MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Afellay: Marokko staat achter Oranje

09 juni 2010 | in Sport | 20 Reacties

Ibrahim Afellay rekent tijdens het WK niet alleen op steun vanuit Nederland, maar verwacht ook dat in Marokko zijn verrichtingen op de voet worden gevolgd. ,,Als het Nederlands elftal speelt zitten de cafés daar helemaal vol”, zegt de geboren Utrechter van Marokkaanse afkomst in het AD.

Nu Marokko zich zelf niet heeft weten te plaatsen voor het WK, kan Oranje in het Noord-Afikaanse land deze zomer op veel aanhang rekenen. ,,Je wilt niet weten hoe het voetbal daar wordt beleefd.”

Naast Afellay zit er met Khalid Boulahrouz nog een speler met Marokkaanse roots in de selectie.

Afellay hoopt met zijn prestaties als voetballer ook een positieve bijdrage te leveren aan het beeld dat mensen hebben van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. ,,Als je het mij vraagt, wordt er teveel de nadruk gelegd op het negatieve”, aldus de Marokkaan in het Algemeen Dagblad.

Er zijn 20 reacties

  1. hassan
    09 juni 2010 om 03:02 uur.

    Hij mag daar op hopen!
    Maar de meeste marokaanen die ik spreek staan achter Algerije.
    We hopen met zijn allen dat onze oosten buren ver komen.
    Dat heeft de bevolking daar wel verdiend naar al die ellenden,wat hun daar is overkomen.

  2. carif
    09 juni 2010 om 11:36 uur.

    ik denk dat marokko toch met veel intresse naar algerije kijkt en hoopt dat het ver komt.

  3. ali
    09 juni 2010 om 05:57 uur.

    ik weet zeker dat veel marokkaanen in Marokko ORANJE volgen.
    zeker in het norden en in het zuiden.
    Ik ben net terug van Agadir iedereen wenste me succes!!!!
    HOLLAND HOLLAND!!

  4. LeGorro
    09 juni 2010 om 08:16 uur.

    Go Rifboys!, fuck Algerije! Het meest anti Marokkaanse land in de wereld!
    Inshallah verliezen ze in de eerste ronde, Ameeen!!

    Jammer dat Marokko niet meedoet, Gererts je hebt veel werk! 🙁

  5. Dien
    09 juni 2010 om 10:56 uur.

    Dan heeft hij blijkbara nog niet meegekregen wat die collega van hem (Elja) heeft geroepen: K*T-Marokkanen!

  6. kano
    10 juni 2010 om 04:32 uur.

    LeGorro @

    Ik ben helemaal met je eens, want die algerijnen zijn onze vijanden ik hoop dat ze met veel verschil van punten van de drie tegenstanders verliezen.
    vorige keer zat ik op de Algerijnse TV-zender een programma zitten te kijken en het ging over de polisario en de sahara en over de broederschap van de twee volkeren (Marokkanen en Algerijnen) en ze zitten te lullen over Marokko dat ze de Saharawis zitten te onderdrukken en hun land hebben gepikt en veel bla.bla. over ons en opeens hadden het over WK en over de Algerijnse elftal de journalist zegt tegen zijn gast dat het Marokkanse volk heeft gehuild van blijschap toen wij Algerije ons hadden geplaatst in de WK, weet jij wat die hond van zijn gast zei, hij zei dat die mensen daar in rabat comedy spelen en ze doen net of ze van onze elftal houden maar dat is helemaal niet zo zei hij, hij zei het is een soort krokodillentranen van die Marokkanen en de Marokkanse regering zit daar achte zei hij zodat wij algerijnen dat kunnen zien en wat zachter kunnen worden over de Saharakwestie.
    Zie je hoe die algerijnen zijn ze zijn erger dan de zionisten, ik vertrouw die mensen niet. Ik wil dat Amerika en Engeland winnen en zich naar de tweede ronde plaatsen, weet jij waarom? omdat die Amerika regelmatig ons land met mijoenen helpt (ontwikkelingshup) en Amerika heeft nooit een Marokkaan zijn bezitingen afgepakt en het land zomaar uitgezet (de algerijnen wel) en er leven daar in Amerika veel Marokkanen en zonder problemen, en ook i Engeland is een land die aan de kant van Marokko staat en er leven daar ook Marokkanen en in de englse clubs bevinden zich ook Marokkanen.

