MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Eerste hogesnelheidstrein voor Marokko

03 februari 2010 | in Economie | 13 Reacties

Marokkaanse treinMarokko krijgt als eerste Arabische land een hogesnelheidstrein. De staat en de Marokkaanse Spoorwegen (ONCF) hebben een overeenkomst ondertekend om Tanger en Casablanca met de hogesnelheidstrein te verbinden. De overeenkomst behelst ook de verbetering van het huidige spoornetwerk, zo meldden Marokkaanse media dinsdag volgens De Telegraaf.

De werkzaamheden voor de bouw van de nieuwe lijn worden nog dit jaar gestart. De eerste hogesnelheidstrein van het Noord-Afrikaanse land zal eind 2014 gaan rijden. De kosten van het project bedragen 2 miljard euro. De financiering komt hoofdzakelijk van de staat en het Fonds Hassan II voor economische en sociale ontwikkeling.

De huidige trein doet er zes uur over van Tanger naar Casablanca. De snelheidstrein zal die afstand met een snelheid van 320 per uur in twee uur moeten afleggen.

Momenteel vervoeren de Marokkaanse treinen 53 miljoen passagiers per jaar. Met de komst van de hogesnelheidstrein moet dat aantal oplopen tot 133 miljoen. Zo schrijft De Telegraaf.

Er zijn 13 reacties

  1. titwani
    03 februari 2010 om 11:21 uur.

    Kijk dit is slechts het begin, Je kan veel van Marokko, maar Marokko heeft veruit de beste treininfrstuctuur van Afrika en Arbische wereld. Wie in Tanger woont, is het echt de moeite en het geld waard om lekker met de trein te reizen naar Rabbat of Casa. Met de komst van zo’n hsl zal dat allleen maar verbeteren. Nu moeten ze wel met een goed project management er vioor zorgen dat dit ook echt in 2014 wordt gehaald en dat idd die miljarden nuttig worden besteed…Want daar schort het meestal aan in Marokko.

    Ik hoop dat in de toekomst die lijn doorgetrokken wordt naar het zuiden en van Casa naar het oosten.

  2. Hamid
    03 februari 2010 om 12:06 uur.

    heerlijk bericht!

  3. Mohamed
    03 februari 2010 om 02:56 uur.

    incha’allah

  4. karim
    04 februari 2010 om 06:12 uur.

    waarom niet naar rif ?

  5. moena
    04 februari 2010 om 09:12 uur.

    o wat goed nieuws eindelijk zal nu noorden en het zuiden verbonden worden en elkaar echt leren kennen, eindelijk kan de éénheid beginnen, door dat de afstand kort is zal men makkelijk van één stad naar ander stad kunnen reizen. Wie weet misschien ga ik eindelijk ook het noorden zien de plek waar ik nooit ben geweest de Oorspronkelijk plaats van mijn opa. Ja eerst natuurlijk een famillie lid vinden die ik goed ken die daar nog woont en mij natuurlijk het huis van mijn opa kan laten zien als het er nog is, best wel eng en spannend. Ik had vroeger nooit die behoefte naarmate ik ouder word heb ik wel die behoefte om het te weten en te zien.

  6. abdel
    05 februari 2010 om 01:03 uur.

    Goed nieuws! Het land moet opgebouwd worden hoe eerder hoe beter. Hopelijk worde er veel werkgelegenheid hierdoor gecreerd.

  7. titwani
    05 februari 2010 om 03:30 uur.

    @Karim,

    Als het goed zouden ze beginnen met een autosnelweg van Tanger via Tetouan naar El hooceima/Nador. zogenaamde Ajdir-route..Ik weet niet hoe ver ze zijn met de plannen..Weet iemand dat?..Als dat echt komt, dan is Rif al heel snel bereikbar…

    Probleem is dat er geen spoorwegen zijn naar rechtstreeks naar Rif..Van Tanger naar Casblanca is allang een spoorweg, Wordt voorlpoig lastigo m een HSL naar Rif te laten gaan, ik hoop dat het in de toekomst er komt InshaAllah

    @moena

    Waar woon je dan in Marokko? Waar was de plek van je opa?

  8. kano
    06 februari 2010 om 08:51 uur.

    TITWANI, er komt geen snelweg van tituane naar saidia maar er is een nieuw kustweg gemaakt die is ook mooi er komt wel de sneweg van Fes naar Oujda deze is bijna klaar. er komt ook geen HSL in het noorden van Marokko omdat het een gebergd gebied is en zal Marokko kapitaal kosten om een lijn door die bergen te leggen, er komt wel een HSL tussen Rabat en Oujda maar dat is pas rond het jaar 2030

  9. moena
    07 februari 2010 om 12:05 uur.

    is Elhoceima ver van Tanger ik ben hier nooit geweest, ergens bij Nador eerlijk ik weet niet precies waar, mijn opa ging vroeger toen hij jong was te paard naar Fes,dan praat ik over meer dan half eeuw geleden in Fes had je firma die van de fransen waren later waren deze el firma over genomen door marokannen toen de fransen weg waren. merendeels van mijn famillie hebben zich in elgharb gevestigd, ik woon in rabat de rest van famillie wonen in fes, tiflet,asafi, gribga,knitra.caza, meknes.

  10. TIIWANI
    07 februari 2010 om 03:28 uur.

    @ Kano

    Okee, dat ze van Fes naar Oujda doortrekken, dat was mij bekend, maar wat is dan de Ajdir-route waar ze het lang geleden over hadden? Ze hadden het toen over snelweg? Waar gaat die kustweg waar je het over hebt, precies lopen?

    @moena

    Tanger -El houceima is veeeel verder dan Tanger-Casa 🙂 Van El Houceima naar Nador, kan je denk ik vergelijken met Rabat naar Dar El Beida..dus daar is ook een afstand tussen. toen je het had over het noorden, dacht ik meer aan regio Tanger – Tetouan 🙂

  11. Tarik
    07 februari 2010 om 10:21 uur.

    Super tof bericht!

  12. moena
    08 februari 2010 om 02:41 uur.

    ik dacht dat het Noorden niet zo groot was jo,maar als die afstanden tussen tanger naar elhoeceima en van elhoeceima naar nador zo groot zijn dan dus wel.weer wat geleerd dank je titwani.allah ihafdek

  13. kano