MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkanen verenigen zich tegen racisme

03 september 2010 | in Marokko | 58 Reacties

Een bekladde moskeeNederlandse Marokkaanse organisaties hebben een gezamenlijk meldpunt ingesteld tegen racisme en voor sociale cohesie. Dat heeft Abou Menebhi van een van de deelnemende organisaties, het EMCEMO, donderdag bekendgemaakt.

In het zogeheten Nederlands/Marokkaans Netwerk zitten moskeeën, vrouwenorganisaties en andere maatschappelijke organisaties zoals het Euro-Mediterraan Centrum Migratie- en Ontwikkeling (EMCEMO) in Amsterdam. Zo meldt de website WebRegio.nl.

Aanleiding voor het meldpunt is de formatie van het minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV. Het Nederlands/Marokkaans Netwerk meent dat de vorming van een kabinet met gedoogsteun van de partij van Geert Wilders een ondermijning is van de grondrechten van de rechtsstaat in Nederland. Het Netwerk komt daarom onder meer met een zwartboek over de dagelijkse praktijk als gevolg van het beleid van het kabinet. Ook willen de organisaties het beleid van het kabinet toetsen aan de internationale en Europese wetgeving en akkoorden en biedt het Netwerk de mogelijkheid klachten telefonisch te melden. Daarnaast wil het meldpunt gaan samenwerken met andere maatschappelijke organisaties in Nederland en in het buitenland die strijden tegen racisme, xenofobie, islamofobie en homofobie.

Er zijn 58 reacties

  1. peter = de naam
    03 september 2010 om 11:57 uur.

    Deze club van Marokkanen gaan helemaal niets doen voor de samenleving. Ze willen iets doen voor zichzelf, ze willen zich beschermen tegen de gevolgen van hun jarenlange afzijdigheid van die ontvangende samenleving.

    Er zijn al meldpunten tegen racisme dus hoeft een exclusief clubje er niet nog eens bij. Of is er subsidie te halen?

  2. moena
    04 september 2010 om 09:30 uur.

    Peter is de naam, jarenlang afzijdigheid! of bedoel je ons niet willen zien terwijl we er gewoon zijn, bijna half eeuw wonen wij hier en nu beseffen jullie dat we niet onzichtbaar zijn, en niet weten wat jullie met ons moeten, dat bulshit verhaal integreren, taal beheersen, aanpassen enz zijn allemaal smoesjes ik ken mensen die zo geintegreerd zijn dat zelfs een nederlander niet veel weet van zijn eigen roots en toch worden die mensen keihard gediscrimeneerd enz. ik ken beveilligers die zelf orde handhaven en als ze uniform uit doen worden ze in de gaten gehouden en met minachting naar hun gekeken.

  3. ravinder
    09 september 2010 om 01:39 uur.

    de marokkaanse gemeenschap is zwaar oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken. de brug tussen twee culturen zorgt voor allerlei intolerantie en taboes ten opzichte van sexualiteit, bepaalde in nederland geaccepteerde normen en waarden, wijze van opvoeden. zomaar even wat redenen waarom de integratie zo moeizaam verloopt en er sprake is van sociale onrust. de oplossing is inzetten op bovenstaande interne zaken. maar hoe typisch: er word zoals gewoonlijk naar buiten gekeken naar de oorzaken van een slechte reputatie…

  4. Azidan
    10 september 2010 om 12:45 uur.

    Marokkanen zijn de zwaarste racisten, met name de Arabische Marokkanen en hun Gearabiseerde Berberse slaafjes,

    Vraag eens aan hun of zij eens een zinnig gesprek kunnen voeren met hun Berberse Marokkaanse Landgenoten: het antwoord is NEEN

    99 percent van de Arabische Marokkanen staat zeer negatief tegenover hun Tamazightsprekende Broeders,

    99 percent geeft als antwoord dat “Berbers” niet belangrijk is en derhalve niet hoeft onderwezen te worden

    99 percent van de Gearabiseerde Marokkanen vind dat Imazighen beter moeten verdwijnen en enkel het Arabisch moeten spreken dit om zehma (zogezegd) de eenheid te vrijwaren

    99 percent heeft een hekel aan de Amazighgewoontes

    99 percent van de Arabieren in Marokko spreekt nog steeds geen Berbers en dit nadat zij 1400 jaar in Noord-Afrika leven

    Al de Arabieren in Marokko die zich Marokkanen noemen doen het woord “Marokkaan” geweld aan, door het af te beelden als een exclusief Arabisch begrip terwijl eigenlijk om een echte Marokkaan te zijn dien je op z’n minst een beetje respect te tonen door middel van woorden of daden voor het tamazight

    Kan je je dat voorstellen? De Marokkaans Arabieren leven 1400 jaar in Marokko en tot de dag van vandaag hebben zij zo’n afkeer voor alles wat Amazigh is, wanneer je hen aanspreekt in het Tmazight dan bekijken ze je zo scheef?

    Is dit niet vreemd?

    Daarom zijn Europeanen helemaal geen racisten

    Want Europa heeft Kosovo erkend, in Europa hebben al de verschillende volkeren hun rechten zowel klein als groot,

    En Kosovo is kleiner dan Rif

  5. Naf
    10 september 2010 om 10:01 uur.

    @ AZIDAN

    Als het zo aan je knaagt wat blijkt ga in marokko ouwehoeren wat kom je hier je als een gefrustreerde kip lullen. Jullie hebben hier een grote bek, laat die grote bek ook in marokko zien laat je horen je bent toch in een vrij land je wilt toch vechten voor je tamazight. Wie heeft het van je afgenomen wie heeft je verplicht het niet te spreken. Verwacht je ook nog dat een arabier berbers moeten leren als berbers nooit uberhaupt een geschift heeft gehad, dan de afgelopen 4 jaar geleden wat pas ontdenkt is. Moet je dant niet gaan ouwehoeren bij de imazighen waar je zo trots op bent en nooit een taal in geschrift hadden. In marokko is de hoofttaal Arabisch en blijft arabisch en daar kan je hoe dan ook geen verandering in brengen. In wat staat de Koran geschreven in het Arabisch. Het eerste contact dat Marokko(Berbers) had met de Arabieren was uit de 8ste eeuw toen de Islam dit gebied bereikte dankzij de ARABIEREN.
    Zij probeerden door middel van het ARABISCH de ISLAM uit te leggen.

    Eerst de officiële talen: het Arabisch en het Frans, de talen van de overheid, de media, het onderwijs en de talen die de verbondenheid met het buitenland uitdrukken: Arabisch met de Arabische en Islamitische wereld, Frans met Europa.

    Daarna de moedertalen van Marokko: de spreektalen, de talen die door Marokkanen thuis worden geleerd en gebruikt: het Marokkaans Arabisch en het Berbers.

    Het Arabisch is de taal van de Arabische wereld en de Islam.
    Het is de officiële taal van de Arabische landen in Noord Afrika en het Midden Oosten, maar speelt ook een belangrijke rol in niet-Arabische Islamitische landen.
    Bovendien heeft het Arabisch een bijzondere positie in de Islam, waardoor deze taal belangrijk is voor alle moslims.

    Het Berbers heeft vooral in de berggebieden overleefd.
    De Berberdialecten zijn in tegen stelling tot Arabische dialecten onderling moeilijk te verstaan.
    Het Berbers heeft nooit een geschrift gehad, al komt daar langzaam verandering in.
    De taal heeft een achtergestelde positie, maar ook daar begint langzaam verandering in te komen.
    Berbers is de moedertaal van de helft van de bevolking.
    Deze taal is maar slechts verre familie van het standaard Arabisch.
    Het Berbers wordt al heel lang gesproken in Noord Afrika.
    De grootste groepen sprekers in deze tijd zijn te vinden in Marokko en Algerije.
    In Marokko is het Berbers te verdelen in minsten drie hoofdgroepen:
    Het Tarifit in het Rifgebergte, het Tamazight in de Midden Atlas en het Tashilhit in de Hoge Atlas, de Sous vallei en de Anti-Atlas.

    Wie zijn Berbers?
    Berbers stammen af van de oorspronkelijke bewoners van Marokko.
    Ze hebben hun eigen taal, literatuur en muziek.
    De Arabieren vormen in Marokko de grootste groep.
    Toch hebben zij niet altijd in dit land gewoond.
    Ze kwamen in de zevende eeuw vanuit Arabië naar Marokko om de bevolking tot de islam te bekeren.

    De Berbers hebben de Arabieren eeuwenlang als indringers beschouwd.
    Ze konden het slecht met elkaar vinden.
    Dat is inmiddels voorbij.
    Arabieren en Berbers hebben al meer dan duizend jaar dezelfde godsdienst, cultuur en geschiedenis.

