdat de mens niet volmaakt is vergeeft God ons ook,het ligt natuurlijk ook aan hoe erg je iets heb gedaan, heb je iets gedaan eenmalig en je vraagt om vergevenis en je belooft om nooit te doen of je doet constant slechte dingen en je wil constant vergeven worden (dat kan natuurlijk niet) daar kan ik eigelijk niet over oordelen wie ben ik.

  25. nobody
    21 april 2008 om 07:41 uur.

    @Moena, en toch klopt er iets niet in jou verhaal. voor mij klinkt het als een verhaal uit 1000 en 1 nacht, nogmaals waarom moet god dan die duivel maken die alles kapot maakt, als ik een robot zo gaan maken dan zo ik alle slechte eigenschappen eruit hallen. voor dat ik hem ga maken.
    dus als ik jou verhaal zo begrepen dan was het de schuld van de duivel dat we hier zitten, om elkaar af te maken. jammer zeg dat god de duivel heeft gemaakt. hij zou het vast niet geweten hebben wat de duivel zou gaan uit hallen.

  26. moena
    21 april 2008 om 09:55 uur.

    maar Nobody je weet de leerling keert tegen zijn meester dat ken je toch wel.

  27. Peter = de naam
    21 april 2008 om 10:37 uur.

    @Nobody. Je zegt het eigenlijk zelf al. Als God ons als robots had gemaakt, de mens dus, zouden we niet kunnen liefhebben en kiezen om dingen wel of niet te doen. Wij, mensen hebben een vrije wil gekregen.

    Moena, het verhaal zoals jij het neerzette komt wel ongeveer overeen met het scheppingsverhaal uit de Bijbel. Daarin stond de duivel ook op tegen God. In de Bijbel word de duivel genoemd als een van de hoogste engelen die de leiding van de aanbidding in de hemel had maar tenslotte in opstand tegen God kwam.

    God in Zijn wijsheid voorzag al in een oplossing toen de duivel oorlog ging voeren in de hemel.

  28. Hassanhasson
    22 april 2008 om 06:30 uur.

    Moena! het is een bijbelversie!

  29. Toth
    22 april 2008 om 05:23 uur.

    Het dilemma wordt niet gezien òf genegeerd, in welke geval het misschien al te goed wordt begrepen. Daarom zal ik de vraag op een eenvoudigere manier stellen.

    Wist Jezus, zijnde volgens de dominante christelijke leer een God of dè God, of een aspect van dè God, van tevoren wat hem zou overkomen?

    De Gospels, noch de dominante christelijke leer zijn daar erg ambivalent in. Een beetje God moet toch minimaal een beetje in de toekomst kunnen kijken nietwaar? En we kunnen lezen dat Jezus, maar ook zijn ondergeschikten (om met Paulus te spreken) met grote regelmaat in de toekomst kijken.

    Dus, zo ja (Jezus ziet in de toekomst) dan bestaat er dus geen vrije wil. (Het woordje “dus” kan hier verder wiskundig worden bewezen met de Chaostheorie.) We noemen dit optie A.

    Zo nee (Jezus kan helemaal niet in de toekomst zien) de Gospels bevatten lulverhalen en uitspraken van Jezus over vanuit zijn perspectief toekomstige gebeurtenissen is gewoon maar wat speculatie Jezus is geen God, maar lijdt aan allerlei rare waanvoorstellingen. We noemen dit optie B.

    Is er een optie C? Zo ja, hoe worden het kunnen zien in de toekomst en het kunnen beschikken over een vrije wil verenigd?

  30. moena
    22 april 2008 om 08:10 uur.

    hassahasson het staat ook in de koraan in soeraat ALBAQARAH je kan het opzoeken zo staat het er in,wa itha koelna lilmala iket esjoedo li Adam fasajedo illa iblies wastakbar vertaalt (toen wij tot engelen zeiden: onderwerp u aan Adam” onderwerpen zich allen behalve Iblies de duivel. Hij weigerde, hij was hoogmoedig.