MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

De klompvoet van Marokko doet pijn

08 augustus 2009 | in Marokko | 23 Reacties

Al HoceïmaAls een Marokkaan het heeft over primitieve stink-Berbers, kan het bijna niet anders of hij is zelf een Arabier. Een onderdrukkende Arabier, vanzelf. Het zijn de meer gematigde termen waarmee beide groepen elkaar doorgaans zwart maken. Maar niet op vakantie in Marokko. Want die verloopt vaak keurig via de etnische scheidslijnen.

Een groot portret van een statige koning Mohammed VI hangt in de lobby van hotel National, in hartje Al Hoceïma. De goudomrande foto geeft het onderkomen in het Marokkaanse Rifgebergte een chique uitstraling. Maar helaas is de boodschap van de receptionist minder fraai: „Complet.”

Het is niet het enige logies in de stad dat tot de nok toe vol zit. De reden: dezelfde koning Mohammed VI. Hij bivakkeert een aantal dagen in Al Hoceïma, in het luxueuze Mohammed V-hotel – vernoemd naar zijn grootvader. Maar de koning reist niet alleen. Zijn gevolg van enkele duizenden personen gaat mee, en wordt deels ondergebracht in de logementen van de stad.

Een simpele toerist kan het dus wel vergeten om nu nog een slaapplekje te vinden. Of toch niet? Warempel, in hotel Oriente is nog een plaatsje. De uitbaatster wijst onverschillig naar boven, terwijl een transistorradio op volle sterkte zijn weemoedige Marokkaanse muziek doet schallen en ze haar blote benen gewoon op de balie laat liggen.

Maar je moet wel heel wanhopig zijn, wil je hier je nacht doorbrengen. Een onbestemde zwarte substantie kleeft aan het kussen van het minieme kamertje dat nog vrij is. Het spiraalmatras veert bijna door tot de vloer. Scheuren zitten in de muur. De deur klemt. Het ziet er, kortom, onguur uit.

Toch hoor je de vele Marokkaanse toeristen uit het Westen niet klagen. Welnee, het is al heel wat dat de koning zich überhaupt laat zien in het Rif. Zijn vader, Hassan II, deed simpelweg alsof het Rif niet bestond – bijna alsof het geen onderdeel uitmaakte van Marokko

Het gehele interessante artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 23 reacties

  1. triti
    08 augustus 2009 om 09:51 uur.

    Wat een bullshit artikel. te weinig nieuwswaarde. En het wil weer heisa veroorzaken tussen de berbers en de arabs.

  2. apperd
    08 augustus 2009 om 01:23 uur.

    Sallaam Moeilikom Broeders en Zusters

    BeKijK Dit FILmpje

    http://www.youtube.com/watch?v=lWqq9CvyFCs

  3. Reiziger
    09 augustus 2009 om 10:19 uur.

    Ik was in de Rif deze zomer en bij de Jbella, Wallah steeds meer I3arbyian bij ons. Ik ben echt bang dat deze mensen die volgens mij bewust door Arabische nationalisten zoals de Istiqlal naar onze mooie Rif worden gestuurd om het te laten verhoereren zoals de 3arb. Weet je hoeveel Arabische onrespectabele jongens heb gezien in de Rif, pissen op iemand grond en daarna Tazart plukken van iemands tuin. Me bloed kookte in de grandtaxi van Nador naar AlHoceima. Wallah deze mensen zijn anders dan ons. Ik heb gezien wat ze met Tetuan, Mdiq, Fnideq etc hebben gedaan. Geloof je het niet? Ga maar zelf kijken. Sorry dat ik dit zeg maar het zijn net sprinkhanen die alles kaalvreten, schaamte kennen ze niet!

    Ik ben echt bang voor deze mensen want ze hebben geen principes als ons, ben bang dat ze ons land verpesten zoals ze eerder bij de Jbella hebben gedaan en aan het doen zijn. Alleen in de bergen kun je nog normale Jbella vinden.

    Ik wil geen ruzie maken of anderen beledigen wij Irrifyian zijn ook niet altijd kojser maar dit staat los daarvan. Ik heb eerder gehoord van anderen dat de Marokkaanse regering in het kader van nationale eenheid alle lokale elementen wil uitwissen om een zogenaamd groot en nationaal sterk Marokko te creeren. Ik wil geen tweede Jbella worden, ik blijf een Riffijn totikdoodga!

