MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Arabieren negatiever over de VS

16 april 2008 | in Politiek | 30 Reacties

Iran_ahmadinejadIn de Arabische wereld staat 83 procent van de inwoners negatief tegenover de Verenigde Staten. Dat is iets meer dan in 2006, aldus een opiniepeiling van de universiteit van Maryland en het opiniebureau Zogby International die maandag in Washington werd vrijgegeven.

Veel van de leiders die het meest worden bewonderd – buiten de eigen leiders – zijn daarentegen leiders van wie de VS niets willen weten. De leider van de Libanese shi’itische organisatie Hezbollah, Hassan Nasrallah, staat met 26 procent op één, de Syrische president Bashar al-Assad op de tweede plaats (16 procent) en de Iraanse leider Ahmadinejad komt met 10 procent als derde. Deze drie zijn de laatste twee jaar bovendien populairder geworden

De onderzoekers peilden in maart de mening van 4.000 mensen in Egypte, Saoedi-Arabië, Marokko, Libanon, Jordanië en de Verenigde Arabische Emiraten. Dit zijn allemaal landen waarvan de leiders door Washington als bondgenoten worden gezien. Er kwamen diverse onderwerpen aan de orde, waaronder ook de situatie in Irak en de Libanese crisis.

Een van de vragen luidde welke twee Amerikaanse stappen de mening van de ondervraagde over de VS zouden verbeteren. Een bemiddelende rol die leidt tot Israëls terugtrekking uit bezet gebied en de vorming van een Palestijnse staat kwam daarbij met 50 procent als belangrijkste uit de bus. Van de ondervraagden noemde 46 procent terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit het Arabisch schiereiland en 44 procent terugtrekking uit Irak. Bevordering van democratie in het Midden-Oosten noemde slechts 13 procent.

De Palestijnse kwestie is onder niet-Palestijnse Arabieren in alle landen belangrijker geworden in vergelijking met 2006. Maar 55 procent van de ondervraagden gelooft niet dat het ooit vrede wordt, schrijft het NRC Handelsblad.

Er zijn 30 reacties

  1. ANDY
    16 april 2008 om 11:57 uur.

    Jaaaa, dat wisten we al ..zoals het westen ook negatief denkt over de arabieren en de moslims

  2. Henk el Makhloufi
    16 april 2008 om 01:52 uur.

    Hoe zou dat toch komen?
    We doen er toch alles aan om hen net zo “beschaafd”te maken als onze samenleving.
    Desnoods met een paar kruisraketten en wat onderdrukiing en bezetting onder de noemer “bevrijding”en toch motte ze ons niet.
    Rare opvattingen hebben ze daar.

  3. ravinder
    16 april 2008 om 03:14 uur.

    tja, de jaren onder bush waren niet de meest geliefde jaren voor veel mensen, veel ellende heeft zijn regeringsbeleid voortgebracht. maar kijkend naar wat dan wel als bewonderende regimes worden beschouwd krijg je toch een wrang gevoel. het ene geweld word verafschuwd en het andere verheerlijkt, dit terwijl vele mensen in arabische mensen toch graag een vreedzaam bestaan zouden willen opbouwen met een wat meer eerlijke economische verdeling, respect voor elkaar en een stem die word gehoord. er zijn toch andere mensen dan de genoemden in dit artikel die meer respect verdienen.

  4. jamal
    18 april 2008 om 04:13 uur.

    83% van de arabieren willen een Green-Card………

  5. Toth
    18 april 2008 om 04:56 uur.

    Juist, Jamal, je kunt een afkeer van de buitenland politiek van de VS hebben bijv. doordat je de consequenties ervan aan den lijve ondervind, of gewoon omdat je geplaagd wordt door een gezond verstand. Maar de Arabische politiestaat wordt er niks aantrekkelijker door.