    Dus Azidan accepteer het gewoon er valt niks aan te veranderen.

  6. Azidan
    10 september 2010 om 07:55 uur.

    @ Slechte, Naf (@$@^$#)

    Eh @$@^$#, je weet dat Marokko geen democratisch land is, dat volop corrupt is, en dat nochtans beweert een democratische land is, maar eigenlijk is het een criminele dievenland,
    In Marokko mag je wel opkomen voor je taal, maar je wordt geïntimideerd en tegengewerkt, in marokko worden wij niet verplicht om geen Tmazight te spreken al goed anders hadden we een genocide gepleegd onder de Arabieren.

    We spreken de taal wel, maar er zijn andere zaken die me tegensteken zoals de onderstaande puntjes

    Tamazight is niet de officiele taal
    -Geen Amazighzenders
    -Politieagenten en openbare ambtenaren weigeren pertinent om het Berbers te spreken
    -Marokkanen worden belogen dat zij Arabieren zijn, terwijl dit niet zo is, ja zelfs indien zij Arabisch spreken
    -Het onderwijs indoctrineerd de kinderen dat zij Arabieren zijn
    -Steden worden verabisereed, zoals plaatsnamen, zoals “Aith” worden veranderd in “Beni”
    -Tot de dag van vandaag weigert Marokko de onderzoeken naar het Gifgas en Napalm dat gebruikt werd in de Rif toe te laten
    -Tamazight wordt nog steeds niet beschermd
    -De Arabisschsprekende burgers hebben een afkeer voor alles wat Berbers is hoewel zij in een Berbers land wonen hoe verbazend dit ook is
    -Amazighregio’s die ondanks dat zij de schatkist goed spijzen worden achtergesteld, om zo een imago te creeeren van “Berberse streken zijn achterlijk”
    -Amazighemigranten worden ook niet gerespecteerd omwille van hun inkomsten
    -De geschiedenis in de schoolboeken wordt vervalst
    -Het Arabisch en het Frans zijn officiele talen in Marokko, maar het Tmazight wordt niet gerespecteerd
    Ik ben ook hamdoulilah een Berberactivist en ik heb al meegedaan aan stakingen en bijeenkomsten in hartje CasaBlanca enzo, dus beste Naf kom me niet de les spellen

    Ik verwacht inderdaad dat Arabieren ook Berbers moeten spreken zoals de Berbers het Darija spreken die namelijk een straattaal is, maar een dialect is terwijl Thmazight is een echte taal, Wil je een echte Marokkaanse zijn? Leer Thmazight, anders geef je paspoort af en geef hem af aan de plaatselijke consultaat, om een echte Marokkaan te zijn dien je op z’n minst Thmezigt = DE ECHTE MAROKKAANSE TAAL TE RESPECTEREN EH @$@^$#
    Het Tamazight heeft wel een alfabet, mijn vader stuurde bijvoorbeeld brieven naar m’n ouders in het Tmazight, maar wel met het Arabisch schrift zoals de Perzen deden, de Turken en Pakistanen, dus beste @$@^$#, stop met die leugens, dus eh @$@^$#, stop met dat gelul

    Eh @$@^$#, je moet niet weeral die discours van Islam erbij halen, wij hebben Islam gekregen hamdoulilah ga nu terug naar Arabie, jij eh @$@^$# bent een afstammelinge van de Banou Hilal en Banoe Soulaym, de Barbaren, de Dieven, die geen Islam hebben gebracht, maar eigenlijk fitnah en chaoes meebrachten,

    Volgens de Islam moet elk volk zijn taal behouden, yeh @$@^$#, misbruik niet weeral de Islam

    Welke Islam hebben jullie meegebracht in Marokko?

    De Koning die collaboreerde met de zionisten? Ksar Kebir waar Fouad en Fouad samenhuwden? Naaktstranden in Casa? Prostitutie in het binnenland, ??? Is dit Islam eh @$@^$#?
    Eerst de officiële talen: het Arabisch en het Frans, de talen van de overheid, de media, het onderwijs en de talen die de verbondenheid met het buitenland uitdrukken: Arabisch met de Arabische en Islamitische wereld, Frans met Europa.

    @$@^$#, Naf, over Frans gesproken, Frans moet ondergeschikt zijn aan de inheemse talen, want Frans is een buitenlandse taal, het is de taal van de Franse bezetter, de despotische bezetters die miljoenen Marokkanen hebben uitgemoord, dus derhalve dienen wij ons te distantiëren van de Franse taal, het is ook de taal van de Koffar, de inheemse taal zelfs al is zij totaal waardeloos in het buitenland zij blijft sowieso meer waarde hebben dan eender welke buitenlandse taal, want het is verdomme jouw eigen TAAL, jouw eigen identiteit, je gaat toch niet op een goedkope manier jouw eigen identiteit weggeven in ruil voor de Franse taal die notabene van de Franse vijand was, In Marokko wordt geen Frans gesproken maar Thmazight, punt Frans en Spaans zijn talen die ons gestolen kunnen worden, je zit nooit een Fransman, zijn eigen taal benadelen en dan bijvoorbeeld het Arabisch als officiële taal gebruiken, neen Fransmannen zijn zeer nationalistisch en dit geld ook voor de Spanjaarden, wel wij gaan hetzelfde doen, In Marokko dient iedereen Tamazight te spreken, anders ben je geen pure Marokkaan, een pure Marokkaan spreekt Thmazight, indien hij dat niet kan, dient hij stoppen met anti-Amazigh praatjes te verkopen
    Wat het Arabisch betreft, dienen wij een onderscheid te maken, de Islam legt meer de nadruk op goede daden, zoals het gebed, goede karakter, dus men mag het Arabisch niet koppelen aan de Islam, want in het Midden-Oosten heb je hele grote groepen Christenen die Arabisch spreken maar die ondanks hun kennis van het Arabisch toch Christen zijn gebleven, dus dat Argument dat Arabisch de taal van de Islam is is BULLSHIT, Het Arabisch zal je niet in het Paradijs, brengen,

    Imazighen hebben keer op keer bewezen dat zij zonder twijfels echte Moslims zijn, Imazighen zijn zelfs praktizerender, dan Arabieren, waar zijn jullie met jullie Islam? Ga naar het binnenland, en je komt enkel prostitues tegen
    Neen, het Berbers overleefde ook in de vlaktes zoals de vlakte van Hoceima en Nador, de Vlaktes van de Souss, dus weeral dat is BULLSHITT en ook indien het Berbers overleefde in de bergen dit is geen argument

    Naf, eh @$@^$#, jij moet zwijgen over Tmazight, Tmazight is veel te heilig voor ons dat jij dat uitspreekt met jouw vuile vieze mond,

    Conclusie: Marokkaanse Arabieren zijn de grootste racisten, omdat tot de dag van vandaag zie je hen anti-Amazighreacties op internet plaatsen allen God weet wat zij allemaal thuiszeggen over de Imazighen.

    Dus Marokkanen die iets willen doen aan Racisme, wij Imazighen moeten de Arabieren onder handen nemen

  7. BrotherinFaith
    11 september 2010 om 12:29 uur.

    Wat een onzin allemaal naf, stukjes knippen en plakken en een hoop gelul bij elkaar. Azidan is een Berber Nationalist jij bent een Arabische Nationalist (of jullie het nu toegeven of niet) Beiden zijn slecht bezig, overdrijvers, teveel nationalisme, hoogmoed en fantasie.

    Ik hoop dat de Islam jullie bevrijd van deze zieke manier van denken. Amien

  8. Kanaan
    11 september 2010 om 01:45 uur.

    Een vraag aan Nafster je zei JULLIE hebben een grote mond wat bedoel je met jullie?

    a) Alle Berbers
    b) Riffijnse Berbers
    c) Riffijnse Berbers in Nederland
    d) De Berberbeweging
    e) Berberextremisten/nationalisten
    f) Simpelweg Berbers die alle Arabieren haten/Berberracisten
    g) Berbers op dit forum
    h) Berbers die opkomen voor hun rechten en zich met geen enkele beweging associëren

    Of maak je geen onderscheid (zoals alle racisten in de wereld) en ben je tegen alle Berbers (wat vaak uit al uw overige berichten blijkt.)