  4. AMAZIGH BOY
    10 augustus 2009 om 01:34 uur.

    wie let op jouw aa zebi reiziger wat voor marokkaan ben jij ruaffa zijn COMPLEX niemand is perfect je kunt niet een heel volk dit en dat noemen is gewoon stupid ieder mens is anders we hebben veel volken in marokko we hoeven geen somalie te worden waar alles verdeeld is in oorlog we zijn allemaal marokkanen allemaal worden we onderdrukt en jaa wij berbers het meest klopt maar haat hoeft voor mij niet dan kun je beter uit marokko blijven als je zo n ideologie hebt je past niet in het beeld marokko !

  5. Bezoeker
    10 augustus 2009 om 11:14 uur.

    Beste redactie,

    ik vind het niet erg verstandig van jullie om dergelijke artikelen te plaatsen. Ze hebben namelijk geen enkele toegevoegde waarde en zorgen alleen maar voor onrust en haat tussen de Arabieren en de Berbers. Dit lijken wel Wilders acties.

    Of we nou willen of niet we wonen allebei in Marokko en moeten met elkaar leven. Een burgeroorlog zal echt geen oplossing zijn….Dit zal de ondergang van Marokko betekenen, kijk maar naar Irak… En by the way het gaat in Marokko heel goed er is helemaal geen haat onderling, de berbers en arabieren leven in vrede met elkaar. Volgens mij is hier in Nederland meer haat onderling dan in Marokko zelf. En hou nou alsjeblieft op met die zogenaamde trotsgevoelens en uitspraken zoals wij waren de eerste bewoners van Marokko. Dit zal echt tot niets leiden.. Denk je dat de Arabieren zullen zeggen: “Ja beste Berber je hebt helemaal gelijk, we zullen jullie land verlaten??!!” Dus kom op mensen Alah I hadian wa I hadikoum laten we vredig naast elkaar leven en Marokko en alle Marokkanen in hun waarde laten. Want het gaat de goede kant op met ons land, laten we dat zo houden.

    Gr.
    Marokkaan

  6. MarOkKaAn
    10 augustus 2009 om 10:18 uur.

    ja man wat is dit voor een heidens hatelijke artikel
    jullie weten echt niet waar over jullie praten,
    toen er aardbeving was in imzoeren en toen je al die arabieren in de rij zag staan bij de bank om geld te storten voor noodhulp, in weet nog goed ze gingen mensen interviewen die mense zeiden ook ja zijn toch ook marokkanen onze landgenoten islamieten moeten mekaar helpen.
    Ongeacht geloof ras en afkomst.

    sommige mense hier zijn echt prehistorisch met hun reacties.
    Als een arabier een vrucht eet in het berberse land dan is dat omdat allah hem die gunst heeft gegeven en niet omdat een berber een zaadje plant.
    Als Allah wil geeft ie je zo slecht weer dat jij niet 1 plantje kan laten groeien.
    Alles krijg je en word je ontnomen door allah.
    Mensen denken echt dat ze deze wereld kunnen toe eigenen als jullie weg aan t rotten zijn over 100 jaar wie denkt er dan nog over mijn land mijn dit, mijn zo….

    stelletje ezels

    de mazzel
    een BERBERRRRRRRRRRRRRRRRR

  7. Azidan
    11 augustus 2009 om 03:46 uur.

    Wij moeten onze Thmazighttaal beschermen, ik roep al de Berbers op, om boeken te schrijven, om oude woorden op te schrijven en te beschermen, bezoek je opa en oma, en blijf een ganse dag bij hen, stel vragen over de vroegere tijden,

    Ik herhaal geld is van geen belang, geld is totaal niet belangrijk, vergeet niet dat jouw Thmazight, jouw liefde voor jouw geloof en voor jouw roots, jouw alleen maar sterker gaan maken en vanzelfssprekend ga je meer geld verdienen, denk aan je roots !!!!

  8. Reiziger
    11 augustus 2009 om 08:33 uur.

    Ik houd van mijn land en wil niet dat deze wordt verpest door zuidelingen die wij I3arbyen noemen.