  6. hassanhassin
    19 april 2008 om 06:32 uur.

    mijn top 3
    1 Hassan Nasrallah
    2 Ahmadinejad
    3 Beatrix der Nederlanden

    Henk hoe luidt je top 3

  7. Berkany
    19 april 2008 om 06:59 uur.

    Het is logisch dat arabieren en de rest van de wereld negatieve over amerika zijn, amerika vraagt het zelf om als pro israel ,anti palestina , irak bezet ,afganistan ,iran ,syrie en soedan en de baas spelen over de hele wereld.

  8. peter = de naam
    20 april 2008 om 11:05 uur.

    Daarnaast is het ook logisch dat europeanen nederlanders negatief over sommigen zijn die zich moslim schijnen te noemen en anti israel pro palestijen pro hamas hezbollah zijn taliban die afganistan terroriseert onderdrukking moorden in soedan tsjaad iran syrie met hulp van de overheid en al queda die de baas zou willen spelen over de wereld aanslagen 11 september londen madrid bali

  9. Henk el Makhloufi
    20 april 2008 om 01:17 uur.

    Peter= de naam,
    is het laat geworden gisierenavond?

  10. peter = de naam
    20 april 2008 om 04:23 uur.

    @Henk Wat is laat? 1.17 des nachts ?? haha

  11. nobody
    20 april 2008 om 11:00 uur.

    ik ben erg negatief over de Arabische landen. omdat ze in de middeleeuwen zijn blijven plakken , democratie is voor hun sine fiction , modern is gevaarlijk, anders denkenden zijn afvalligen , een vrouw moet haar hele leven met een doek op haar hoofd dragen anders is het een hoer. enz..enz..enz..
    maar de manen die mogen alles , ze mogen bijvoorbeeld naar de hoeren, ze mogen in de koffieshops hangen. ze mogen lekker zwemmen in de zwembad. o, ja ze hoeven niet hun hele leven met een doek op hun hoofd dragen. en ze mogen ook jatten ,

  12. ANDY
    21 april 2008 om 01:30 uur.

    @peter = de naam

    Jaaaa gabber….. en weet jij Waarom sommigen zijn die zich moslim anti israel pro palestijen pro hamas hezbollah zijn ?

    jij zegt: al queda die de baas zou willen spelen over de wereld aanslagen 11 september londen madrid bali

    hahahaha waar heb jij dt gelezen …donald duck ? hahah volgens mij waren die aanslagen het gevolg van de invasie in irak en afghanistan en het feit dat Amerika “democratie”in het oosten wil

    o en de europeanen…..die hebben een trauma overgehouden door het werk van Hitler

  13. Henk el Makhloufi
    21 april 2008 om 12:07 uur.

    Andy,
    De invasie in Afghanistan is het gevolg van de aanslagen in de VS.
    Men vermoede dat O.B.Laden daar zat en zit.c.q verblijft.
    Het verhaal zit heel gecompliceerd in elkaar daar O.B. Laden tot ongeveer 1999 met de CIA samenwerkte tegen de Russische bezettingen de Russische regio.
    De 1e invasie in Koeweit tegen Saddam is ook gesteund door O.B. Laden,terwijl de familie Bush in de zelfde olieholding zit als de ouders van O.B.Laden en deze elkaar jaarlijks ontmoeten.
    Het ging hier niet om het bevrijden van het Koeweitse volk want daar had iedereen maling aan maar om het veilig stellen van de olieproductie
    De 2e invasie in Irak was gewoon vergendeling van de fam Bush tegen Saddam en had niet te maken met de MDW want die zijn nooit aangetroffen.
    Men kan er van uit gaan dat de oude Bush er gewoon heeft achter gezeten zo deze achter een hele hoop zaken zit ,want die v.m alcoholist die nu president is heeft daar gewoon het niveau niet voor.
    Na de invasie in Koeweit kreeg men geen toestemming van de VN om door te stoten naar Irak want de VS en cs wilde.
    Dus greep men later het middel van de MDW aan om de invasie te rechtvaardigen.
    Tot nu zijn er volgens de schattingen meer dan 100.0000 Irakezen omgekomen in deze smerige oorlog die op niets anders dan persoonlijke wraakgevoelens gestoeld is.
    Meer dan 100.000 doden en dan maar volhouden dat we kwamen om de democratie te brengen.
    Beetje duidleijk Andy?