  9. moena
    11 september 2010 om 03:31 uur.

    naf neem van mij aan dat ze daar in Marokko ook zeggen waar het opslaat en daarom zijn ze niet gelievd en gehaat, je weet heel goed dat ze voor niemand terug deisen kijk naar hier ook Nederland, ze zijn niet voor niets naar Europa gestuurd als gastarbeider door hun strijdlustiheid voor rechtvaaardigheid , ze heten niet voor niets Vrije Mensen. Nog iets wat je niet weten inderdaad waren arabieren naar marokko om islam en arabisch te brengen maar het was een handje vol en gaan verder om het te verspreiden waanier word je wakker, vb van DOEKALA zijn van oorsprong amazigh/9abajeel 500 jaar geleden werd er een moskee gebouwd dan wordt er hun islam geleerd en arabisch en zo ging het in elk streek, er wordt met amazigh vrouwen getrouwd en zo ontstaat verarabisering,zeg tegen doekalie dat zijn roots amazigh hij geloof diep in zijn arab zoals jij beweerd.Je kan hoog en laag springen en dit is de waarheid.

  10. Agadirian
    12 september 2010 om 02:35 uur.

    Dit is zonder enige twijfel de mooiste stuk dat Moena ooit heeft getypt. Proficiat!! Doe zo verder!

  11. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    12 september 2010 om 05:40 uur.

    Moena, kompliemenetn met jouwe uittsetkende NderlnDse taal, Echt mewid je hept sprongen gemaakt.
    Hte is nu eene heel leuuke discussie die iederen goet kan volgfen.
    Jamer dat die Zio er ook weer bei is .

  12. Sara
    12 september 2010 om 08:03 uur.

    @ Mona, Je Nederlandse taal is beneden niveau!!! . Je verhaal ook.
    Naarmate dat proces langer duurt . ik bedoel je onzin verhaal wordt er moeilijker om een zin te begrijpen…Geconcludeerd wordt dat je met spoed een Nederlands cursus doet!!!!@Mona mijn verhaal is helder ik heb je goed geinformeerd over deze kwestie. Succes!!!!!!

  13. Sara
    12 september 2010 om 08:14 uur.

    @ radvinder. Goed gesproken!! DE Waarheid….

  14. Naf
    13 september 2010 om 09:37 uur.

    @AZIDAN

    Als je de arabieren onder handen wilt nemen moet je dat in marokko gaan doen en niet ouwehoeren op een site. Jullie hebben de grootste bek hier in nederland over de arbieren vandaar hasan de 2e jullie volk en achtergestelde mentaliteit hekelde dat is een feit ja. Nu begrijpen wij arabieren waarom.

    Je kan zeggen wat je wilt, als je in strijd wilt gaan moet je als je man met ballen bent dat in marokko gaan doen. Ze eten je levent op daar. Activist zehma…Berber activis sinds wanneer bestaat dat. Wat wil je gaan doen dan de arabieren en de arabische taal in marokko vernietigen om je tamazight in te schakelen in marokko.

    Dus dat Argument dat Arabisch de taal van de Islam is is BULLSHIT zei je. Hoezo staat de koran in het berbers geschreven of in tamazight!! Je kan zeggen wat je wilt. Marokko wordt geleeft in het arabisch. Politie praten verplicht arabisch ja en geen berbers nee. gelukkig niet zal er moeten bijkomen. Nou nee dankje. En hoe bedoel je niks in het berbers weinig ja maar genoeg toch. Marokko zent het nieuwe uit in arabisch hoofttaal natuurlijk, berbers, spaans en frans. Doen ze in nederland dan de nieuws uitbrengen in 4 talen. Jullie zijn gewoon stelletjes gekken die zich gediscrimineerd voelen omdat alles maar dan ook bijna alles arabisch is. Als ik jullie was zou ik zeggen hamdoelillah dat ik een moslim ben danzij de arabvieren die het ons kwamen brengen, maar jullie waren niet meer als verdwaalde. Dankzij de arabieren hebben jullie nog een geloof over gehouden, het zijn de arabieren die jullie kwamen wakker schudden van een ontwetende leven zonder enige leidraad en doel in je voorouders hun leven…hmed rabi ye lihoudi!!

  15. moena
    13 september 2010 om 10:32 uur.

    sara, dit is het zwakste wat je kan melden totaal geen inhoud. sara ga leven zoeken dit is al meerdere keren vermeld en het doet me geen donder.polen spreken ook geen Nederlands maar zijn wel hardwerkende mensen, je zal goed Nederlands spreken, maar misschien heb je geen enkele leven. O kijk omdat sara goed Nederlands spreekt zie haar overal op tv en straat, ze heeft het gemaakt zo bekend en beroemd is ze, maar niet heus haaahahaah ga werk zoeken of verkoop je zelf voor een happy meal meid. Ik hoop nu dat ik je juist goed heb geinformeerd.hahaahhhihihi

  16. moena
    13 september 2010 om 10:36 uur.

    dank je Henk ondanks je spelling heb ik je verhaal goed begrepen, daahahhahahiiihihi.

  17. Brownie
    13 september 2010 om 11:12 uur.

    Sara uw verhaaltje is niets anders dan een hoop fantasie en leugens die nergens maar dan ook nergens op gebaseerd zijn, prijs jezelf dus zeker geen eer aan. Want het slaat werkelijk nergens op en spreekt alles tegen wat geschreven staat in betrouwbare bronnen. Moena heeft gewoon groot gelijk deze keer, en haar Nederlands is ook de goede weg op vergeleken met een jaar geleden.

  18. AZRO
    13 september 2010 om 01:23 uur.

    Zo zo,en nog steeds mekaar onderuit halen
    wel zielig moet ik zeggen

  19. Azidan
    13 september 2010 om 07:31 uur.

    Naf eh echte @#!$#, arabieren en joden zijn één

    Hassan de Tweede is de zoon van Pascha al Glaoui yeh @#!$#, Hassan de Tweede is niet verkozen door de Marokkanen, Hassan de Tweede is een bastaardzoon, hij heeft zelfs een Joodse dochter eh @#!$#, Marokko is een land dat gebouwd is op leugens, Deze Koninklijke familie heeft de macht gestolen van de Imazighen.

    Zelfs de vlag van Marokko was een Joodse vlag met zo’n davidster, dus alstublieft kom hier niet af met allerlei verzinsels eh naf el @#!$#, Weet je de Imazighen wouden hun handen niet vuil maken, en ze wachtten tot hij een snelle dood had, en een snelledood is een slechte teken, want Allah heeft hem geen kans gegeven om te lijden als boetedoening,

    Hoe zit het met de gevangenissen van Tazmamart, oppositieleden werden gemassacreerd, afgeslacht, Zowel Arabische burgers als Berberse burgers werden kapotgemaakt,

    Men mag ook niet vergeten de grootste verzet tegen de despotische, arabische regering kwam ook van Arabieren zelf,

    Hassan de Tweede is nu inshAllah aan het branden en ik hoop dat jij ook naast hem kan gaan liggen eh brandstof van de Hel, wallah als ik u tegenkom op straat, je zult wel kennismaking maken met een Berberse vuist, wallahi, ik zal je zoeken,

    Ik wil de Arabische taal niet vernietigen, Arabieren mogen blijven leven maar als zij verder doen zoals zij nu bezig zijn, dus de Tamazighttaal aan het vernietigen, dan gaan we in opstand komen inshAllah,

    Arabisch is niet de taal van de Islam, wat wel belangrijk is in de Islam zijn jouw daden, jouw karakter, jouw gebed, enzo, en zelfs als Arabisch de taal van de Islam is, dat wil nog altijd niet zeggen dat wij geen rechten mogen hebben in ons eigen land, jij bent geen echte Marokkaanse, jij bent een afstammelinge van de Banou Hilal die gedeporteerd werden zoals schapen door de Berberse koning Abdel Moumen, eh schaap, jij hebt geen recht van spreken, jij bent geen Marokkaanse, wil je een echte Marokkaanse zijn, spreek dan het Berbers,

    Dank zij de Arabieren hebben wij geen Islam, maar prostitutie, miserie, corruptie, diefstal, waarom haal je er telkens de Islam erbij eh slechte mens, je valt in herhaling, het is niet omdat wij bekeerd zijn tot de Islam, dat wij ineens Marokko aan de Arabieren moeten geven, wash ben je gek of zo? Marokko is van ons Imazighen, niet van jullie zelfs Al Gharb, al die Harboi’s daar die zich Arabisch voelen zijn eigenlijk pure, raszuivere Berbers,

    De Koran is in het Arabisch geschreven maar weeral dit is geen argument, Arabieren zijn niet de oorspronkelijke bewoners van Marokko, zij komen van buitenaf derhalve zijn zij geen echte Marokkanen tenzij zij zich volledig assimileren onder de Imazighen of op z’n minst positieve en respectvolle reacties plaatsen op internet over de Berbers, maar als zij na duizenden jaren te hebben geleefd onder de Berbers in Berberland nog steeds een diepe haat koesteren voor hun Moslimbroeders de Berbers dan vraag ik me eigenlijk af of zij wel echte Moslims zijn of echte Marokkanen,