    Donder op met je Berbers dit Berbers dat, ik wil geen eigen land nog verdeeldheid zaaien tussen Marokkanen, moslims.

    Ik kaart alleen aan dat ik ben geschrokken van al die principeloze Arabieren uit het zuiden die naar onze Rif oprukken..

    Ik ben bang van mensen met weinig principes, ik heb gezien hoe jullie doen in Casa. Ik heb ook gezien hoe jullie als ZWERMEN Spinkhanen naar het Noorden trekken om dit MOREEL en PRAktisch KAAL te vreten.

    Als je er problemen mee hebt met wat ik gezien heb en bij die Sprinkhanen PLaag hoort, blijf je uit mijn gebied! Ga elkaar maar opvreten daar in Casa! Jullie kennen weinig eer

  9. Reiziger
    11 augustus 2009 om 08:34 uur.

    Een jonge vent die een collega taxichafeur van 70 jaar met baard helemaal Kapot uitscheld met DIn dit Din zo …

    OProtten rare mensen!

  10. oujdi
    12 augustus 2009 om 03:39 uur.

    arabieren nu eenmaal de macht, en dat zal altijd zo blijven.
    O ja ook niet onbelangerijk, weet dat je de islam van de arabieren hebt meegekregen, anders waren de berers nog steeds barbaren.
    Dus stank voor dank, maar dat zegt weer genoeg over jullie onwetendheid.

    100% arabier

  11. moslim
    14 augustus 2009 om 03:21 uur.

    ik ben pure berber riffi, ik ben het ook niet altijd eens met de marokaanse regering maar ik ben trots dat ik een berber ben en marokaan … wie aan de macht is in marokko maakt mij niet uit .. alleen moeten de berbers ook gelijke rechten hebben als de arabieren …. hoe je het went of keert ik zal mijn berberse cultuur en taal nooit opgeven en ik zal die ook proberen over te brengen aan mijn kinderen … zoals ik ook de arabische taal en de islaam zal proberen over te brengen op mijn kinderen inshallah. en als de arabieren onze cultuur en taal proberen af te pakken dan zal ze dat toch niet lukken , want het is al door vele regeringen en koningen geprobeerd en het is ze tot nu toe nog steeds niet gelukt. alleen allah soebhana wa ta3ala kan dat en als allah de berberse cultuur wou uitwissen dan was dat allang gebeurd… dus alles gaat met allah (swt) zijn wil en zijn macht.. iedereen moet zijn leven leven en anderen laten leven hoe zij dat willen .. allah is de rechter dus niet de arabieren .. die moeten ook allah gehoorzamen netals de berbers en berbers zullen nooit arabieren worden , want we zijn nu eenmaal berbers

  12. Azidan
    14 augustus 2009 om 10:35 uur.

    Salam Oujdi, jij begrijpt het verkeerd, weeral, de eerste Arabieren zijn toch gekomen om de Islam te brengen niet om het Berbers uit te wissen uit Noord-Afrika zoals werd gedana in Lybie en Tunesie en stukken van Algerije en Mauritanie, dat is geen Islam,

    Ik begrijp niet waarom je de link legt met “onderdrukking, uitwissing” met “Islam”

    Voor zover ik weet waren de Arabbieren nomaden die naar Noord-Afrika kwamen pas echt barbaren, in godsnaam lees jouw eigen geschiedenis, en inderdaad de Arabieren hebben de macht in Noord-Afrika maar als het zo verder gaat, dus dat er nog steeds niets veranderd is in marokko, dan gaan de Arabieren die macht verliezen of er gaat een verschrikkelijke burgeroorlog uitbreken a la joegoslavie of wil je dat niet?

  13. Jurist
    16 augustus 2009 om 03:04 uur.

    Frapant, dat er nog steeds mensen zijn die in eerste plaats berber of arabier voelen ipv in de eerste plaats moslims.
    @Azidan, je wilt je thamazightaal beschermen. Een nobele streven van je. Maar zou je het niet beter voor je zijn om al je energie in de arabische taal in te steken zodat je je gebeden goed kan opzeggen, de koraan goed te kunnen lezen en Allah swt smeken om je zondes te vergeven teneinde om je ziel te redden wanneer je ooit voor Allah swt zult moeten staan. De dood houd geen rekening met thamazigh of arabieren.

