MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

AEL zet cartoon weer op website

20 augustus 2009 | in Media | 23 Reacties

De Arabisch Europese Liga (AEL)De Arabisch Europese Liga (AEL) heeft een omstreden cartoon weer op zijn website gezet. Het is een tekening waarop twee Joden de Holocaust verzinnen. Het Openbaar Ministerie maakte dinsdag nog bekend dat de afbeelding weliswaar strafbaar is, maar dat het van vervolging af zal zien, als de AEL de cartoon voorgoed van zijn website verwijdert. In eerste instantie zei de actiegroep aan die eis te hebben voldaan, schrijft het Brabants Dagblad.

Inmiddels is de organisatie daar echter van teruggekomen. Reden is dat justitie ook heeft besloten dat de ‘Deense cartoons’ over de islamitische profeet Mohammed niet strafbaar zijn.

Die mochten wel overal geplaatst worden. Ondanks dat de Islamitische wereld dat als zeer kwetsend en beledigend vindt. De prenten over de profeet werden massaal door Nederlandse bladen en websites overgenomen. Zouden deze bladen en websites die voor vrijheid van meningsuiting vechten ook de prenten over de Holocaust moeten overnemen?

Het gaat om onder andere de volgende afbeeldingen:

Er zijn 23 reacties

  1. peter = de naam
    20 augustus 2009 om 08:44 uur.

    Wie de provacateur van de AEL bij Knevel en van de Brink gisteravond in debat zag met Ronnie Naftaniel van het CIDI, zag een arrogante persoon met een van minachting en haat vervulde houding jegens zijn tegenstander in het debat. Het begon er al me dat hij Naftaniel geen hand wilde geven van te voren.

    In het debat werd de vertegenwoordiger van de AEL ook afgetroefd door Naftaniel met feiten. Daar waar de vertegenwoordiger van de AEL alleen maar kon insinueren en het midden oosten probleem er weer bijhaalde.

    Een provocerend eng clubje, de AEL, die geen grond voor bestaan heeft en beter verboden zou kunnen worden.

  2. Maghrebie
    21 augustus 2009 om 09:02 uur.

    Peter, ik weet niet naar welke programma jij gekeken hebt, maar wat ik zag is dat bouzerda een zeer heldere en onderbouwde uitleg heeft weten te geven.

    Wat mijnheer Naftaniel uitkraamde is niets meer dan wat wij jaren lang nu horen, namelijk zich als slachtoffer opstellen.
    Naftaniel heeft nooit bewezen een partij te zijn in debatten. Naftaniel moet het doen van persberichten en intervieuws zonder tegenpartij.

    Ik ben noch fan van AEL noch van bouzerda. Maar de reacties die op de website van EO staat, laat al heel duidelijk zien waar NL staat. Terwijl de Marokkanen (en moslims) een grote inhaalslag aan het maken zijn in de kunst van debateren, zijn veel NL ers uit wanhoop zich gaan vergrijpen op beledigen, discrimineren en uitsluiten.

    Als je het programma nogmaals bekijkt, en dat kan op de EO, mocht dat je ontgaan zijn, dan zul je erachter komen dat Naftaniel door het ontbreken van argumenten degene is geweest die de discusie verschoven heeft naar het midden-oosten en de arabische wereld.

    Peter, is jouw laatste alinea ook van toepassing op de eenmanspartij PVV?

  3. tarik
    21 augustus 2009 om 11:26 uur.

    AEL heeft super groot gelijk

  4. tarik
    21 augustus 2009 om 11:27 uur.

    lang leven AEL AEL heeft groot gelijk zo hoort dat wie iets doet kan het terug verwachten

  5. peter = de naam
    21 augustus 2009 om 01:24 uur.

    @2.Maghrebie. In de discussie tussen dhr Naftaniel en dhr Bouzerda, was dhr Bouzerda heel duidelijk degene die de discussie doortrok naar het Midden Oosten. Je moet de uitzending volgens mij zelf nog maar eens bekijken, anders zou je dit niet kunnen beweren.Of heb je het niet gezien?? En jah, een organisatie als de AEL die terrorisme steunt en openlijk steun gaf aan een palestijnse kindermoordenaar, mag wat mij betreft verboden worden.