    De Arabieren van het Oosten hebben meer respect voor de echte Marokkanen die zich niet arabiseren, en die zich niet laten beinvloeden, maar de Saoudiers en anderen hebben een diepe haat voor de Gearabiseerden, omdat zij eigenlijk geen echte Arabieren zijn, untermenschen, zijn het,

    Naf, ik zou je aanraden om de geschiedenisboeken eens te lezen, wat de Arabieren hebben gedaan, zij hebben helemaal geen Islam gebracht,

    De Arabieren hebben de Imazighen afgeslacht gedurende eeuwen, zij hebben zelfs nadat de Imazighen zich bekeerd hebben hebben zij de Imazighen gebruikt als menselijk schild tegen andere legers, zij hebben hen gebruikt om Spanje te veroveren, nadat Spanje dan veroverd werd, werden de Imazighen bedankt voor hun diensten en dan als untermenschen gebruikt, de De Arabieren hebben de familie van de Profeet vzmh afgeslacht, en dan zehma gaan zij ons de Islam brengen,

    Er was zelfs een Arabische koning die beschouwde Imazighen zelfs als oorlogsbuit, hij wou een hele groep “bekeerde” Imazighen sturen naar Damascus als geschenk voor de Kalieven? Welke Islam is dit ????? WELKE ISLAM IS DIT????Wanneer gaat men stopp met het argument “Islam” erbij te halen?

    Naf stop met zand in onze ogen te smijten,

  20. Azidan
    13 september 2010 om 07:50 uur.

    Marokkanen die over racisme klagen, zijn de grootste hypocrieten

    Marokkanen zijn de ergste racisten, zelfs racistischer dan Hitler, Hitler was nog goed tegen zijn eigen Duitsers

    Maar Marokkanen ASTALLAH,

    Marokkanen zijn zelfs racistisch tegen hun eigen familieleden, zij doen nog steeds aan stammen-denken, zij haten mekaar, de Arabieren haten de Berbers en de Berbers haten de Arabieren

    Maar de Arabieren haten de Berbers meer, Bij de Arabieren doet iedereen mee aan Arabisering van de Koning tot de clochard allen doen zij mee aan hun gezamenlijke project dat Arabisering heet

    Zelfs binnen een gemend Berbers-Arabisch koppel weigert de Arabier of Arabische Berbers te spreken, je geeft een Arabische vrouw rammel, je odnerdrukt haar, je buit haar uit, maar never zal zij Berbers spreken, (Ik spreek uit ervaring)

    Arabieren zijn de grootste racisten, ik heb een raad voor Marokkaanse Arabieren die gediscrimineerd worden, ga naar Dubai of zo of ga naar Saoudie-Arabie dan zullen we zien wat je gaat meemaken, ofwel ga je als prostitué werken, ofwel ga je als huisslaaf werken, of misschien ga je spijkers in je huid krijgen

  21. Agadirian
    14 september 2010 om 01:16 uur.

    Salaam n’Rbi Fellawen, Salaam wa 3alaykoem,

    Het is grappig te zien dat Naf en Sara niets inhoudelijks te melden hebben en ze gaan ook nauwelijks in op sommige argumenten van zowel moena als azidan. Gewoon herhalen ze telkens weer hetzelfde wat echte Arabische Nationalistische Facisten als sinds de jaren 50 doen:

    Het Berbers hoort niet thuis in Marokko (tenzij in de huiskamer maar zelfs daar niet want volgens El Fassi, El Jabri en co moeten alle Berbers verarabiseerd worden.

    Dit zijn de top-“flop’-non-argumenten die deze facisten gebruiken om het discrimineren en achterstellen van Imazighen te rechtvaardigen;

    Het Berbers mag gemarginaliseerd worden want:

    1. De Profeet was een Arabier (vele van onze Profeten hebben een verschillende achtergrond, en hun oorsprong speelt geen belang in el 3ibada of het praktiseren van ons geloof)
    2. De Islam is Arabisch (volgens hun, terwijl het een godsdienst is voor alle volkeren in de wereld)
    3. De officiele talen zijn allen acceptabel behalve Berbers, dus Frans, Engels, Spaans en zelfs Hebreeuws (xant deze taal onderwijzen ze al jaaaaren op de Marokkaanse Universiteit als extra vak voor de geinteresseerden, wie het niet gelooft zoek het op!)
    4. De Arabieren hebben de Islam “gebracht” (De Islam komt natuurlijk niet van Allah, stagfiroellah en zijn boodschappers sinds Abraham en daarvoor…)
    5. Berbers zijn een achterlijk crimineel volk met een achtergestelde mentaliteit.
    6. Hassan II haatte Berbers en terecht (terwijl Berbers het leger domineren en in de administratie zitten, en als zijn persoonlijke bodyguards, intellectuelen en zichtbaar in zijn entourage zijn etc…)
    7. En we moeten blij zijn dat we Moslims (=Arabieren:in hun ogen) zijn. Dus moeten wij onze moedertaal laten vallen (Terwijl de Islam dit nooit aangeraden of verplicht heeft integendeel, wij zijn allen tot volkeren gemaakt om elkaar te leren kennen en niet om elkaar verplicht te arabiseren. Zie de Heilige Koran..
    8. Ze doen alsof er geen sprake is van een Berberbeweging die veel invloed heeft en ondertussen veel succes heeft geboekt en druk kan leggen als het wil. Ze ontkennen het bestaan van Berberactivisten en of marginaliseren hun bestaan of beperken hun visie over dezen als racisten en verdeeldheidzaaiers. Ze associeren ze ook opzettelijk met racisten die we op fora vinden.
    9. Het vergelijken van Berbers die opkomen voor hun taal met Joden, Zionisten, Westerlingen…
    10. Het verzinnen van allerlei valselijke subsidiecomplottheoriën.

    Dit is de top 10 excusuusjes van de Berberhaters, Arabische Nationalisten, Arabische Tribalisten. Jammer voor jullie werkt het anno 2010 alleen nog voor enkele onwetende & verdwaalde zelfhatende fora-berbeertjes en “arabieren”.

    Imazighen zijn jammer genoeg voor jullie leugenaar al lang wakker, en dat weten jullie zéér goed vandaar deze hopeloze pogingen tot het herhalen van inhoudloze smoesjes, achterhaalde propaganda, en cliché-uitspraken die allang ontmaskerd zijn. Bespaar jezelf de moeite want wij (Imazighen & diegene onder de Arabofonen die met ons symphatiseren (tegenwoordig zijn er veel, zowel in Marokko als Algerije) geven NOOIT maar dan ook NOOIT op of het nu op fora is of op de straten van Marokko, het parlement, organisatie… in Algerije of de Carische eilanden, we gaan verder!

    Wat de Grieken, Feniciers, Romeinen, Germanen, Sommige Arabieren, Spanjaarden, Fransen en Portugezen, en de Marokkaanse administratie (de racisten onder hun) nooit is gelukt met wapens, massaslachtingen, ontvoeringen, enz zal jullie NOOIT lukken met een paar hopeloze woorden op het internet. Give it up zou ik zeggen, want het is een verloren zaak. We gaan vooruit en zullen voor niemand stoppen. Allah staan aan de kant van de onderdrukten en de rechtvaardigen!

    En dan eindig ik met 1 vd de meest gescandeerde Slogan in het Zuiden: Swa Gassa Swa Azekka, Tamazight Tla Tla (..) Tamazight i Bedda!!! (Of het nu vandaag is of morgen het Tamazight is er voor altijd). Tagrawla a aytma Imazighen n’Arif, Souss d’Atlas, Tagrawla gh Siwa ar Canaria!!!!!!!!!!!

    Wassalaam,

  22. Agadirian
    14 september 2010 om 01:24 uur.

    Verder distantiër ik mij van alle mogelijke uitspraken én beledigingen die hier gemaakt zijn die duidelijk racistisch zijn of het nu Anti-Berbers racisme is of Anti-Arabieren racisme. Racisme = Racisme, er is geen sprake van positieve discriminatie. Het is kennis, erkenning, wederzijds begrip en respect dat nodig is en niet racisme. Daar schiet je nergens mee op. Jammer genoeg is het overal duidelijk zichtbaar aanwezig en daar moet ook even hard tegen gestreden worden met woorden én vooral daden! Don’t give Up!

    Wasalaam,

  23. Azidan
    15 september 2010 om 08:22 uur.

    Uitstekend gesproken awma Agadirian,

    Keer op keer blijven zij de Islam erbij halen.

    Wij Imazighen gebruiken ook de Koran en Soennah om voor onze rechten op te komen.

    Volgens ons geloof moet je opkomen voor je roots en je afkomst.