    @Reiziger, want ben jij kampioen generaliseren zeg. Niet meer zeuren als Wilders ons over een kamp scheert. Binnen elke ethnische groeperingen heb je rotte appels. Dus ook bij arabieren en riffijnen. En als er arabische hoeren naar jullie kant opgaan zoals jij dat zegt dan is het een zaak van de riffijnse mannen om als echte moslims te gedragen en niet hun pik achter na lopen en daarmee hun vrouwen bedriegen. Want dan krijg je idd dat er meer hoeren jullie kant op gaan. Je hebt het over mensen uit Casa. Hieruit blijkt dat jou horizon niet verder reikt dan je eigen slaapkamer. Echte Casaouieen bestaan niet. Het zijn allemaal mensen die hun ethnische afkomst hebben overal in het land Marokko en naar Casablanca zijn gekomen om werk te zoeken. Ja ook de rif. Grotendeels van de ”Casaouieen” die naar de rif vertrekken zijn van oorsprong geen arabieren maar wiens voorouders riffijnen zijn. Bovendien zijn er eigenlijk ethnisch gezien maar weinig arabieren op dit moment door toedoen van gemengde huwelijk. Je noemt jezelf reiziger. Reis een keertje door heel marokko ipv zes weken tijdloos rond te hangen op de stranden van ”kimado” (Al Hoceima).

  14. Reiziger
    17 augustus 2009 om 12:14 uur.

    @Jurist, ik heb het woord hoeren niet in mijn mond genomen. Als ik het over Arabieren heb die wij I3arbiyien noemen bedoel ik man en vrouw die uit het zuiden van de Rif komen en geen Tamazight spreken. Dit is mijn begrip van een A3rabi. Ik weet dat Casa een mix is, naar mijn mening een mislukte mix die ik niet gecontinieerd wil zien in Noord-Marokko. De Jbella heb zich al deels moeten ontgelden aan hen helaas. Zoals ik al zij zijn echte trotse Jbella nog alleen in de bergen te vinden en niet meer op de vlaktes.

    Ik heb bijna alle grote steden van Marokko gezien en ben ook het platteland gaan bezoeken, dit betekent niet dat ik alles van Marokko weet maar wel verbanden kan leggen tussen waarnemingen. Zoals in het geval met de vele Zedenloze Principeloze I3arbyien die naar de Rif trekken en deze verpesten zoals zij met hun eigen land hebben gedaan.

    Ik ben geen racist, despoot etc, en weet je Ja Wallah ik begrijp Wilders wel.

  15. Azidan
    17 augustus 2009 om 03:48 uur.

    @jurist,

    Ik heb m’n energie in de Islam gestoken, ik spreek ook zeer goed Arabisch, maar mijn strijd voor de handhaving van het Thmazight is gebaseerd op de Koran en de Soennah.

    Zoals in de Koran staat dat elk volk dient gerespecteerd te worden, zo dient ook het Amazigh-volk gerespecteerd te worden, je kan ook vergiffenis vragen bij Allah in het Thmazight want Allah begrijpt elke taal, hij begrijpt zelfs de taal van de Joden en van de dieren,

    Nu hebben we genoeg van het Arabisch, de Arabieren zijn zo geobsedeerd door hun Arabisch, wetende dat zij niets voorstellen in de ogen van de vele volkeren die in deze Aarde leven, kijk naar de Chinezen, hun economische groei maakt zeer grote sprongen, kijk naar India, kijk naar Europa waar elk land, en elk volk zijn rechten heeft, en elk land is anders maar doch ze maken geen onderscheid en ze voeren gee oorlog tegenover elkaar,

    Wist je dat het Bruto Nationaal Product van de Arabische wereld nog lager is dan het Bruto nationaal product van een arm land zoals Spanje?????

    Waar ben je met je Arabisch?

    Als de Engelen Monkar en Naki na je dood jou een vraag gaan stellen? Gaan zij zeggen ” Heb je Arabisch geleerd?”

