MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Poldermoskee opent deuren vanavond

05 september 2008 | in Geloof | 10 Reacties

De ‘Poldermoskee’ in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart gaat vrijdagavond officieel open. Dat gebeurt in aanwezigheid van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch en de islamitische wetenschapper Tariq Ramadan.

Het gebedshuis richt zich op moslimjongeren met verschillende etnische achtergronden, die geboren en getogen zijn in Nederland.

De preken in de moskee zijn in het Nederlands. Vrouwen kunnen bidden in dezelfde zaal als de mannen, maar hebben ook een aparte ruimte. Naast het gebed en preken zijn er lezingen, debatten en loungeavonden met muziek of film. Ook niet-moslims zijn welkom. In het bestuur zit er zelfs een. Het gebedshuis is een initiatief van Mohammed Cheppih meldt het ANP.

De openingsceremonie vindt vandaag plaats om half 7 in de locatie van de Poldermoskee, Jacques Veltmanstraat 463. Na de openingsceremonie staat onder andere een rondleiding door de Poldermoskee gepland, een interreligieuze dialoog tussen leiders met verschillende religieuze achtergronden en een traditionele iftarmaaltijd.

Voorafgaand aan de officiële opening, vindt het vrijdaggebed plaats. Deze begint om 13.45 uur en wordt voorgegaan door prof. Tariq Ramadan.

Er zijn 10 reacties

  1. Karim el Khadiri
    05 september 2008 om 11:03 uur.

    Muziek???? zeker na isha gebed is er ook een disco in het gebedshuis.

  2. mohamed
    07 september 2008 om 03:57 uur.

    selemoeilekoem broeders en zusters,
    aller eerst Ramadan moubaraak!
    Waar in allah’s naam zijn jullie mee bezig?
    een poldermoskee, asastar filo allah!!
    jullie moeten jullie schamen!!
    en vooral mohamed chippeh!!
    hoe durf je met jouw wijsheid en kennis, zoiets op te brengen.
    in plaats van dat je broeders en zusters helpt om terug te gaan naar een islamitische land, zoals ons profeet het ons verboden heeft om te leven onder een niet- islamitische wetgeving.

    jij zelf woont niet in Nederland, help moslims dan om terug te gaan naar land van herkomst, of een ander islamitische land,

    door dat jij veel mensen aan trekt met jouw kennis en wijsheid, volgen ze jou in ALLES, wat voorstrekt FOUT is. zoals je zelf kunt zien.
    ja aggie,
    Nederland is geen land om je kinderen op te laten groeien,
    oh broeders en zusters
    ik kan jullie honderden voorbeelden waarom je niet in Nederland moet blijven.
    natuurlijk komt de vraag van jullie wat doe JIJ hier dan,
    ons ouders hebben ons hier gebacht, maar dat wil niet zeggen dat we de keuze niet kunnen maken om hier weg te gaan.
    en hidjra doen naar ons eigen ISLAMITISCHE LAND.
    voorbeelden waarom je hier niet zou blijven.
    1. omdat ons profeet salah allah 3ralihi waslem het ons verbiedt om onder een niet-islamitische wetgeving te leven.
    2. omdat je de aadan niet hoort.
    3. omdat er steeds moeilijker wordt om als moslim te leven,(alles wordt tegen gewerkt, Hoeveel islamtische dokters, directeuren, enz ken je?carriere wat is dat voor een moslim? )
    4. op school leren kinderen alleen dingen die verboden zijn.(verjaardagen,feesten, feestdagen die door moslims niet erkent worden.
    5. er wordt moeilijk gedaan als je vrij wil nemen voor een feestdag.
    6. er wordt moeilijk gedaan als je vakantie wil nemen om je familie,land enz te bezoeken.
    7. imams worden niet meer toegestaan in Nederland.
    8. Arabisch taal wordt steeds minder onder de islamtische jongeren.
    9. onmogelijk om een halal onderneming te beginnen
    10. onmogelijk om een huis te kopen (net zoals in marokko,turkije enz,) je hebt geld en je koopt het.
    en zo zijn er tal van voorbeelden waarom het verstandig is om stap voor stap terug te gaan naar je eigen land, in Nederland zal je NOOIT geaccepteerd worden als moslim, wat je ook doet.
    dus broeders en zusters pas op voor deze onzuivere niet-islamitische poldermoskee.
    waselemoeleikoem,

    Mohamed

  3. Nordin el Otmani
    08 september 2008 om 10:22 uur.

    Assalam aleikoem, beste Mohamed.