    Wasalam

  24. Naf
    15 september 2010 om 09:52 uur.

    @AGADIRIAN

    1. De Koran is in het Arabisch geschreven en het geloof heet de Islam. Of wilde je zeggen dat de Koran in het Berbers of Tamazight geschreven is. Als je het over begrip wil hebben begin dan bij jezelf. Hoor jezelf nou praten man. Weet je het zijn jullie berbers die zich gediscrimineerd voelen, en als ik wat hoor over arabieren, dan mag ik daar me mond voor opentrekken, want jullie berbers zijn idd geen graadje beter dan de arabieren ja.

    Nee Berbers is de taal van de Islam zeker. De Koran staat in het arabisch geschreven PIK dus give it up!!

    Wat een stelletjes domme mensen op deze site. Als iets een feit is moet je het ook onder ogen durven te zien. Jullie hebben geen gelijk zo simpel is mijn verhaal.

    Koran = arabisch geschrift.

    Berbers had totaal geen geschrift sinds de afgelopen 4 jaar pas. Dus kom ouwehoeren over berbers en jullie verdwaalde geschrift die pas 4 jaar geleden ontstaan is. Wat je bedoel je met taal welke taal. Jullie taal is een verzonnen taal wat gemengd en bestaat uit arabische woorden, spaans, en de rest is verzonnen taal…wat komen jullie over het arabische taal praten die heeft een bestaan jullie niet. ga nu maar lekker in je shit gaarkoken en proberen de feiten onder ogen te zien!!!

  25. Azidan
    15 september 2010 om 01:00 uur.

    De Koran is in het Arabisch geschreven en het geloof heet de Islam. Of wilde je zeggen dat de Koran in het Berbers of Tamazight geschreven is. Als je het over begrip wil hebben begin dan bij jezelf. Hoor jezelf nou praten man. Weet je het zijn jullie berbers die zich gediscrimineerd voelen, en als ik wat hoor over arabieren, dan mag ik daar me mond voor opentrekken, want jullie berbers zijn idd geen graadje beter dan de arabieren ja

    Reactie Azidan: Beste Naf, jij verdient op je “black ass” een tatoeage met de Amazigh Z, De Koran is in het Arabisch geschreven, maar weeral dit is een NON-ARGUMENT, jij haalt telkens Islam erbij, terwijl als ik jouw voorgaande reacties lees, dan heb je niks te maken met de Islam

    In Marokko heb je twee talen Arabisch die onderverdeeld zijn in verschillende dialecten en heb je 3 Amazightalen, die verstaanbaar zijn onderling zoals Tamazight n Atlas, Tachelhit (Tasousiet) en Tarifit, ik pleit ervoor dat men al deze talen officialiseerd naast het Darija en Loegha Harabya en het Frans, natuurlijk is Marokko ook een Arabisch land, natuulijk mogen de Arabieren het Arabisch blijven spreken, Marokkanen of zij nu Imazighen of Arabieren zijn zullen ook nooit het Arabisch opgeven, ik spreek ook Arabisch, en ik ben er trots op, maar mijn moedertaal is het Tmazight, dus ik spreek thuis Thmazight, en ik spreek met Arabische collega’s en Arabische vrienden Arabisch, geen enkel probleem, zoals ik Arabisch spreek verwacht ik dat mijn landgenoten die Arabieren zijn, ook het Thmazight moeten spreken,

    Is de Koran in het Arabisch nedergedaald, dit wil nog steeds niet zeggen dat men de schepping van Allah gaat wijzigen, elk volk heeft zijn land gekregen, en Marokko is het land van de Imazighen, Al Bilad Al Barbar, Barbarije, Tamazgha, als je naar Marokko gaat bevind je je in Barbar al Abyad,

    Wij Berbers voelen ons gediscrimineerd ja indd, en de reden is zie onderstaande redenen

    Tamazight is niet de officiele taal
    -Geen Amazighzenders
    -Politieagenten en openbare ambtenaren weigeren pertinent om het Berbers te spreken
    -Marokkanen worden belogen dat zij Arabieren zijn, terwijl dit niet zo is, ja zelfs indien zij Arabisch spreken
    -Het onderwijs indoctrineerd de kinderen dat zij Arabieren zijn
    -Steden worden verabisereed, zoals plaatsnamen, zoals “Aith” worden veranderd in “Beni”
    -Tot de dag van vandaag weigert Marokko de onderzoeken naar het Gifgas en Napalm dat gebruikt werd in de Rif toe te laten
    -Tamazight wordt nog steeds niet beschermd
    -De Arabisschsprekende burgers hebben een afkeer voor alles wat Berbers is hoewel zij in een Berbers land wonen hoe verbazend dit ook is
    -Amazighregio’s die ondanks dat zij de schatkist goed spijzen worden achtergesteld, om zo een imago te creeeren van “Berberse streken zijn achterlijk”
    -Amazighemigranten worden ook niet gerespecteerd omwille van hun inkomsten
    -De geschiedenis in de schoolboeken wordt vervalst
    -Het Arabisch en het Frans zijn officiele talen in Marokko, maar het Tmazight wordt niet gerespecteerd

    Tmazight heeft wel een geschrift namelijk het Arabisch alfabet dat voor eeuwen werd gebruikt, wat gebruikten dan de Al Mouwahideen en de Al Mourabiteen? Wat gebruikten de Banou Marin? Welk Alfabet gebruikten zij dan? Wij hadden ook een alfabet dat Tifinagh heet en deze werd gebruikt gedurende eeuwen en eeuwen en geen 4 jaar eh bezemsteel, en verder nog gebruikten de Imazighen ook het Latijnse schrift, hoe zou anders de Amazigh Romeinse Keizer Septimus Severus, aan de macht gekomen zijn, yeh Bezemsteel, je hebt hier te maken met een volk dat de jaartelling 3000 heeft, Onze Amazighjaartelling is 3000 en jullie staan nog op 1400

    Onze taal bestaat inderdaad uit Arabische woorden, en jullie Darija, die hoeretaal, bestaat ook Amazigh en Franse woorden, yeh bent fransa, wil je een echte Marokkaanse zijn, HEB RESPECT VOOR BERBERS

  26. Naf
    15 september 2010 om 04:37 uur.

    @AZIDAN

    Wie heeft je tegen gehouden niemand heeft gezegd het niet op te nemen voor je roots. Doe je ding….

    Ik heb niks persoonlijks tegen Rifijnen of berbers, wij zijn allemaal marokkanen met 1 groene paspoort.

    Wat jij heb tegen arabieren weet ik niet, maar het is duidelijk iets negatiefs. En zoals jij opkomt voor je afkomt, doe ik dat ook voor de marokkaanse arabieren.

    Dat het nou in marokko niet gaat zoals de meeste berbers willen ja dan moet je in marokko je activisten gaan opzoeken en maak een petitie en handtekeningen aktie van de tamazighten hier in nederland en stuur het naar de minister van mensenrechten in marokko. Maak je standpunten duidelijk in je petitie en wie weet wordt het een agendapunt en word er aktie ondernomen.

    Ik hoorde continu gezeik over de arabieren en negativiteit langs alle kanten. Daarom ik ook opkom voor mijn volkgroeperingen en mijn roots. Jij beledigd de arabieren en denkt dat zij absoluut geen trots hebben en zich laten beledigen. Als je zelfs zo negatief over de arabieren praat moet je ook tegen een stootje kunnen maar kritiek ontvangen is moeilijk maar wel continu kritiek geven over de arabieren.

    De koning heeft het voor te zeggen in marokko en de koning zelf stamt af van de familie van de profeet in verre tijden.

    Niemand heeft iets tegen de berbers, de koning hasan had toen wel iets tegen berbers ja nadat er een aanslag gepleegd werd door de berbers op hem wat overigens mislukt is. Nu hebben we een nieuwe koning die aandacht besteed aan geheel noord marokko tot het noordoosten bij de grens waaronder ook onze kant, hij doet zijn best, hij investeert in allemaal lopende projecten en voor zo een groot land heeft hij al in aantal jaren veel betekend. De koning is vaak in nador, houcima, oujda, berkane en saidia etc… doet zijn best voor het noorden van marokko investeert in ontwikkeling en nog zijn jullie niet tevreden. De aarde is ook niet in 1 dag gemaakt je moet het wel de tijd geven.

    Ieder mens op aarde is blij waar die vandaan komt. Ieder mens houdt van zijn roots en vecht voor zijn/ haar roots. Overal in marokko heb je slechte en goede mensen.

    Wat ik gemerkt heb is dat jullie zo tegen zijn alles wat arabisch is is slecht en niet goed, wat is goed dan is de vraag. Je kan toch niet gaan generaliseren dat je denkt en zegt dat jullie beter zijn met wat zijn jullie nou beter dan de arabieren.

    ach man go over it ga verder met je leven, maak er het beste van. Trouw met een imazighen vrouw en lijdt je leven hoe ji die wilt indelen en niemand die je tegen houdt toch nou laters….