    Nog iets, je kan Arabisch leren zoals de meeste Turken, Indonesiers, Pakistanen, Nigerianen, en Perzen, doen, maar mijn moedertaal is ook zeer belangrijk,

    Men moet een verschil maken tussen Arabische taal en Islam, de Libanese en Egyptische christenen spreken Arabisch beter dan de meeste Marokkaanse Wannabe-Arabieren, maakt dit van hen Moslims? Arabisch is geen vereiste om een praktizerende Moslim te zijn, de Arabische boeken en de Koran incluis dienen vertaald te worden naar de vele talen, zodat de Mensheid toegang kan hebben tot de Islam,

    je zegt ook het is frappant dat er mensen zijn die in termen van arabier en berber denken, ik zeg je dit, het is frappant dat je nog niet merkt dat er in Marokko, een land waar een grote gemeenschap Berbers leeft nog steeds onderdrukd leeft, we hebben de Apartheidsregimes achter ons, vele onderdrukte volkeren hebben zich bevrijd, het is frappant dat je nog niet gemerkd heb dat wanneer je de Marokkaanse zenders open doet, dat je nog steeds naar zenders moet kijken waar je geen “ballen” van snapt,

    Vele programma’s worden in Loegha Harabya, in Standaard-Arabisch uitgezonden , je krijgt de indruk dat het robots zijn die op TV komen, met hun geforceerde voorkomen, de Berberse kinderen die naar zulke brol kijken snappen er niks van,

    Het is frappant dat anno 2009 dat je zelf jouw eigen Berberse naam mag kiezen voor het kind dat je zelf op de wereld hebt gebracht, het is frappant dat men als excuus zegt dat het geen Marokkaanse namen zijn,

    Het is frappant dat vele Arabieren nog steeds denken dat ze Arabieren terwijl ze eigenlijk allemaal afstammen van de Berbers,

    Het is frappant dat in de Rif nog steeds de Openbare Instanties nog steeds de taal van het volk niet spreken?

    Het is frappant dat de vele rijkdommen in de Rif nog steeds niet terugvloeien naar de Rif,

    Het is frappant dat Marokko zichzelf telkens profileert als een Arabisch land in plaats van als een Arabisch-Berberse land,

    Jurist, ik neem dus aan dat je een jurist bent, ik hoop inshAllah dat je nu wat meer begrepen hebt en dat je minder gefrappeerd gaat zijn.

    Wasalam

  16. Azidan
    17 augustus 2009 om 04:00 uur.

    Het is de logica zelve dat men in termen van “Arabieren” -“Berbers” gaat denken

    Wanneer je een Pakistaan tegenkomt dan ga je hem Pakistaan noemen

    Wanneer je een Turk tegenkomt dat is een Turk en geen Arabier of Chinees of wat dan ook,

    Een Nigeriaan die Islamiet is , is geen Arabier maar een Nigeriaan, een Tchetcheen is een Tchetcheen maar Moeslim,

    Een Afghaan is een Afghaan geen Berber of Chinees, of Italiaan of Arabier, gewoon een Afghaan, maar hij is Moslim

    En in Marokko heb je enerzijds de Berbers die zich Berbers voelen, die Berbers spreken, die onderling tijdens gesprekken Berbers spreken en die zich daarbij goed voelen, omdat hun moeder die taal gesproken heeft tegen hen, en ook de vader en ga zo verder, en dan heb je de Arabieren van Marokko die van gemengde komaf zijn, sommigen stammen degelijk af van de Yemenieten, en Arabieren van Saoudie-Arabie, en sommigen stammen af van de rasechte en pure Berbers, maar die gewoon door verhuizing of huwelijk of gewoon door opvoeding Arabisch zijn gaan spreken en op den duur zelfs zijn gaan denken dat ze ook van de Arabieren asftammen,

    Er is een ding dat nu gaande is, en dat het Berbers stilletjes aan verdwijnt tot grote blijdschap van sommige groepen, maar met de hulp van Allah zal het Thmazight nooit verdwijnen,

    Wasalam

  17. Whalid
    17 augustus 2009 om 04:24 uur.

    Wat gebeurt is gebeurt en kan je niet veranderen, wat je wel kan veranderen is je toekomst !!! want die heb je in eigen hand.