    Alereerst Ramadan Moubarek.

    Verder wil ik je vragen of je deze moskee zelf al eens hebt bezocht? Ben je al eens naar de imam en de vershillende mensen die er lezingen komen geven wezen luisteren? Heb je al eens met de heer Cheppih of een van de andere initiatiefnemers hierover gesproken?

    Waneer dit niet het geval is, zou ik je willen vragen om eerst eens zelf polshoogte te nemen, voordat je een oordeel over deze moskee velt.

    Wat betreft je betoog om dit land zo snel mogelijk te verlaten, omdat we anders het verbod van onze profeet Mohammed (vzmh) zouden negeren, namelijk het verbod: “moslims mogen niet onder een niet-islamitisch wetgeving leven”. Hierover ben ik werkelijk verbaasd? Mag ik je vragen hoe jij aan deze uitspraak van de profeet (vzmh) komt? Uit de hadith van Sa7i7 Al Boekhari en Moslim? Van een of andere Moefti? Of ben jij een Moefti? Laat mij alsjeblieft weten hoe je hieraan komt. Persoonlijk geloof ik hier niets van, en denk ik dat je een beetje in de war bent.

    Ik ben zelf maar een eenvoudige moslim, maar als je even je gezond verstand gebruikt en de koran en de hadith erop na leest, dan kom je al snel op een heel andere “conclusie” uit. Een korte greep:

    Hieronder citeer ik uit hoofdstuk 4 soera An-nisa, vers 97. Let vooral met nadruk op de reden die de mensen geven en het antwoord van de engelen hierop.

    “Voorwaar, degenen waarvan de zielen door de Engelen worden meegenomen, en die onrechtvaardig tegenover zichzelf waren, hun wordt gevraagd: “ In wat voor toestand waren jullie” (voordat jullie stierven)? Zij zeggen: “Wij waren de onderdrukten (“machteloos” in een andere vertaling/interpretatie) op aarde.” Zij (de Engelen) zeggen: Was de aarde van Allah niet zo uitgestrekt dat jullie daarop hadden kunnen uitwijken? Zij zijn degenen wiens verblijfplaats de Hel is. En het is de slechtste bestemming!”

    Deze mensen geven als excuus op dat ze onderdrukt (gedwongen) werden en daarom wel moesten toegeven aan de wens van de onderdrukkers om ongelovigen te worden. De engelen antwoorden daarop dat ze er niet hoefden te blijven wonen, maar konden uitwijken naar een ander land waar ze niet onderdruk worden. En aangezien ik mij absoluut niet onderdrukt of gedwongen voel om mij totaal te bekeren tot het atheisme of welke andere religie of overtuiging behalve de islam, voel ik dus ook niet de noodzaak om te emigreren naar een islamtisch land met een volledige islamitische wetgeving. Maar mocht het ooit zover komen, kun jij mij dan vertellen waar dit volwaardige islamitische land dan ligt?

    Dus beste Mohamed,…kloppen mijn “conclusie” en mijn leken “interpretatie” enigzins? Of kraam ik nu onzin uit? Ik zal in elk geval hier niet gaan beweren dat ik het 100% bij het rechte eind heb, (O Jullie Die Geloven, doe geen uitspraken waarvan je geen kennis hebt..!)…maar mischien zet het je toch een beetje aan het denken?

    Enfin, om jou toch niet helemaal in het ongelijk te stellen, toevallig heb ik wel ’s gehoord (of dit waar is weet ik niet) dat Sheikh Al-Albani (Ra7imahollah), die veel geciteerd wordt door de zogenaamde “salafia” ook van mening is dat moslims niet onder een niet-islamitische wetgeving mogen leven. Maar ik weet niet wat zijn argumenten hiervoor zijn en welke voorwaarden hij hieraan verbind. Verder betwijfel ik of dit een meerderheidsstandpunt is van de islamitische theologen (3ulama). Wallaho a3lam.