  6. Mohammed S
    21 augustus 2009 om 09:33 uur.

    Ik vroeg me altijd af waar de moslims bleven die via actie en debat veel moslims kunnen vertegenwoordigen. Die meneer Bouzerda heeft die man alle hoeken van het publiek debat laten zien. Hij was niet arrogant. Hij was gewoon intelligenter en beter. Kan hij het helpen dat Naftaniel niet tegen hem opkan. lang leve de vrijheid van meningsuiting en het debat.

  7. mAGHREBIE
    22 augustus 2009 om 12:47 uur.

    Peter, Onze nederlandse staat steunt de hele zionistische staat door dik en dun. Een staat die duizenden kinderen op zijn dodenlijst heeft staan.
    Het moorden van arabische/islamitische kinderen is in jouw ogen een noodzaak. Andersom is het terrorisme.

    Dit was mijn laatste reactie op deze topic. Huichelaars zoals jou blijven nou eenmaal vastgeketend aan hun standpunt hoe onrechtvaardig en onmenselijk die ook is.

  8. Faiz
    23 augustus 2009 om 01:18 uur.

    peter = de naam
    Wie de provacateur van de AEL bij Knevel en van de Brink gisteravond in debat zag met Ronnie Naftaniel van het CIDI, zag een arrogante persoon met een van minachting en haat vervulde houding jegens zijn tegenstander in het debat.
    ————————————————————————————————————
    Kijk peter weet wie provacateurs zijn, wilders en nog een hele boel anderen die er wat van kunnen en Cartoonisten zoals nekschot die vieste en vuilste
    cartoons neerzettten over moslims en de profeet. Dat mag onder vrijheidsuiting. Andersom dan is dat in goednederlands terverstaan terroristme
    of haat. En dat noem ik nou niet verder kijken dan je neus lang is.

  9. Mohammed-E
    23 augustus 2009 om 03:23 uur.

    @Maghrebie!

    Ik ben Wellah het met je eens en sterker nog, ik ben erg trots op je. Allah is met jou!

  10. Reiziger
    24 augustus 2009 om 11:32 uur.

    Broeders en zusters…

    Weet je waar de ware moslims zich bevinden? Jawel in Nederland!!

    Nederlanders zijn goede mensen, ik heb landen afgereisd in Noord-Afrika en geloof mij..denk maar niet dat ik daar moslim achtig gedrag ben tegen gekomen. In de ziekenhuizen laten ze je langzaam steven zodat zij lekker hoge kosten van de Nederlandse zorgverzekeraar kunnen declareren. De politie wil je bestelen en is corrupt, het volk afgezien van het platteland erg onaardig! De taxichafeurs houd maar op, ze vechten altijd en schelden elkaar verrot.

    De meeste mensen zijn schagerijnig en brutaal, ze willen je bestelen!

    Waarom moeten wij persee ZALMROZE moskeeën bouwen die hoger moeten zijn dan het Feienoord stadion? Waarom Burqa`s en al die zogenaamde NEPPE lange baarden met je SOENNA, jullie weten nix over ISLAM, ik heb gezien hoe deze Soena`s tegen andere mensen gedragen..

    Weet je waraom de profeer ( vrede zij met hem) een lange baard en korte broek droeg? Omdat in zijn tijd de arme mensen er zo bij liepen, zij groeide letterlijk uit hun kloeren waardoor deze te kort werden zoook de baard. Maar lieve mensen, HEDEN ten dagen in Nederland zien arme mensen er Niet zo uit en is het puur Provocatief watr jullie doen en altijd maar je eigen afzetten en gediscrimineerd voelen!! WORD WAKKER BLINDEN! Hier is ISLAM HIER zijn GOEDE MENSEN. Deze mensen snappen wat het betekend om goed te zijn zonder er iets voor terug te hoeven zoals jullie SOENA weer verkeerd begrepen hebben denekend dat HASAnas AIR Miles zijn die je kunt sparen om een ticket naar de hemel te kopen. Islam is veel meer Islam is gedrag met anderen, Islam is andere mensen niet bang maken met je overkomen, Islam is NADENKEN!!

    Gaan we hier Tof doen met Islam zus Islam zo, we moeten onze koppen dicht houden en luisteren naar die Kaaskoppen want ze hebben bijna altijd gelijk over ons, alleen komen we er altijd pas veel later achter.

    Nederlanders zijn goede mensen!!!

    Nederlands is een goed land…!

    Ik vecht voor goede mensen en goede dingen!!

    Ik vecht voor Nederland!!!

    Subhanna Allah dat ik dit ook zou zeggen!!