    Berbers hebben geen probleem met Arabieren, maar met de overheid.
    Vreemde aan dit alles is, dat in die overheid berbers zitten. Onlangs kreeg de gouverneur van Nador ( een berber ) een klap in zijn gezicht van de koning.
    Omdat er geld was gegeven voor de aanleg van een weg en deze weg niet was aangelegd en het geld weg was ! Dat is het probleem, corruptie !!

    En ook die complottheorieën over arabieren die gestuurd worden om de berbercultuur te vernietigen, hoe dan ?? de Marokkaanse cultuur is al een mix van berber/arabisch en dat maakt ons land juist zo uniek in de wereld en interessant voor toeristen om te bezoeken.

    en @ reiziger : Steek eerst je hand in eigen boezem, voor je dat soort uitspraken doet.En bovendien is het heel knap van je reiziger dat je in die paar weken dat je in marokko bent zulke conclusies kan trekken.

    reactie op je argumenten :
    Opgroeien in een klein dorp in de bergen waar je hele familie op je let is iets anders dan opgroeien in een stad van 3 miljoen inwoners. En al die dingen die jij als voorbeeld gebruikt hebben niks met principes te maken maar meer met opvoeding en daar heb je gelijk in daar ontbreekt het bij veel mensen aan. berbers en arabieren. Als je meer doelt op islamitische waarden en normen.
    Nou dan kan ik nog wel wat minpuntjes verzinnen van de berbers. voodoo, hasj etc.

    Ik ben zelf voor misschien wel 70 % berber, maar irriteer me mateloos aan deze nutteloze discussie. We zijn allemaal Marokkanen, klaar !!! Wat wil je dan ?? een aparte staat in de rif ?? denk je dat het dan beter word? denk het niet vriend. Rif is een moeilijk en zwaar gebied om te ontwikkelen de dorpen liggen ver uit elkaar je moet bergen wegblazen om iets te kunnen doen, het heeft geen natuurlijke bronnen, tenzij je de wietteelt meetelt. Mensen lever daar van het geld dat we vanuit hier sturen. Dus onafhankelijkheid is toch geen optie.

    Deze nutteloze discussie lijdt ons af van de werkelijke problemen.
    Corruptie, armoede, te lage lonen of te hoge prijzen. daar moeten we gezamenlijk aan werken als marokkaanse broeders !!

  18. Whalid
    17 augustus 2009 om 04:35 uur.

    @ 6

    En wat is er met dat geld gedaan. Dat hebben veel corrupte berbers(politici) in eigen zak gestopt, althans gedeelten daarvan.

  19. SMD
    17 augustus 2009 om 04:51 uur.

    @ oujdi.. het waren niet de arabieren die de islam brachten naar marokko enz. het waren de bekeerde berbers die andere berberse volkeren hebben bekeerd.. leer meer over je geschiedenis i.p.v sprookjes.. jij gelooft mij niet? zoek maar zelf op internet, wikipedia ,…etc. ons cultuur kun je niet verglijken met de julllie.. een berber is een Romeins keizer geweest, een berber is een farao geweest, zelfs een heilige in het christendom.. soms denk ik dat berbers beter christenen waren gebleven.. daar behoud immers iedereen zijn cultuur,taal,etc mhm al hamdoelilha ben ik moslim, maar waren jullie arabieren maar niet zo egoistisch en hadden jullie niet zo veel show.. jullie hebben de islam gekregen van allah swt omdat jullie de ergste mensen waren, jullie begraafde jullie dochters levend, kochten en verkochten jullie vrouwen, allah swt kon dat niet meer aanzien en heeft hij mohamed vzmh neergezonden.. dus zo perfect zijn jullie niet eh..? wie discusies met mij wil hebben…samad05_@hotmail.com

  20. Jurist
    18 augustus 2009 om 03:50 uur.

    @Azidan,

    handhaving van het Thmazight is gebaseerd op de Koran en de Soennah? Haal dan een verwijzing in de koraan en sounah waaruit dit blijkt?
    In de Koraan en Sounnah wordt over de islamitische oumah van de profeet vzmh gesproken. 1 volk met 1 hart. Niet over thamazich, Marokkanen, berbers, slouh, egyptenaren, soenieten etc. We zijn in eerste instantie nog altijd moslims en daar worden wij na onze dood als zodanig op beoordeelt.

