MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb vindt debat suikerfeest onzinnig

24 november 2008 | in Overheid | 18 Reacties

De discussie over de vervanging van een christelijke nationale feestdag door het islamitische suikerfeest, is onzinnig. Dat vindt PvdA-staatssecretaris van Sociale Zaken en toekomstig burgemeester van Rotterdam Ahmed Aboutaleb.

“We moeten de christelijke wortels van Nederland niet ontkennen”, zei hij volgens BN/De Stem zaterdag op het najaarscongres van de SGP-jongeren in Rotterdam. “Vrije dagen met Pasen en Pinksteren zijn een verworvenheid in Nederland. Die moet je niet inwisselen. Hooguit kan er een islamitische feestdag aan toegevoegd worden, maar ook daarvoor is de tijd nu niet rijp.” De staatssecretaris verwees daarbij naar de VS waar een joodse feestdag tot nationale feestdag is verheven. “En dat terwijl Amerika een christelijk land is. Het kan dus wel dat een feestdag van een andere groep mensen een extra nationale vrije dag wordt, maar zoiets moet je dan vanzelf laten gebeuren.” De situatie is ook niet acuut, vindt hij. “Er is altijd iets te regelen.”

Meer over Aboutalen en het najaarscongres van de SGP-jongeren is hier verder te lezen.

Er zijn 18 reacties

  1. berber
    24 november 2008 om 11:51 uur.

    sukkel

  2. mAGHREBIE
    24 november 2008 om 06:48 uur.

    Leuk verwoord, alleen komen dingen nooit vanzelf. Ze zullen in de agenda een plaats moeten krijgen.

  3. Mostafa
    25 november 2008 om 06:42 uur.

    Suikerfeest bestaat niet, Aid el fitr wel.

  4. Henk el Makhloufi
    25 november 2008 om 02:09 uur.

    Ik blijf erbij om de feestdagen een ander karakter te geven.
    Iedereen kan extra vrije dagen krijgen als hij afziet van feestdagen.
    Deze vrije dagen kan men gebruiken om de feestdagen te vieren die men wil vieren.
    En anders gewoon gaan werken als hij dat wil.
    Want we zijn zo hypocriet als de pestpokken,we willen geen vrije dagen inleveren maar zien wel met olijke ogen toe hoeveel winkels er tegenwoordig open zijn op de feestdagen waar het personeel gewoon mag werken en men van allerlei voorziengen gebruikt maakt waar anderen zich voor moeten inspannen tijdens de feestdagen
    Veel christelijke verzonken feestdagen worden gevierd en ongeveer 70 % van de inwoners weten niet eens wat de betekenis van de feestdag is .
    Vraag: wat vieren we op Pinksteren en Pasen,of wat houdt Hemelvaartsdag of Goede Vrijdag in,dus Christelijk erkende feestdagen en 70 % van de ondervraagde heeft geen antwoord en komt niet verder dan schouderophalen en “geen idee”.
    Scholen en instellingen zijn al vrij voor de gelovige tijdens het Suikerfeest /Offerfeest alleen onderhands geregeld,maar het is wel een feit.
    Dus stop met zeiken en regel het gewoon!!!!!

  5. mhamed
    25 november 2008 om 04:15 uur.

    nou daar gaan we weer!!!!!!!!
    1 miljoen molims is een hoop mensen dioe ook het recht hebben op hun feest.
    democratie heet zo iets.
    en meneer abotabon heeft weer een antwoord die niet deugt.
    onnzinig is zijn uitspraak.

  6. peter = de naam
    27 november 2008 om 12:45 uur.

    Te simpel geredeneerd voorstel van Henk. Je kunt niet zomaar een bedrijf of instelling met bv 50 mensen die altijd met feestdagen gesloten is, in jouw optiek (gedeeltelijk) open houden.

    Met jouw geopperde keuzevrijheid zou een kwart van werknemers wel met feestdagen gaan werken en driekwart niet. Om maar eens een rekenvoorbeeld te gebruiken. Op een kwart aantal medewerkers kun je geen bedrijf instelling laten draaien met feestdagen. Daar is het gewoon allemaal vrij. Praktisch niet uit te voeren idee dus.