    Maar ik meen het en het is waar in mijn ogen want ik heb gereisd en gezien mijn lieve broeders en zusters!

  11. Maghrebie
    25 augustus 2009 om 08:48 uur.

    Beste Reiziger,

    Je zult het vast wel goed bedoeld hebben maar je reactie past ten eerste niet onder deze rubriek.

    Ten tweede ben ik het voor een deel met je eens. In NL hebben wij NOG de vrijheid om ons geloof te belijden. Ook ben ik het met je eens dat provocatie vaak het tegenovergestelde werking als gevolg heeft. En inderdaad respect moet je soms verdienen. Behandel je buurman zoals je behandelt wenst te worden.

    Maar waar je voor moet waken is dat je er niet vanuit moet gaan dat iedereen het goed voor je heeft. Je dient altijd scherp te blijven en voor je rechten op te komen. Je dient mee te draaien in de gehele samenleving met zowel zijn plichten als ook zijn rechten.
    Je opmerking dat een kaaskop altijd gelijk over ons heeft, beschouw ik als een belediging. Het behoeft naar mijn inziens geen diepgaande uitleg om dat te ontkrachten.
    Wees op je hoede want voor je het weet, zitten we strax met zn allen volgepropt in treinen………

  12. Toerist
    25 augustus 2009 om 03:30 uur.

    Reiziger, ophouden met dat gezeik.

    We weten inmiddels dat de Noord Afrikanen geen ideale volkeren zijn. Het probleem is dat de NLers als een tolerante volk over de wereld wordt neergezet, terwijl dit absoluut niet waar is! Meeste zijn gewoon hypocriete arrogante lui en het wordt steeds duidelijker.

    Dus ophouden!

  13. Toerist
    25 augustus 2009 om 03:33 uur.

    Een mooi voorbeeld is peter = de naam

  14. Neda
    25 augustus 2009 om 05:11 uur.

    Om een reactie te geven zal ik zeggen dat ieder van jullie gelijk heeft maar ook ongelijk…
    wie zijn wij om te gaan oordelen dat de een goed is en de ander slecht?
    iedereen heeft toch zijn goede en slechte kanten?
    Nobody is perfect don’t forget that.

    dat leiders vaak ook de fout in gaan klopt
    dat ze soms verkeerde voorbeeld geven terwijl ze een voorbeeldfunctie hebben klopt ook
    dat ze een bepaalde groep kunnen ”haten”klopt ook maar denk wel na dat het niet zomaar zo kan zijn …trauma’s problemen en jaloezie kunnen heel erg gevaarlijk zijn mensen zijn dan in staat het liefst bevolkingsgroepen uitteroeien..
    Het beste is zo een iemand die maar steeds dingen uitkraampt tijdelijk vrij te geven een naar een psycholoog te laten gaan zodat burgers en de media zo niet ermee opgaan (dat het op een haatvirus)gaat lijken.
    wanneer de leider genezen is en dat bewezen is mag hij/zij weer gaan leiden.

  15. Neda
    25 augustus 2009 om 05:15 uur.

    Reiziger ben je man of vrouw..en waar ben je allemaal geweest
    je schreef een interessante stuk
    ben het redelijk met je eens alleen kan je niet zeggen dat de beste mensen nederlanders zijn!
    er wordt genoeg gehaat ook hier…alleen wat jij denk ik bedoeld is ze houden zich hoe dan ook aan de gelijke rechten
    alleen in discussies niet en wat betreft de islaam dan heb je zwijgplicht als moslim en anders word alles toch tegen je gebruikt…zolang het buiten de islaam is heb je genoeg rechten

  16. Faiz
    25 augustus 2009 om 07:10 uur.

    Sorry maar ik betwijfeld of jij wel een moslim ben goede reiziger geloof niks van. Want ik zie opzettelijke fouten in je typen. zielig hoor.

  17. Reiziger
    26 augustus 2009 om 06:01 uur.

    @ iedereen ….weet je Wallah ik heb geen zin om jullie allemaal apart te beantwoorden. @ Nada, ik ben een man uit de Rif geboren in Nederland. Heb veel gelezen over onze geschiedenis, Ben heel trots op Mohamed ben Abdelkarim Elkatabbi die ons Rffijnen wist samen te brengen tegen de kolonisatoren. Hij was een moslim, pragmatisch stond open voor de buitenwereld. Hij was onze voorbeeld.