    Ik ben het met je eens dat elke volk met haar eigen taal gerespecteerd dient te worden en wil absoluut niet goed praten wat er met de Riffijnen is gebeurd. Maar de Riffijnen zijn lang niet de enige ethnische volk die onderdrukt zijn in Marokko als je de geschiedenis er op na slaat. Maar toch valt het mij op dat de Riffijnen als enige ethnische groepering in Marokko elke keer hoog van de toren blazen dat ze onderdrukt zijn.

    Ook ben ik het met je eens met het feit dat arabieren die louter wereldse genoegens na streven niets voorstellen. Evenmin de atheistische chinezen, indianen, en Europese die met hun economische vooruitgaang geen enkele baat zullen vinden op de Dag der Opstanding. Natuurlijk kun je in je eigen thamazich dialect Allah swt aanroepen. Niets mis mee. Dat doe ik soms ook in het Nederlands. Maar voor beiden geldt, je kan er niet mee bidden en de koraan lezen. Ook de ondervraging in het graf door Nakier en Monkaar en op de Dag der Opstanding door Allah swt, zal louter in het Arabisch zijn. Op deze dagen zal met behulp van Allah swt iedereen Arabisch kunnen spreken en als enige taal worden beschouwd. Allah swt weet het best. Dus beste Azidan, ik vrees dat wij nooit van het arabisch verlost zullen zijn. En ik in tegenstelling tot jij ben er absoluut niet rouwig om.

    En wat het bruto national product betreft is absoluut niet waar. Tunesie, Libie, Verenigde Arabische Emiraten, Oman hebben een nationale prduct dat hoger is dan die van Spanje en sommige zelfs hoger dan die van het Verenigde Koninkrijk . Niet toevallig dat het juist deze twee Europese landen vaak bij de bovenstaande genoemde landen komen bietsen om investeringen.

    Waar ik ben met het arabisch. Wat dacht je van de Koraan? De woorden van Allah swt.
    Je moedertaal leren is zeker ook belangrijk alleen het zal jou en mij niets baten. Het is niet voor niets dat pas bekeerde bekeerlingen zo snel mogelijk arabisch leren.

    Kortom, ik vind het vervelend dat Berbers nog steeds achtergesteld worden. Ik ben zelf ook van Berberse komaf. Maar dat is een onderdeel van de beproeving door Allah swt. Een gelukkige en wijze berber met kennis over deen (en grondig kennis over deen ontbreekt grotendeels binnen onze berberse bevolking) zal deze beproeving zonder morren ondergaan hopend op verlichting en beloning van Allah swt, wat zeker zal komen. Ook weet hij dat het leven in deze wereld en het ondergaan van de beproevingen slechts tijdelijk is. Het etnische etiketje intereseert mij eigenlijk helemaal niets. Beber of arabier? ik voel me in de eerste plaats moslim.

  21. Azidan
    26 augustus 2009 om 11:19 uur.

    Broeder Jurist,

    In de Koran staan verschillende verwijzingen waar Allah oproept om onderdrukking te bestrijden maar wel op een correcte manier zonder bloedvergieten zoals sommige Barbaarse Arabieren hebben gedaan in de loop der eeuwen,

    In de Koran staat ook dat Allah de mensen geschapen heeft in volkeren en stammen om elkaar te leren kennen. Dit is dus een bevestiging van de diversiteit van de mensen.

    Namelijk zwarten, gelen, blanken, bruinen, en je hebt tal van nationaliteiten, je kan gerust een eenheid vormen met verschillende volkeren maar wel met respect voor de diversiteit die er is in de Islamitische Wereld, veel mensen hebben een verdraaide kijk, op eenheid, Marokko is een divers land je hebt bij ons Igharbiyen ( Of Harobiyeen), je hebt Riyafa, je hebt Souassa, je hebt Atlas-Imazighen, en je hebt Sahrawa, je hebt Fessi’s en Jbala, en ook Sharkiyeen zoals Oujda enzo, het is zoals Maleisie waar verschillende volkeren leven, maar wel met respect voor elkaar, hetgeen ik zie bij Marokkaanse Arabieren is de totale desinteresse en ook hoe ze het vertikken om het Thmazight te onderwijzen, soms heb je ook het gevoel dat Arabieren liever hebben dat Berbers geen Berbers spreken maar Arabisch,