  7. Henk el Makhloufi
    11 juni 2010 om 11:42 uur.

    Naar aanleiding van de schunnige discriminerende opmerking van dit shitfiguur zou je van de KONINKLIJKE Nederlandse Voetbal Bond verwachten dat men maatregelen zou nemen tegen dit shitfiguur.
    Bijvoorbeeld hem naar huis sturen want zovel toegevoegde waarde heeft hij echt niet!!
    En wat deden de zakkenvullers van de KNVB ???
    Geen maatregelen tegen dit shit figuur maar een twitter verbod. !!!!!!!!
    Wat een stelletje klootzakken!!!!!!!

  8. elja
    11 juni 2010 om 07:10 uur.

    algerije hoef van mij niet winnenen en ik denk helemaal niet van de marokaanen in marokko ik hoop op nederland daar hebben wij en heel veel marokaanen in marokko veel aan te danken .
    van algerije hebben we alleen maar last, agrasieve volk.
    aangezien we ook twee marokaanen in het nederlandse 23 tal hebben maak het alleen maar leuker hup holland hup.

  9. LeGorro
    12 juni 2010 om 01:54 uur.

    inshallah horen we zoals tijdens de africa cup 1,2,3 bye bye Algerie___ One two, three bye bye Algerie hahah! Algerijnen lachen ons dagelijks uit omdat we niet meedoen aan de wk en omdat ze jaloers zijn op ons wonderschone Marokko wlad el hram!!!! Volk van verraders, backstabbers, leugenaars, stiekem haten ze ons allemaal, allemaal zeg ik je!!!!!!!!!!

    Kano laat ze maar praten, hun dag zal nog komen!!!!!

  10. zomaar een marokkaan
    12 juni 2010 om 09:35 uur.

    2en een half marokkaan er zijn geruchten dat de moeder vavan persie ook marokkaans is.

  11. Naf
    15 juni 2010 om 01:22 uur.

    @Allemaal

    Ditr gezeik over algerijnen. Wat is er mis met Algerije dat zijn tenminste mannen met ballen en niet zoals de %$#&$^@%# die de algerijnen willen beledigen en uitmaken. Alsof jullie iets zijn. %$#^$#&^@%#, en die komen commentaar leveren over de algerijnen die al ver voor jullie zijn. Algerijnen zijn gevaarlijk kijk maar uit. Ga tegen een algerijn hij snijd meteen je strot door!! $@%#&$^%@.

    Ik voel me aangesproken omdat ik half Algerijns ben en zie niet wat er mis is met de mensen van Alerije. Kijk naar jullie eigen soort die hier de boel op zn kop hebben gezet met negativiteit op straat. Het wat me opvalt is %$#&$^%@^&%#

  12. Sabah Algerie
    15 juni 2010 om 01:25 uur.

    Tfoe ala %#$&@^#%$, ja man kijk wat %$#^@&# het is, continu zijn ze bezig met andere volksoorten te beldigen terwijl ze zelf niet meer als $@%#$ zijn in deze maatschappij nogwel waar ze zich niet eens nogmaal in kunnen gedragen. Zoals hasan de 2e zei %#$#&#%$@#@. Vind het niet gek nee!!

  13. Houari dzairie
    15 juni 2010 om 01:34 uur.

    %#&$* a NAF!! Weet je dat nou nog niet. %$@##&%#*$

  14. Azidan
    15 juni 2010 om 10:58 uur.

    Beste mensen ik raad jullie aan op te passen voor Algerijnen.

    Volgens vele historici zijn Marokkanen de creme van de Arabo-Berbers, wij Marokkanen zijn beschaafde mensen, wij hebben geen aardolie, en toch hebben wij van Marokko een prachtig land gemaakt, er leven verschillende stammen in Marokko en toch maken wij mekaar niet af zoals in ALgerij waar de Kabylen hun geloof afzweren en waar Arabieren de ergste zondes doen.