  27. Naf
    16 september 2010 om 01:47 uur.

    @AZIDAN

    Waarom noem je darija hoerentaal, hoezo hoerentaal. Het klint in ieder geval veel beter dan jou berbertaal!! Wie verstaat er nou berbers waar kan je berbers nou gebruiken, alleen in jullie kanten verder ook nergens. Arabisch in tegendeel kan je overal praten geheel middenoosten spreekt elougha el3arabia. Wat betreft Darija arabisch stamt af van Lougha El3arabia PIK!! En dan heb je ook nog van die arabieren die arabische lessen hebben gevolgd zoals ik die ook de Lougha el 3arabia kan spreken en verstaan dan ben je binnen. Maar wat moet je met berbers je kan erniks mee doen in marokko nee. Alle instancies zijn in het arabisch alle papierwerk in het arabisch. trouwaktes in het arabisch. Niks is in het berbers geschreven omdat ja jullie geen geschrift hebben pik. En als dat zo was, en jij zo trots moet en kan zijn op je berbervolk ook die hier in nederland. Dan waarom hebben ze geen berberse lessen gevolgd, waarom kan bijna niemand tmazight of berbers of lezen dan. Jullie hebben sinds een aantal jaren een geschrift wat eindelijk bestaat. Ok als je uit zo een trotse volk komt, waarom nemen ze het iniatief dan niet om berbers te leren lezen en schrijven. Ja dan is het aan jou volk die weten dat ze er niks mee kunnen en willen bereiken omdat alles maar dan ook alles in het arabisch geschreven staat in marokko. Als jou volksgroeperingen die in opstand komen tegen de bezetting van de arabieren en verwijt dat daardoor de tamazight vergaan is om het zo maar te zeggen, daar zijn wij arabieren niet verantwoordelijk voor. Je bent een echte marokkaan 1e bewoners van marokko, dan hadden jullie toentertijd in opstand moeten komen. En vechten voor jullie land marokko, en jullie tamazight taal. Jullie steken er zelf geen haartje energie in ik kijk dan naar de groten gedeelte riafa, berbers etc.. en dan kom je ondertussen ouwehoeren tegen de arabieren die het allemaal hebben gedaan. Als er in marokko meerendeel berbers is en wonen, dan hadden jullie toen in opstand moeten komen want nu is het mooi veel te laat.

    En er zijn 3 talen in marokko en 18 arabische dialecten voor de duidelijkheid. Overal spreekt en is men verplicht arabisch te leren schrijven en lezen op scholen. Met het arabisch kom je ook ergens mee, met berbers kom je nergens. Maar goed. Ik ben er niet op tegen dat je vecht voor je stukje recht die jullie ontnomen is voor jullie gevoel, maar dan moet je als activist toch in marokko zijn om deze strijd aan te vechten, alleen ben ik bang dat je die toch zult verliezen.

    En oh ja ik ben geen bezemsteel. Hou op met schelden, want dat is ook iets wat ik hekel aan jullie berbers jongens totaal geen respect naar anderen. Arabieren zijn idd een hele stap vooruit. Die houden zich niet bezig met elkaar jullie zijn nog te druk bezig om elkaar kijk die, let op die kijk die hoer, continu waarom leren jullie niet leven voor jullie zelf, wat dat betreft zijn wij arabieren niet zo helemaal niet.

  28. Naf
    16 september 2010 om 01:49 uur.

    Oh Ja AZIDAN

    Tatouage is bij ons Haram, weet niet of dat bij de imazhigen normaal is dat jullie je laten tatoeeren, dat is haram, staat in de koran maar kan je niet lezen is in het arbisch helaas…

  29. Agadirian@hotmail.com
    16 september 2010 om 03:17 uur.

    Ik had al zo’n soort reactie verwacht, dt typisch ontwijken van de inhoudelijke kwestie, telkens herhalen van 3 dezelfde slogans die ook niets te maken hebben met het achterstellen en marginaliseren van het Tamazight. Ze herhaalt gewoon telkens weer hetzelfde, weer en weer. In elke reactie. Ik zie veel verwijzingen naar de Islam maar ondertussen gebruikt ze wel gretig woorden zoals “PIK”, “ouwehoeren” en meer van dat vulgair niveauloos kinderlijk gescheld, zéér Islamitisch (Stagfiroellah). In ieder geval het is discussiëren tegen een muur. De discussie was allang voorbij. Ik heb verder niets toe te voegen aan wat jij daarboven schreef Azidan, ayuz nec.

    Er is iets wat al die schijnheilige Berberhaters moeten begrijpen, en dat is: Dit is een fora en zo zijn er veel vanhieruit kan je niets tegenhouden, vanhieruit kan je niet tegenhouden dat het Tamazight steeds meer erkenning zal krijgen in Marokko. Zelfs jullie Koning Mohammed VI begreep dat Tamazight een taal is van alle Marokkanen, Hassan II zei het al in 94 “Alle Marokkanen hebben Berberbloed stromen door hun aderen!!! en dat het Tamazight erkend zal worden jammer genoeg bleef het enkel bij 15 minuten Amazighuitzendtijd per dag voor 3 Amazighvolkeren!! Maar goed zoals ik zei jullie Berberhaters kunnen dat allemaal niet tegenhouden dus die slogan “Give it up” heeft meer betrekking op jullie dan ons ( wij die achter de Amazighzaak staan). Men is nu al bezig met het Berbers te onderwijzen in scholen in de Arabophone gebieden, dus jullie familieleden zullen binnen een paar jaar het Tamazight kennen of ze er nu iets mee zijn of niet, en of ze nu willen ofniet. Het Tamazight wint aan invloed, en daar kunnen jullie niets aan doen en zeker niet nu de hoogste autoriteit van het land jullie Koning erachterstaat (zie zijn speech over Tamazight op youtube!), en de VN en de internationale Berberlobby, zakenmannen, gouverneurs, directeurs van banken, migranten, ngo’s, 1000en organisaties, parlementairs en ga zo verder. Dus typ en typ zoveel jullie willen dit is maar een fora, maar daar in Marokko is dit realiteit aan het worden, zoals ik al zei we gaan hoe dan ook verder.

    Al die Berberhaters en Arabierenhaters verdienen elkaar wat mij betreft, 1 ding hebben jullie toch al gemeen een zwart stervend hart vol haat, afgunst, angst… 😉

    Tagrawlaaaaaaaaaaaaaaaaa a Imazighen, Long live the Revolution :p

  30. Agadirian
    16 september 2010 om 03:18 uur.

    Zo moe van het werk dat ik mijn hotmail als nick typ, haha :p:p

  31. Agadirian
    16 september 2010 om 08:10 uur.

    Ik heb een hele lap tekst getypt waar is die gebleven??

  32. Agadirian
    17 september 2010 om 11:20 uur.

    Discussieren doe je gewoonlijk met mensen die op het minst een zéér klein beetje kennis hebben of tenminste beseffen waarover ze spreken. Of wat achtergrondkennis hebben over het onderwerp. Hier is het jammer genoeg allesbehalve het geval, ik lees vooral veel domme op eigen gevoelens gebaseerde uitspraken en racistische beledigingen. Veel succes Azidan want je bent tegen een speelpleintienertje bezig, ze moet nog véél leren. Ik laat het hier, Tanmirt!

  33. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    17 september 2010 om 02:42 uur.

    Voor de Rotterdammers onder ons:

    VOLKSPARTIJ DELFSHAVEN 2014.
    Voor gelijkheid,gerechtheid —ZONDER ONDERSCHEID,GEEN POSTITIEVE DISCRIMNIATIE.
    HELEMAAL GEEN DISCRIMINATIE
    Voor leefbaarheid en bewoonbaarheid
    Voor zelfstandigheid .
    Voor ONS Delfshaven!!!!!
    LAAT JE HOREN !!!!!!