    En winkels open op feestdagen valt nog wel mee. Dat is vaak de tweede paasdag tweede pinksterdag. Dat is al een kleine honderd jaar zo. Voornamelijk meubelzaken. Soort traditie vanuit 1 x per jaar grote schoonmaak houden en nieuwe meubels kopen.

  7. Mostafa
    28 november 2008 om 08:39 uur.

    Aboutaleb zei een paar weken terug in de Volkskrant:”ik durf niet meer naar de moskee”.
    Een Nederlander reageerde de volgende dag in een ingezondenbrief: ”ik vind zielig dat je hier niet mag ……
    Maar hij haalde stemmen bij veel moskeeen en beloofde hij die mensen hun rechten en ne ne natuurlijk hun plichten.

  8. Henk el Makhloufi
    29 november 2008 om 11:55 uur.

    Misschien handig als je op de feestdagen eens naar buiten gaat en ziet hoeveel winkels er open zijn AH/Bas/super de boer en ga zo maar door Gamma /Praxis/Mediamarkt.
    Gorte steden winkelgebieden.
    Weet men dat er tegenwoordig meer winkels van allochtone ondernemers met de feestdagen dicht zijn uit respect voor ons geloof dan autochtone winkels,die denekn alleen maar aan de omzet( lees winst)
    En waar een wil is is een weg want als een bedrijf getroffen wordt door b.v de griepgolf draait hij hele weken op halve kracht,of nog minder
    Dit is een kwestie van in goed overleg met elkaar een oplossing zien te vinden.
    Maar dat verdommen we als gevestigde.
    Liever kwetsen en beledigen dan de dialoog en het overleg om gemeenschappelijk een maatschappij te bouwen met en voor de toekomst

  9. klaas
    29 november 2008 om 01:00 uur.

    suiker is slecht voor je tanden. dat had allah wel eens even mogen melden.

  10. peter = de naam
    30 november 2008 om 12:26 uur.

    @Henk Je geeft het antwoord zelf al. Winkels open op feestdagen, voornamelijk in grote steden. Daarbuiten gelukkig veel minder.

    Verder spreek je jezelf tegen. Je levert kritiek omdat je vind dat autochtone winkeliers op feestdagen open zijn voornamelijk voor winst, zeg jij en dat allochtone winkeliers sluiten uit “rëspect”?? voor het geloof??

    In je eerdere betoog spreek je je juist uit voor de keuze om juist op feestdagen meer door te gaan werken. Erg tegengesteld dus.