    Ik raad jullie op te passen voor Algerijnen? Wij Marokkanen hebben alles Tourisme, Fosfaten, Visserij en Tourisme en de vele Miljoenen die vele migranten sturen naar Marokko,

    Walhamdoulilah

  15. elja
    16 juni 2010 om 06:43 uur.

    @naf
    Dat bedoel ik Algerijnen zijn agressieve volk (ze snijden gelijk je strot door) het zijn geen middeleeuwen meer we leven in een 2010 , geweld gebruikt man uit zwakte en dat zijn Algerijnen,Ik heb het over de meerderheid. Geblondeerde haren over het veld ik heb niets tegen haar verven maar verf ze dan zwart, blauw, groen, of gewoon zwart vergeet niet dat ze als enigste Arabisch land op het wk zijn, zo ge je ons niet vertegenwoordigen,gauw de 2e wedstrijd verlezen en koffers inpakken

  16. Naf
    17 juni 2010 om 11:19 uur.

    @ELJA

    Algerijnen zijn een dood normaal volk. Elk volk heeft slechte en goede mensen. Maar Algerijnen zijn een beschermend volk waar eer, en zelfrespect hoog in de vaandel staan dus daar doen ze ook alles voor. Niet zoals marokkanen met een grote bek die mietjes. Geef mij maar een Algerijn liever een Algerijn dan een marokkaan. Mijn man is overigens een Algerijn. Ik ben half Algerijns half Marokkaans. En haal idd maar geen grappen uit met een Algerijn want die doet ook wat iet zegt. Verder zijn het gewoon mensen die je niet moet naaien want als je ze wilt naaien willen ze ook zoenen. Is dat verkeerd dan dat ze zo reageren ik vind van niet!!

  17. kano
    17 juni 2010 om 07:33 uur.

    NAF@

    Mijn moeder is in algerije geboren mijn vader is daar opgegroeid mijn 3 oudere broers zijn in Algerije geboren en dat is in de tijd voor het jaar 1962 toen Algerije France kolonie was toen leefden de Marokkaanen daar goed, Wij Marokkanen hebben ook geholpen met het bevrijden van Algerije, mijn vader vertelde mij dat tijden bezetting hoor je die algerijnen tegen de Marokanen zeggen we zijn allemaal broers, jullie moeten ons helpen om ons land te bevrijden van de Fransen, ze doen echt vriendelijk tegen de Marokkanen na onafhankelijkheid van dat land in het jaar 1962 zijn de lieve algerijnen wolvwn geworden ze deden racistische opmerkingen t.o.v de broers de Marokkanen die hun hard hadden geholpen, ze zeiden bijvoorbeeld de schoonmaak is nog niet voltooit we hebben de grote stenen weggegooid (ze bedoelen daarmee de Fransen) nu nog de kleine stenen uit het land weggooien (daarmee bedoelen ze de Marokkanen) mijn groot ouders en ouders waren zat en ze gingen terug naar de vaderland Marokko en dat was in het jaar 1965, mijn andere groot ouders (van moederskant) zijn daar gebleven tot een deel van hun in het jaar 1975 met ander 350000 Marokkaanen het land uitgezet, en dat was op de heilige dag gebeurd de slachtfeest (3id al Adha) en ze werden van hun bezitingen beroofd ze mogen niets meenemen, ze hebben huizen goud geld winkels enz, achtergelaten, mijn opa die ook Moujahid was (vrijheidstrijder) hadden ze hem het land uitgezet omdat hij geen Algerijnse nationaliteid had gelukkig had zijn zoon dus mijn oom de Algerijnse nationaliteit en hij had al die bezitingen van mijn opa geerft, een groot deel van mijn familie leeft gelukkig in Marokko ze hadden van de Marokkaanse regering mooie banen gekregen, er leven nog steeds ooms en tantes in dat land omdat sommige van hun zijn met Algerijnen getrouwd en dat tijden de kolonosatie anders hadden het niet gedaan, ik heb ook halfebloed neefjes en nichtjes, hun vader is een Marokkaan dus ze zijn Marokkaans, ze hebben ook hekel aan die Algerijnen, Na het wegsturen van de Marokkaanen in het jaar 1975 een paar Maanden later kreeg toen de presidend van dat land Haouari Boumadjen een van de ergste ziektes en hij overleed een paar maanden later, hij is waarschijnlijk door de Marokkaane vervloekt, deze presidend oppereede vanuit Marokko tijdens de bezeting was hij dzg vrijheidstrijder vanuit Marokko samen met de Marokkanen smokkelde hij de wapens naar Algerije (toen noemde hij de Marokkanen MIJN BROERS) toen hij aan de macht kwam heeft hij de Marokkanen het land uitgezet dat noem je STANK VOOR DE DANK, die gasten zijn niet te vertrouwen in Marokko zeggen ze altijd ALS JIJ SAMEN MET EEN ALGERIJN LOOPT DAN MOET JE ZORGEN DAT HIJ VOOR JOU LOOPT EN NOOIT ACHTER JOU VOORDAT JE HET WEET STEEKT HIJ EEN MES IN JE NEK.
    NAF@ jij komt zeker uit de Marokkaanse stad Oujda. en als jij een Marokkaanse vader hebt dan ben je Marokkaans.je zegt dat de Algerijnen gevaarlijk zijn, nou ik heb nog nooit een gevaarlijke algerijn gezien, het zijn wel grote dieven en messentrekkers, vechten met de vuist kunnen ze niet ze zijn wel de grote landveraders tijdens de franse bezetinng van algerije gingen ze elkaar en de Marokkanen veraaien.