  34. Azidan
    17 september 2010 om 10:48 uur.

    Ik heb één ding te zeggen tegen Naf: je krijgt m’n middelvinger en safi einde discussie

    Ik praat hier met een duracell batterij

    Agadirian uitstekend gesproken

  35. Sara
    21 september 2010 om 03:25 uur.

    @ Moena. De beschrijving van je schrijven bestaat uit onzin.presenteer je mening zo objectief mogelijk, baseer je op feiten.zo druk je je persoonlijke mening uit op een onpersoonlijke manier.Zorg ervoor dat je tekst gelezen kan worden,niet alleen maar onzin uitkamen.voor wat betreft je gedrag heb ik enkele opmerkingen.Geen niveau, geen inhoud en geen respect. Succes met je verloren leven

  36. moena
    21 september 2010 om 06:48 uur.

    hahahahhh sara je klinkt als naf, is het je famillie. Ga jij maar een leven zoeken ik ben ouder en heb al een leven, sierie a verdwaalde lammetje misikiena ga aandacht zoeken !@#$@#.Als je bereikt heb met wat ik heb bereikt, terwijl ik de lager school hier niet eens heb gedaan mag MOEK JOUW NOG EEN KEER SBOE3 doen !@#$@#.doeg

  37. WTF
    21 september 2010 om 09:10 uur.

    De beschrijving van je schrijven?
    Verder bijna nooit geen punt, komma of een hoofdletter. Dit is literaire genocide.

    Sara je kan beter bij jezelf beginnen vrees ik.

  38. Azidan
    22 september 2010 om 05:15 uur.

    WTF hihi hahaha grappig, hahahahah, hihihi,

  39. NAF
    22 september 2010 om 09:50 uur.

    @SARA

    Je heb helemaal gelijk over Mouna meid!! Heb haar al zo vaak gewezen op haar spelfouten etc. Inhoud van idd niks. Maar goed meid eindelijk iemand die de waarheid durft te zeggen.

    Anderzijds weet ze totaal niet waarover ze praat. Ze kraamt idd alleen onzin uit haar mond, heeft totaal geen inhoud. En ben het helemaal eens met je.

    Ze mag gerust weten hoe de vork in de steel zit meid.

    Naf

  40. NAF
    22 september 2010 om 03:11 uur.

    @WTF

    Waar wij het over hebben is de Nederlandse spelling. Als de spelling goed geschreven is, dan is het leesbaar PIK. Dus niet ouwehoeren zolang het gewoon in hetNederlands goed geschreven staat. De spelfouten van MOUNA zijn ver onder niveau 1 gebrek aan Nederlandse grammatica. By the way Nederlands is een moeilijke taal, Er zijn van die marokkanen die het verschil in klank niet horen zoals MOUNA.

    En MOUNA
    Dat jij jezelf oud noemt en het gebruikt als excuus om je nederlandse spelfouten is totaal geen excuus. Je bent nooit te oud om het te leren dus doe er dan ook wat mee. Ga op cursus Nederlands Grammatica want je grammatica is ver onder niveau.

    Sara heeft gewoon gelijk. Commentaar moet je nemen en het is niet negatief bedoelt. Je moet een beetje tegen de waarheid kunnen en er vervolgens iets mee doen.

    Ik ben arabisch en het staat bekend dat wij arabieren beter Nederalnds spreken dan de Berbers met een berber accent in het Nederlandse taal is niet om aan te horen kijk maar naar de straat tuig van tegenwoordig. Gatver ik ga over me nek als ik hoor hoe marokkaanse meisjes Nederlans spreken gewoon te lelijk om aan te horen en het is geen gezicht. Het verpest meteen heel je uitstraling. En ik walg ervan dat marokkanen met een marokkaanse accent praten in hun nederlandse taal of straattaal..

    het is niet om aan te horen. Veel rifiet hebben die accent ver in hun mond liggen en je hoort vrijwel direct of iemand arabisch of berbers is in hun nederlandse taal hoor je dat zelfs.

    Je heb ook van die riafa uit houcima bijvoorbeeld die met een vraagteken praten bij elke zin. Je zou denken dat je elke keer een vraag gesteld wordt als je de klank en accent hoort, maar jeetje wat lelijk als zij Nederlands praten met een houcima ???teken accent in hun nederlandse taal.

    Is niet om aan te horen zulke mensen spoor ik ook aan om wat aan hun uitspraken te doen want het klinkt totaal niet in het Nederlands.

    Gr NAF

    Gr NAF

  41. WTF
    22 september 2010 om 07:38 uur.

    Niet zeveren meidje. Haar spelling zit vol fouten, haar zinsconstructie zit vol fouten en er zijn verder amper punten, komma’s etc. Het verbaasd me niet dat jij het opneemt voor je analfabete zustertje aangezien uw Nederlands even gebrekkig is als die van een gemiddelde poolse arbeider die hier nog geen 2 maanden zit. Gewoonlijk hou jij je muiltje braafjes dicht als niemand tegen je aanspreekt dus leuter de andere kant op teefje dat je bent.

    Met vriendelijke groeten teef,
    WTF

  42. WTF
    22 september 2010 om 07:42 uur.

    Zinnen van NAF =. Dus niet ouwehoeren zolang het gewoon in hetNederlands goed
    By the way Nederlands is een moeilijke taal, Er zijn van die marokkanen die het verschil in klank niet horen zoals MOUNA

    noem jij dit Nederlands? Een hoofdletter NA een KOMMA?? Het is duidelijk dat in uw geval het Nederlands een moeilijke taal is kutje. En Arabisch ben je niet hoor je bent zo Berbers als hun wat je bloed betreft, taal alleen vormt niet uw identiteit anders waren alle Zuid Amerikanen Spanjaarden en Portugezen en alle Zwart Afrikanen Frans en Engels, just deal with it. Wat de rest betreft zou ik zeggen = gaat nergens over. Een hoop leeg geklets en onzin bij elkaar.

  43. moena
    22 september 2010 om 10:09 uur.

    niet op in gaan reageer aub niet,boycot die pest ik denk dat die naf zo lelijk is daarom zo gefrustreerd, trouwens ik vind rifiaat mooi meiden puur natuur (3srie niet sina3ie) naf is die sara, ze veranders van namen en ik denk dat ze ook een travestiet is hahahhhi ze heeft het constant over P. ik zal het niet helemaal uitspreken want ik ben wat ouder en m esla oe mrabija, ze noemt iedereen P wie is hier een straat H dan heb zij het lef om over straat taal te praten. ahahahah marokaans accent. Je hoef je bek niet eens open te trekken naf ze kunnen het al aan je MEL zien dat je een uitschot marokaan bent die het verpesten voor de goei lees eerst wat je hier tipt voor dat je een ander oordeelt elkafra biallah.begrijp je het niet helemaal, dan zal ik het je met plezier je toelichten, jongens laat haar aan mij over alleen een vrouw en vooral een vrouw als ik te3raf kie t3amel m3a hed @$#!$@.

  44. Naf
    23 september 2010 om 09:21 uur.

    @WTF

    He belg zeveren hoor wie het zegt dejer kil @$#!$@

  45. Sara
    24 september 2010 om 10:10 uur.

    WTF@ formuleer je mening niet te stellig. Een uitspraak als ik vind dat dit geen Nederlands is past in een mondeling uitgevochten discussie, maar niet in een overtuigende wetenschappelijke tekst., maar het klinkt niet langer als de mening van een individu. En laat zien waarom die niet terzake doen of minder gewicht in de schaal leggen dan de argumenten pro. Anders zou immers geen enkele tegenstander zich herkennen in je betoog. @ wtf ga een leven zoeken@ Mona ga de taal leren en @ Naf respect voor je meid!..
    Groeten uit Noord Nederland

  46. Naf
    24 september 2010 om 10:27 uur.

    @MOUNA

    Rifiet mooie meiden, mag ik vragen wat er zo mooi aan is. De oude schoonscheid we leven in een ander tijdperk. Jullie schoonheid is ver te zoeken in jullie reet. Jullie konten geven omdat jullie maagd willen blijven wat voor schoonheid noem je dat.

    Schoonheid van de jaren 60 zehma bedoel je dat, dat is allang niet meer van deze tijd.

    -Ze moet dik en wit en dikke koeien poten hebben
    -Ze moet lang zwart zacht stijl haren
    Ze moet zwarte grote uitgepuilde ogen hebben
    Ze moet grof en dik zijn want dun in lelijk

    Je moet eens kijken naar de schoonheid van tegenwoordig. We leven allang niet meer in de tijdperk van je vaders smaak Heks!!

    De schoonheid van tegenwoordig hebben de arabische meiden ja daar ben ik zeker van.

    Mooi gekruld haar
    Mooi bluine kleurtje goed getint ziet er gezonder uit dan een lelijke witte rifia
    De Marokkaanse zangers zingen niet voor niks vaker over ala a zarqa rani nsel oe ala samra rani nsel..

    Smoeria oe zin elkemel….samra je qemh eloen, diqla min el3eroen.

    Dejrien ki djej a daw boejed oe berdien. Chhel bendem jeddie le smoria oe hoewa hloe oe hemmie..

    Ewa siri tele3bie achmin zien a li fikoem.