  11. Henk el Makhloufi
    01 december 2008 om 11:40 uur.

    Wederom het uiltime van P de Z.geen begrip willen tonen voor een ander.
    Goed daarom even het volgende:
    Een groot aantal jaren gelden met de opkomst van de Allochtone buurtsuper waren deze op de genoemde feestdagen open,gewoon omdat zij van mening waren dat deze feestdagen niet voor hen golden.
    In deze was er ook een leemte in de winkelsluitingswet en konden ze gewoon doorgaan.
    Het frappante was wel dat degene die er schande van spraken het wel makkelijk vinden/vonden om op een feestdag als de reguliere kruidenier gesloten was even bij de Marokkaanse buurtsuper te halen wat hij was vergeten.
    Nee, natuurlijk is dat niet hypocriet,dat noemen we gewoon uitgekookt!!!!
    De dag na de feestdagen dat we weer gewoon overal terecht kunnen zaten dezelfde mensen te kankeren op die “kutallochtoon”die zijn winkel openhield en waarvoor de autochtoon verbaliseert werd.
    Met veel inspanning is het de diverse instanties gelukt in de loop der jaren om de winkeliers van de allochtone buurtsupers te overtuigen dat de winkel uit respect beter dicht kunnen zijn en wat men dan ook bereikte.
    Maar door verruiming van de winkelsluitingswet is het thans mogelijk om op bijzondere dagen geopend te zijn,wat dus voor de grootsupers/winkelcentrum een gat in de markt was en zij nu elk verdomde dag dat ze maar kunnen ook open zijn.
    Zo mogen steden met en toeristisch karakter ook geopend zijn op de zondagen van af 12.00 uur
    Zo is er een winkel, ik dacht in Dordrecht die zelfs de Internationale feestdagen aangeeft als bijzondere dag en open is in het weekend terwijl andere sluiten.
    Het verhaal van de woonboulevard is allang achterhaald en stamt uit de oude doos van ver voor Sint Niklaas.
    In tientallen steden zijn nu elke zondag de winkels gewoon open en op bijna alle feestdagen is het ook prijs.
    Het is niet lang meer wachten of ze zijn ook open op 1e kerst/paas/pinksterdag.
    Een veel gehoorde kreet in deze is dat men het ruimer moet zien omdat de inwoners van ons land thans een veel grotere cultuur vertegenwoordigen dan voorheen men nog gewoon was aan de christelijk/joodse/heidense samenstelling van ons land.
    Men heeft de bek vol en schreeuwt volop over de islam,de Moslims,de anderstaligen.
    Het rechtse zooitje probeert er zwart garen bij te spinnen en zet aan tot haat en tweedracht.
    Maar ze mogen wel voor ons werken op deze dagen,ze mogen nu wel open zijn ( ondanks dat velen het niet meer doen) maar 2 van hun feestdagen erkennen verdommen we gewoon!!!!
    Niet uit geloofsovertuiging,nee maar gewoon uit pure hufterigheid.
    Wel met een hypocriete houding gaan winkelen op de feestdagen en de gewone zondagen,wel profiteren van een ander,( heel veel allochtone werken op die dagen bij de zakkenvullers tegen een miniumschijntje)die niet vrij kan en mag zijn.
    Ik heb gesteld dat men de vrije keuze keuze moet krijgen om op deze dagen te gaan werken of niet,dat is iets anders dan het gesteld van P de Z die alleen maar naar het rechtse zooitje kijkt en aanhangt.
    De heer Aboutaleb is mij tegengevallen in zijn opvattingen.
    Ik verwacht een andere opvatting van onze nieuwe sultan in Marrakech aan de Maas

  12. mhamed
    01 december 2008 om 02:27 uur.

    KLAAS suiker is slecht voor je tanden en jij noemt het ook suikerfeest wat helemaal niet is.begrijp je dat of ben je zo dom!!!

  13. moena
    01 december 2008 om 09:16 uur.

    suiker is slecht voor je tanden ,maar Klaas mening is nog slechter voor de maatschapij. met klaas mening kan de wereld bedorven worden dus met geen respect voor elkaar en haatzaaien en trouwens klaas je naam zegt het al (Sinterklaas) deelt toch ook snoepjes, of is jouw snoep niet slecht voor de tanden hahhahahah maar ja in jouw ogen is onze (snoep) suiker toch slechter hoe zou dat komen.

  14. yassin
    01 december 2008 om 10:11 uur.

    ik sta voledig achter moena 🙂 tante:P

  15. peter = de naam
    01 december 2008 om 11:14 uur.

    Aan het verhaal van Henk is geen touw vast te knopen. Verward en warrig.

  16. Henk el Makhloufi
    02 december 2008 om 11:39 uur.

    DUIDELIJK EN GESTELD, MAAR VOOR BLINDE IN DE SAMENLEVING EN VOOR DEGENE DIE EEN ANDER NIETS GUNNEN KAN MEN GEEN ENKEL PROTOCOL OPSTELLEN.
    EINDE DISCUSIE MET P DE Z.

  17. peter = de naam
    03 december 2008 om 12:26 uur.

    Haha. Die henk met zijn DISCUSIE. Lachen met zijn protocol. Bleef je vinger vastzitten op de caps locktoets?

  18. moena
    04 december 2008 om 01:03 uur.

    even voor de duidelijkheid de vertaling van Eid Elfiter is eigenlijk in het nederlands het feest van of voor het ontbijten dat je na een maand vasten weer mag ontbijten dus ook s ochtens mag eten. wie het suikerfeest heeft genoemd is voor mij een vraag of misschien onze ouders in de gastarbeider tijd door dat ze de taal niet spreken en konden het in het Nederlands niet vertalen en de baas hun vaak zag hele potsuiker in de theepot doen, toen een keer de gastarbeider vrij wilde en de baas zei voor suikerfeest waarop de gast arbeider blij was dat hij vrij kon krijgen en Ja knikte hahhahahah hallo mag toch een keer hier iets grapigs gezegd worden ipv alleen op elkaar schelden .