  14. Peter = de naam
    21 april 2008 om 01:59 uur.

    @Andy Invasies in Irak en Afganistan vonden na !!! 11 sept. 2001 plaats. En al queda had zonder invasie ook wel een aanleiding gevonden voor aanslagen.

    Trauma van Hitler? Die hebben we verslagen en dat is het lot van alle dictaturen en bewegingen zoals al queda. De hel is het vooruitzicht van al queda. Helaas zijn er geen maagden maar een vuurpoel.

  15. hamid
    21 april 2008 om 03:10 uur.

    HassanHassin,

    Mij Top 3
    1- Ik
    2- de Spiegel
    3- mijn schaduw

  16. Henk el Makhloufi
    21 april 2008 om 05:59 uur.

    Hassanhassin,
    mijn top 3

    1 Nederland
    2 Marokko
    3. Mijn vrienden.

  17. Hassonhasson
    21 april 2008 om 06:31 uur.

    Henk, de teller loop nu richting 1.5 miljoen slachtoffers… de 9 jarige Peter=de naam zit hier te bazelen over al Queda, Hamas enz..
    de verlichte democratie heeft de andere wereld heel veel te bieden!

    Hitler was op een democratische wijze aan de macht gekomen. Hij was in principe een democraat. Was hij niet een kruising van een joodse moeder en een christelijke vader?

  18. ANDY
    22 april 2008 om 12:43 uur.

    @peter = de naam

    dat klopt…maar voor 11 september werden ze ook door Al-Qaida gewaarschuwd dat ze de islamitische landen moeten verlaten

    -ff alles op een rijtje :

    1-AL-Qaida waarschuwd

    2-Usa luisterd niet

    3- AL-qaida pakt 2 toorentjes

    4-het westen door angst schaakmat

  19. ANDY
    22 april 2008 om 12:46 uur.

    o ja mijn top 3..

    1-God

    2- Mohammed (vrzhm)

    3- ma en pa 🙂

  20. Henk el Makhloufi
    22 april 2008 om 11:12 uur.

    Hasanhasson,
    Complimenten voor het inschatten van de leeftijd van peter,ik zelf had hem eerder ingeschat op de leeftijd van de onwetende dus nog jonger.
    Adolf heeft inderdaad zijn vader nooit gekend en die was waarschijnlijk van joodse bloede,of dat nu de haat tegen de joden heeft veroorzaakt is niet duidelijk geworden in de geschiedenis.
    In Irak speelt zich een van de grootste rampen uit de geschiedenis af.
    Wat verwacht je van de kinderen die dagelijks met al dit geweld geconfronteerd worden.
    Het is te krankzinnig voor worden dat er elke dag mensen gedood worden om zuiver etnische-religieuze redenen.
    En dat alleen maar om dat er ergens iemand in de wereld persoonlijk wraak wil omdat hij toen zij zin niet kreeg.
    De duizenden kinderen die opgroeien in een wereld van geweld,getraumatiseerd zijn en worden en nog steeds zijn gekken in de wereld en ook hier in dit land en op deze site die deze vuile oorlog verdedigen.
    Je kan ook geen vergelijk maken met de oorlog in Afghanistan want dat is een geheel andere zaak.
    Maar elke dag opnieuw tientallen doden onderling,hoe moet dat verder en hoe moet dat in de toekomst.

  21. kano
    22 april 2008 om 06:39 uur.