  18. Bilal
    26 augustus 2009 om 01:35 uur.

    Om te beginnen wil ik maghrebie felliciteren voor haar mondigheid.Je hebt duidelijk de debat gewonnen.Te tweede wil ik reiziger aan raden om niets te zeggen over zaken war zij of hij geen kennis over hebt. Dat is namelijk de Islam.
    Wie van onze Profeet houd, die houd ook van de Soennah( zijn manier van leven).Wat maakt het uit als iemand een baard draagt of sluier.Wie bepaald wat in is of passe. Wij moslims volgen de mode niet maar onze Profeet(vzmh).
    En vergeet niet de kollonisatie in Marokko en vooral in Algerije was de ergste in de geschiedenis.Zoek het maar op. Dus natuurlijk heeft het zijn sporen achtergelaten. Zoals Hitler’s bewind hier in Europa nog steeds zijn sporen heeft. En nog iets de Amazighen hebben het hardst gevochten tegen de Spanjaarden en Fransen. En zij leven nu het slechtst in hun landen. Dus zoek eerst info voor je praat of anders ben je niets anders dan een domme kip met veel lawaai.Weet dit heeft niets met dit topic te maken mensen. Maar zie veel mensen hun eigen beeld of theorie maken terwijl de werkelijkheid veel verder ligt. En please blijf bij het onderwerp.Om toch iets zeggen over het onderwerp.Ik vind AEL mensen met talent maar met de verkeerde intentie’s. Hun benaming zegt genoeg. Ze moeten beseffen dat moslim’s niet alleen uit arabieren bestaat. Hoe erg ik de situatie’s betreur van onze lieve arme en sterke broers en zussen in Palestina. Moet ik wel zeggen dat we niets kunnen doen als we zelf niet helemaal vrij leven. En denkt Ael nu echt op deze manier hen te helpen of onze situatie te verslechteren.Ik vind met hun talent hebben ze veel goeds kunen doen dan alleen te strijde gaan met gefrustreerde mensen met wie toch niet te praten valt want ze keren alles om en het strafste van alles is dat ze in hun eigen bullshit geloven. Heb de debat op tv niet gezien maar wil het ook niet. Als ik een raad zou mogen geven dan zou ik die aan Ael geven. Namelijk ( choose you’re battles). En waarom deze mooie samensmelting van nationaliteiten die wij Islam noemen te verdelen in groepen .Door die naam te gebruiken AEL. Wij Amazighen voelen even veel mee met de Palestijnen omdat ze van dezelfde gigantische groep behoren Islam . Trouwens wens wat ze meemaken voor niemand niet welke geloof of welke nationaliteit ze ook mogen hebben. Moge Allah iedereen zijn vrijheid geven en bewaken. Of misschien pas in het Paradijs zoals Allah het wilt.

  19. Reiziger
    26 augustus 2009 om 08:55 uur.

    hahahah Wallah jullie kennen jullie land van herkomst niet goed genoeg..

    Ga maar reizen Ga maar kijken of je Sabr vind, of je oprechte goedheid vind zonder eigen gewin in onze landen.

    Alles Draait om de Air Miles bij de Nedermoslims, punten punten punten sparen My GOD! hasanats Hasanats! Maakt niet uit als ik maar HASANATS krijg want ooooooo ik ben zo bang voor de Hell ( Allah i 4fdkoem) DIT is niet de insteek mensen…wees bewust van de mooiheid van ons geloof en geloof hierin….laat je niet leiden door Angst..waardoor je als een dolle rent en struikelt bij het verzamelen van Hasanats… Iedereen denkt aan zichzelf, iedereen wil alleen naar de hemel, waardoor ze al het mooie wat wij hier op aarde hebben vergeten en verwaarlozen.. dit kom je overal in tegen…Ik zie deze Kaaskoppen, zij werken hard, zijn eerlijk en oprecht over het algemeen…Van welke “Moslims kun je dit zeggen”? Zeker niet waar wij vandaan komen…face IT , ik houd heel veel van mijn land van herkomt en zal mijn wortels NOOIT verloochenen, niet voor een Europeaan of een OLIESCHEIK imam….Maar ik durf wel kritisch e zijn en weet je ik weet het doet PIJN!! Heef mij ook gedaan geloof me…maar ik heb geen zin om te wachten tot jullie er allemaal zelf achter komen over een aantal jaren…

    Tweede, oordeel maar lekker over of ik een moslim ben of niet, moeten jullie zelf weten, dit is tussen mij en mij schepper..Alleen weet wanneer iemand oordeelt over de Islam van een ander de Islam op dat zelfde moment deze persoon verlaat!