    Dus hoe kan je eenheid vormen met zulke mensen, ??? Hoe je het ook keert of draait je kan jezelf pas een echte Noord-Afrikaan noemen of een echte Moslim als je respect toont voor je medemens namelijk de Berbers, en als je ook daadwerkelijk jouw attitude tegenover de Berbers en de Berberse taal gaat wijzigen,

    Eenheid mag en zal niet ten koste gaan van een ander volk of andere volkeren, ten tijde van de Profeet vzmh waren vele sahaba’s die zelfs de talen van hun slaven konden spreken, en NU?? Het berbers is een zeer oude en vloeiende taal die de Marrokkaanse Arabieren van Noord-Afrika ( waarvan twijfels zijn of het pure Arabieren zijn) vertikken om te leren, te onderwijzen, laat staan om het te respecteren overeenkomstig de Koran en de Soennah

    Hetgeen ik niet begrijp de meeste Arabieren van Marokko die zichzelf Arabier noemen zijn gekomen uit een Berberse balzak of teelbal, of ze komen uit het zaad van een Berberse man sorry om het zo cru en vies te zeggen maar het is om jullie op de feiten te drukken, dus in de meeste zogezegde Arabische families in Tanger, Berkane, Oujda, Tetuan, CasaBlanca had je vroeger Berberse mannen die daar gingen werken, die dan een plaatselijke vrouw huwden of die hun eigen vrouw meebrachten en die zo dan Berberse kindjes op de wereld zetten, dan gaan deze kinderen naar het school en daar leren ze dan Arabisch na verloop van tijd gaan deze kinderen zich ook als Arabieren beschouwen door de omgeving waarin zij opgegroeid zijn, dus hetgeen ik ziekelijk en onbegrijpelijk vind hoe komt het dat een persoon waarvan de ouders of de grootouders Berbers zijn zo ziekelijk kan zijn om tegen zijn eigen ras de Berbers te zijn?????

    Wat betreft de taal die men gaat spreken met Monkar en Nakir dat is geen Arabisch ik zweer bij Allah dat het geen Arabisch is, want er bestaat een hadit daarvan maar die hadith is door al de geleerden als “gefabriceerd en zwak” geklasseerd dus broeder Jurist ga maar jouw propaganda ergens anders spuien

    En nog iets bekeerlingen die het Arabisch leren die doen dat om de Islam beter te begrijpen, ik zeg het opnieuw ik heb ook het Arabisch geleerd, moet ik dan m’n moedertaal verlaten? God behoede

    Je moet Arabisch leren het is zelfs Soennah, maar je moet ook jouw eigen afkomst beschermen, er is ook een hadit sahih die zegt “eender wie liegt over zijn afkomst zal het paradijs niet binnentreden”

  22. Azidan
    27 augustus 2009 om 12:08 uur.

    En nog iets Jurist, ik heb het niet over de Riffijnen, ik heb het over de Berbers, de Imazighen, daarmee bedoelende De Issousien, de Ichelhiyen, de Imazighen van het Zuiden en Binnenland van Marokko die zelfs nog militanter zijn, en die nog hoger van de toren blazen, en die zelfs een partij hebben,

    Ik heb in mijn afgelopen reacties geen ene keer over Irifien gesproken maar jij bent degene die aan dit “verdeel en heers” politiek is begonnen, waarom begin jij over Irifien, Irifien en Isousiyen horen bij elkaar het zijn broeders en zusters van elkaar

    Voor zover ik weet, zijn Isoussien en Chlooh mijn geliefde broeders, je zegt dat de Irifien altijd hoog van de toren blazen,

    je zegt ook ” valt het mij op dat de Riffijnen als enige ethnische groepering in Marokko elke keer hoog van de toren blazen dat ze onderdrukt zijn”

    MIJN REACTIE: maar ik kan m’n echt m’n ogen niet geloven bij zo’n reactie, ben je dom of zo, are you stupid??? besef je nog steeds niet dat niet enkel de Riffijnen waar jij ineens over begonnen bent maar al de Imazighen en Berbers “linguistisch” onderdrukd worden, deze reactie van jou wilt zeer veel zeggen over jou, wallah,