    Bij een reactie verwacht je altijd een reactie dus amerika israel en engeland hebben zelf om die ellende gevraagd. Hammas Al qaida Hizbo ALLAH zijn onstaan door de onrechtvaardigheid van die drie landen. Saddam en andere dictators zowel in de arabische als in andre derde wereld landen zijn altijd door amerika gesteund zolang deze haar belangen veilig gaan stellen. voor de amerikanen maakt het niet zoveel uit of je als een dictator je volk onderdruct en uitvermoord zolang je een ballenlikker van dat emperjalistisch land bent. we weten dat Saddam door amerika is groot gemaakt toen hij een goede vriend was en vechte tegen zijn Islam broeders Iraniers en de Koerden uitmoorde. toen keek amerika door de vingers toen hij gevaar begint te vormen voor de amerikaanse belangen in de regio dan is hij opgeruimd. Ossama ben Laden was ook een goede vriend van amerika toen hij tegen de russen vechte hij werke toen met de CIA.samen.

  22. Peter = de naam
    22 april 2008 om 11:23 uur.

    andy
    5 het westen slaat terug
    6 al queda verslagen
    7 bin laden krijgt de doodstraf
    8 terreur gestopt

  23. ANDY
    23 april 2008 om 01:15 uur.

    @Peter = de naam

    9-westen kan bin laden niet eens vinden

    10- westen vergeet hamas, hizbolah en jihad strijders

    11-Ahmadinejad maakt van europa een parkeer plaats

  24. Henk el Makhloufi
    23 april 2008 om 07:16 uur.

    ????????

  25. Henk el Makhloufi
    23 april 2008 om 07:29 uur.

    peter = de naam,
    De geschiedenis heeft uitgewezen dat wij met onze reguliere troepm nimmer in staat zijn geweest om een guerrillaoorlog te winnen.
    gewoon even na de 2e WO :
    Indonesie,Nieuw Guinea,Korea,Vietnam,Laos,Cambodja,.
    Het punt is dat je in een dergelijke strijd nooit weet wie de vijand is en derhalve heb je geen kans.
    Zo zullen we ook de strijd moeten staken straks in Irak en Afganistan.
    We slaan a terug zoals jij het noemt sedert 2001 en zijn nog geen meter opgeschoten.
    Afghanistan is nog voor 80 % in handen van de krijgsheren en de Taliban.
    Karzai zijn macht gaat niet verder dan zijn schrijfbureau waar hij achter zit.
    Hoe wou je ooit een strijd winnen als je niet weet wie je kan vetrouwen en wie niet.
    Het ergste is het voor de bevolking die er onder lijdt en net als in Irak elke dag met geweld worden geconfronteerd.

  26. Henk el Makhloufi
    23 april 2008 om 12:36 uur.

    Andy,
    Niet alles door elkaar halen want het een heeft geen barst met het ander te maken.
    Dan wordt het onduidelijk en snapt peter = de naam er helemaal geen barst meer van.
    Hij heeft al moeite genoeg om jou bij te houden,dus niet pesten.

  27. mhamed
    23 april 2008 om 04:56 uur.

    er zullen altijd mensen zijn die zogenaamd dom en blind door het leven gaan!!!!
    maar de werkelijkeheid zal altijd bestaan.
    eigen belang als eerst en dan oorlog voeren met de armen en probeer de echte blinden en dommen te overtuigen.
    dat is waar wij nu in zitten mensen.
    wat voor mij is blijf je van af en wat van jou is blijf ik van af.
    RESPECT VOOR IEDERE MENS OF HIJ NOU GELOVIG OF NIET HOMO OF NIET .
    dat is mijn denken

  28. ANDY
    24 april 2008 om 01:01 uur.

    @Henk

    sorry pesten is niet mijn bedoeling 🙂

  29. HENK EL MAKHLOUFI
    24 april 2008 om 07:00 uur.

    Nou Andy, wees eens eerlijk ,niet een heel klein beetje?

  30. ANDY
    25 april 2008 om 12:17 uur.

    @Henk

    Nou……vooruit dan maar een klein beetje..

    Sorry Peter 🙂