    Alleen maar oordelen, donder op man,wat denken jullie niet? Omdat ik ander denk dat jullie schapen over bepaalde onderwerpen ben ik opeens geen moslim, dat bepalen jullie a ………..ik ga niet schelden…..sabrrrrrrrrr

  20. Azidan
    27 augustus 2009 om 12:17 uur.

    Hetgeen me stoort aan de AEL is hun naam Arabische Europese Liga

    Ik als Marokkaanse Amazigh Moslim distantieer me en neem afstand van deze shietische en libanese vereniging, en ik roep al m’n broeders om op te passen voor deze louche verenigingen die hun oorsprong vinden in het Midden-Oosten, ze hebben daar zelf een zootje van gemaakd zoals Palestina en Irak, waar eigen landgenoten mekaar uitmoorden,

    AEL vertegenwoordig de vele duizenden en Berbers niet zoals Irifien en Ichelhiyen, dus ik herhaal voor al de Arab Haterz haal weeral niet jullie verdeel en heerspolitiek naar boven door te verwijzen naar Riyafa, of Rifi’s want Rifi’s zitten in dezelfde schuitje als de Souassa,

    Ik wil niks maar dan echt niks met AEL te maken hebben, wij Berbersen moeten onze eigen verenigingen hebben, onze eigen mensen die beslissingen nemen die enkel over ons gaan,

    Wat heeft Abou Jah Jah bereikd in Belgie, wat heeft hij gedaan buiten het opruien van de bevolkingsgroepen ?? Hij heeft de integratie en rust enkel een flinke deuk gegeven, deze stokers waar onze Profeet vzmh ons voor gewaarschuwd heeft zijn de kleine dajaals, die aan de grote dajaal zullen voorgaan, wat komt hij nu in godsnaam in de naam van de Islam verkondigen hij beweert dat hij zehma zogezegd aan de het juist eind zit terwijl hij eigenlijk een als mens vermomde hagedis is Moge Allah ons behoeden voor deze verenigingen en figuren die de Berbers en de Marokkaanse Arabieren in al hun naiviteit proberen mee te sleuren in een draaikolk van bloedvergieten en stokerij

  21. Azidan
    27 augustus 2009 om 12:23 uur.

    Ik geef reiziger gelijk voor wat betreft de Arabische Wereld en Islamitische Wereld die zogezegd als een voorbeeld moet dienen voor de mensheid

    Ik roep de mensen hier gewoon op om een vergelijking te maken tussen een toilet in een Marokkaanse snack en een toilet in een Hollandse snack en je weet genoeg

    De toilet van een Marokkaanse snack stinkt is vuil, je houdt het geen 5 minuten, het is bevlekd JAKKES

    Terwijl de toilet van een Hollandse snack of frituur, blinkt, ruikd goed,

    dit is wat reiziger bedoelt

    Maar wat betreft de Deen, de Islam, daar geef ik hem geen gelijk in, de Soennah dient gevolgd te worden, de reden waarom de Islamitische wereld erop achteruitgegaan is denk ik omdat men de Soennah achtewege heeft gelaten, de Moslims hebben zichzelf vastgeroest, er is ergens iets misgelopen,

    We moeten in eigen boezem kijken, we moeten werken aan onze eenheid, we moeten de luiheid bestrijden, we moeten ook bepaalde eigenschappen die typisch aan Moslims zijn zoals jaloezie, wantrouwen, schrik om in het zal gezet te worden enz die moeten we uitwissen, want in zo’n toestand kan je geen handeldrijven, verder moet de Islamitische wereld aan de veiligheid werken

  22. Azidan
    27 augustus 2009 om 12:24 uur.

    Wij Berbers en Imazigen distantieren ons van de kolonisatoren zoals de Arabieren, de Joden, de Fransen, en de Amerikanen wat mij betreft zijn vernoemde volkeren EEN POT NAT!!!

  23. je ma
    04 april 2011 om 02:20 uur.

    ik vind het allemaal onzin dik denk dat deze spotprenten alleen zijn geplaatst om anderen te kwetsen terwijl je geen opstanden heb over deze prenten hordes van joden die deze site boycotten of weet ik veel wat en dat hebben veel moslims wel gedaan met die cartoon van die deen.
    dus ik weet niet of dit wel helemaal eerlijk is gedaan