  18. moena
    17 juni 2010 om 11:14 uur.

    vergeet niet en never toen algerije tegen egypte speelde, hoe de EGYPTENAREN de algerijnen heeft uitgescholden voor barabira (elbarbaar berbers) die niet eens arabisch spreken en onverstaanbaar waren, en dat zonen van farao de barbaar een poepje laten ruiken, en ik moet jullie zeggen dat ik echt blij was toen die algerijne in beiroet ook tekeer ging tegen de egyptenaren dat ze hun bek moeten houden en zei elie 3eichien flekbor, hij heeft gelijk ze leven zo op elkaar net alsof ze op het kerhof wonen.Allah en3elhoem ze spelen één keer tegen elkaar en fed7oe jed jdedhoem, het zelfde wat we hier met elkaar doen één pot nat en dat heb jullie zovaak verteld maar willen het niet in zien, waarom die haat tegen algerije illa reb7oe b7aal rbe7na vooral dat marokko niet mee doet dan zou het toch fijn zijn als algerije wint allah ieselhel 3liehoem, als er spanning zijn dan hoef jullie het niet nog erger maken, barka kiema jgoeloe el igoin eljazeirieén.

  19. Naf
    18 juni 2010 om 09:00 uur.

    @KANO

    Ik ben geen oujdia. Ik kom uit een dorp in saidia. Mijn moeder is uit Algerije en mijn vader is dus uit de dorp van saidia. Ik zeg ook helemaal niet dat ik geen Marokkaanse ben, integendeel ik ben er trots op. En hetzelfde geldt ook voor Algerije. Ik heb van alle 2 bloed. Kano overal op de wereld heb je slechte en goede mensen. Ga me nou niet vertellen dat Marokkanen beter zijn dan Alerijnen en/of andersom. Rabi glak oe farak!! En ja het doet me net zo hard pijn dat er negatief over Algerije wordt gesproken. Dus daarom mijn bijdrage en zo heeft ieder zijn ervaringen en verhalen.

  20. kano
    18 juni 2010 om 03:22 uur.

    NAF@

    Als de ALgerijnen in 1975 in opstand kwamen tegen die regering van Boumedejen en tegen de uitzeting van de Marokkanen dan hadden we gesproken van een goede volk maar die mensen gingen nog meedoen met het uitzetten van de Marokkanen( Ensaou alghir allie darouh fihoum La mgharba) we hebben hun altijd goed behand.eld in ons land en we hadden nooit wraak genomen de algerijnen leven nog steeds in vrede naast de Marokkanen in Marokko, dus wie is hier de beste volk van die twee,Conclusie de Marokkanen natuurlijk