    !@#$#@!@#$#@!@#$#@

    !@#$#@

    Ala a zarqa rani snel

    Jullie berbers wijven zijn allemaal wit en lelijk. Alleen die kop van jullie doet het niet. Waar is de uitstaling die jullie hebben. Een rifia zie je meteen, dik, wit, hoofdoek, grote uitgepuilde ogen, hebben totaal geen smaak. gewoon in een mooi woord LELIJK!!

    Nou mensen dit is dus de berberschoonheid.

    Noem je dat een berber schoonheid of een berbergeit!!!wahahahahahahahahahaha

    !@#$#@!@#$#@!@#$#@!@#$#@

  47. Naf
    24 september 2010 om 01:19 uur.

    @MOUNA

    Ik ben niet lelijk ik durf te wedden dat ik veel knapper ben als jij hoezo wil je de uitdaging aangaan. Ik ben een zelfverzekerde vrouw en als jij dat ook bent en heel graag wil weten hoe ik eruit zie, ja dan moet je mij ook kunnen overtreffen ik durf te wedden dat je ouder en lelijker ben dan ik. Wallah daar durf ik op te wedden.

    Wat betreft gefrustreerd nou nee hoor ik heb mijn man die me verwend, je probeert de rollen om te draaien jij bent degene hier die onzeker en gefrustreerd is en legt jou woorden in mijn mond, terwijl je het ondertussen over jezelf heb. je weet wat ze zeggen, (

    De pot verwijt de ketel als hij zwart ziet..) hahahahaha

    domste trien ooit!!

    .

  48. WTF
    25 september 2010 om 10:39 uur.

    Sara teveel bla bla bla om jezelf te redden uit een situatie die je zelf hebt gecreërd: nl je eigen ondergang met het gebruiken van idiote zinnen zoals: het beschrijven van je schrijven en de rest van de daarboven duidelijk aangetoonde literaire massamoord. Meer woorden hoef ik er niet aan te besteden. Het is wat het is door schattige woordjes te gaan gebruiken die ver boven uw eigen niveau stijgen kom je niet slimmer over noch verbeter je de ernstige fouten die je daarboven maakte. Gegroet en punt aan de lijn, we gaan geen discussie voeren zodat jij telkens weer jezelf probeert te bewijzen om toch maar te laten zien dat je integenstelling tot wat je hier probeert te verbergen en te camoufleren nl dat je het Nederlands zeer matig machtig bent, die kans gun ik je niet, sorry daarvoor. Nogmaals Bye Bye.

  49. moena
    27 september 2010 om 09:33 uur.

    alleen een berber als jij naf die in een ontkenningsfase zit, houdt zich bezig met berber dit berber dat. Je kan het niet verwerken daarom zit het je dwars echt 3arbawieen weten niet waar je druk om maak, sierie, jaren praat je over niets anders en nog steeds wil je je zelf bevestigen dat je arab bent wat je in je dromen bent,sieerie oe dwie je gebroken arabisch met die 80% berbers woorden die bij ons in elgharb onverstaanbaar is, sewlie ouwjada die zullen met plezier een paar moppen tappen over jullie a boerin a 3robija en als rifiaat zich van ach…… laten pakken, charmotat b7elek laten zich met ééntje voor en ééntje achter entie lie jbetinie ik heb je zo vaak gewaarschuwd oe daba kijitlek 3ieet men7chem slaget b7elek willen niet i7echmoe $#@!%@

  50. Naf
    03 oktober 2010 om 10:08 uur.

    @MOUNA.-:) Ik ben voor de zoveelste keer je een Arabische. Ik spreek Algerijns Arabisch en geen berber/ Arabisch zoals je in berkane hoort dat is gemengd @!#$@# dat jij het verschil niet kan horen is toch echter jou probleem. Het feit dat saidia Arabische volk is kan je niet hebben. Wij komen niet van de bergen en wonen ook niet in de bergen want dat zijn berberen. Wij zijn idd dorpelingen iedereen in Marokko overigens, dus onze plattelanden in saidia en omgeving, cafemore, khodran, le3temna spreken alleen Arabisch zijn pure Arabieren uit plattelanden dus geen bergboeren die Berbers spreken. En jou Hooft is een en al een ontkenning je kent t niet eens, vervolgens denk je dat er alleen in het zuiden Arabieren zitten, wat ook totaal niet klopt, jij heb de Marokkaanse landkaart en geschiedenis ver in je @!#$@# zitten! Als je bij mij in de dorp zou komen en Berbers spreekt denken ze dat je uit Nador komt, dus kom niet ouwehoeren. Jullie zijn Berbers in saidia spreken we totaal geen Berbers niemand kent t omdat voorouders daar meeste Algerijnen waren @!#$@# wat weet jij nou over mijn streek waar ik vandaan kom. Wat dat betreft wonen er ook geen riafa bij ons ja nu beginnen ze als mieren te verplaatsen richting saidia, maar van mij mogen ze gerust wegblijven want saidia is en blijft Arabisch hoe graag jullie het willen verpesten. Trotse volk gaat niet uit eigen streek verhuizen en jagen zich niet weg. En mijn oom is rais van saidia en berkane dus ik zit goed veilig meid!!! Zelfs bij de overheid. Ja zo gaat het in Marokko. Hè @!#$@# ga nu maar dromen en hopen dat ik een berber ben, hahaha heel mijn volk uit saidia zijn pure Arabieren. Vraag het maar na als je een keer gaat. Dan krijg je een klap van een antwoord. Gestoorde gek die mij komt vertellen wat mijn achtergrond is hahaha @!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@# @!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@# @!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#@!#$@#

  51. Sukeyna
    04 oktober 2010 om 01:49 uur.

    aan allen die hier ruzien/elkaar beledigen: Grow up please !!!!!!!!!!

  52. Sukeyna
    04 oktober 2010 om 01:51 uur.

    en @Naf, beledig de berberbevolking niet , geloof me, als jij alle arabieren zou vertegenwoordigen zou ik niet veel positiefs denken over hen. maar gelukkig ken ik veel toffere/intelligentere mensen…

  53. Sukeyna
    04 oktober 2010 om 02:00 uur.

    trouwens, ik vraag me af wie hier verantwoordelijk is voor de moderatie, want naf haar uitlatingen vind ik onaanvaardbaar !

  54. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    04 oktober 2010 om 03:19 uur.

    Meiden,
    Hebben jullie er al eens aan gedacht om de politiek in te gaan?
    Bij het CDA bijvoorbeeld( kan je afkorten als BIjv.)

  55. nero
    04 oktober 2010 om 07:11 uur.

    ja naf gelukeg voor u dat je arabish spreekt
    verlaat dan berber land marokko en ga trug naar yemen waar je je arabish kan speken

  56. Naf
    05 oktober 2010 om 09:21 uur.

    @MOUNA

    @%$#@! oe ma rabatik yel #@!$@ djel a sah, chkoen $#@%#$…

  57. Agadirian
    05 oktober 2010 om 10:56 uur.

    Zoals ik altijd zeg het maakt niet uit wat je een verarabiseerde facist toont van bewijzen of het nu geschiedenis, dna, logica, onderzoeken etc is hij/zij gelooft altijd wat hij wilt nl dat hij anno 2010 nog steeds een “pure arabier/arabische” is al bewijst de geschiedenis, dna, onderzoeken en zelfs gezonde logica totaal anders met het excuus natuurlijk dat “de hele omgeving arabisch spreekt” gatverdamme wat een primitief achterlijkheid, ongeloofelijk. Ze geloven gewoon wat ze hopen en wat ze zichzelf – en anderen – wijs willen maken nl: Dat ze Pure Arabieren zijn omdat ze al generaties Arabisch spreken, hun stam een “Arabische naam” draagt en hun hele wijde omgeving Arabisch spreekt, dat maakt ze tegelijkertijd ook superieur aan de achterlijke Berbers (in hun ogen toch). Te dom voor woorden gewoon. Ik zou zeggen voor diegene die zo zeker zijn van hun roots kom naar Amazighforums en we bespreken het daar wel, met talrijke bronnen én bewijzen die jullie tegendeel zal bewijzen. Als jullie toch zo zeker zijn van jullie zaak. Arrogante Nationalistische Arabische Facisten dat julllie zijn. Tfou, om van te kotsen die hoogmoedigheid en arrogantie. Hier hoe ik geen moeite, want die is het niet waard. Telkens herhalen ze gewoon weer hetzelfde welbekende afgezaagde nergens op gebaseerde alombekende sprookje.

  58. AyaSofia
    07 oktober 2010 om 07:24 uur.

    Marokkanen hier bij de reacties zie ik althans niet verenigen onder elkaar, ze schelden elkaar rot, beschamend! Ik zou me schamen moest ik een Marokkaan zijn voor dit soort uitlatingen, dit is balkanische onderlinge haat!