    Nordin.

  4. moslim
    08 september 2008 om 08:12 uur.

    Beste Mohammed,

    Ik deel jouw mening voor een deel;
    Ten eerste is het teruggaan naar je vaderland geen garantie dat je ook daar de islamitische wetgeving zal vinden, ten tweede noem je een aantal punten waarom we naar ons land zouden remigreren. Bij deze punten zeg ik je dat een deel ervan is onze schuld; als wij (onze jongeren) meer ons richten op onze studie dan zouden er ook artsen, directeuren ed. zijn. Gelukkig zie ik steeds meer jongeren gaan studeren. Wat betreft andere punten, geeft onze islaam ons de benodigde middelen om ons ook in NL te kunnen leven; Islaam is OOK gedrag en omgang met anderen.

    Succes

    Wa Assalaam aleikoum wa rhmatou allah

  5. joop van laarhoven
    09 september 2008 om 01:34 uur.

    Woont Mohamed in Nederland? heeft hij werk of een uitkering van die ongelovige staat.Ik woon al lang in Maroc,hier is nog plaats genoeg.
    De Poldermoskee is een prima idee,

  6. joop van laarhoven
    09 september 2008 om 01:38 uur.

    O ja Mohamed,dan hebben die (k) marokkaanjes dat messen trekken en een klere zooi te maken op school geleerd.

  7. nordin
    09 september 2008 om 09:59 uur.

    keefach vrouwen in zelfde zaal ewa broeders in slotervaart boycot deze moskee want ze willen de controle opvoeren ( de staat) en alles na hun hand zetten , muziek, film keefach moskee of buurthuis ( ontspanning mag altijd en is juist goed maar muziek??) dit is echt omgeloofelijk , ik hoop dat de moskee in de buurt een tegen reactie neer zet en er voor zorgt dat ze ook in het nederlands gaan preken want dat kan geen kwaad .
    wie na die moskee gaat is mijn ogen een dom persoon ( kijk marcouch) dus volg deze mensen niet in deze moeilijke tijd voor ons en blijf bij het echte geloof en niet het geloof dat ze voor ons aan het maken zijn want dat is wat ze doen pas op en verkoop je huid niet voor dingen als muziek en film ( kan thuis toch ook of bij vrienden of vriendinnen).
    elmoehim een gezegende ramadan voor jullie allemaal.

  8. marijnt
    09 september 2008 om 02:43 uur.

    mohammed

    spreek voor jezelf en denk voorjezelf

  9. marijnt
    09 september 2008 om 02:46 uur.

    als jij niet naar de poldermoskee wil prima jij je keus. En nog iets anders jij komt weer met die belachelijk oproep om te emigreren flikker toch op man dat maak ik zelf wel uit. En jouw argument dat profeet heeft gezegd is een pertinente leugen. Hij heeft zoiets nooit gezegd.islam heeft niks op tegen tegen het wonen in een niet islamtische land hoe kom je toch aan die onzin man welke stroming zit jij het salafisme of zo. Als jij geen onderdeel wenst uit te maken van deze samenleving prima. Je bent maar een minderheid die niemand vertegenwoordigt.

  10. E=mc²
    12 september 2008 om 09:17 uur.

    MOHAMED..
    salamoalikome…
    a ssi mohamed jazaka aalaho khaye ya akhi gebruik even je hersens…
    en welke arabischeland is een islamtischland????? geeneen…
    ze zijn allemaal islamitischeland op papier: aljamhoria al3arabia alislamia of almamlaka al3arabia alislamia…maar er is geen islam wala hom yahzanone.
    ga terug naar jou land eerste en maak een oproep van daar en je gaat kijken wat gaat met jou gebeuren…..moet je verschil maken tussen islam en mensen die hun zelf moslims noemen…islam van: chibani fjam3, ddariya fdisco oddari flbar…noem je dat islam???????