MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

“Onafhankelijkheidsvloot” Westelijke Sahara

07 september 2010 | in Politiek | 32 Reacties

Mensenrechtenactivisten bereiden een “onafhankelijkheidsvloot” naar de Westelijke Sahara voor. Het gebied, dat vroeger een Spaanse kolonie was, behoort al 35 jaar bij Marokko. De “onafhankelijkheidsvloot” wil van de Canarische Eilanden naar El Aaiún varen, de hoofdstad van de Westelijke Sahara. Daar wil men een manifestatie houden.

De organisator is het Observatorium voor de Mensenrechten in de Westelijke Sahara. Een twintigtal niet-gouvernementele organisaties zegde al zijn medewerking toe, een honderdtal activisten heeft zich ingeschreven voor de vloot. Een datum ligt nog niet vast, november is een mogelijkheid.

Het Observatorium vraagt de Spaanse regering om bescherming en begeleiding tijdens de reis. De Canarische Eilanden, die zich voor de Afrikaanse kust bevinden, maken deel uit van Spanje. Een antwoord kwam er nog niet uit Madrid. Regeringsbronnen zeggen dat het nog te vroeg is om op het verzoek te antwoorden.

Mensenrechtenactivisten vinden dat de Westerse landen, en vooral Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten, zeer lauw reageren op de situatie in de Westelijke Sahara

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 32 reacties

  1. Abdessamad
    07 september 2010 om 05:40 uur.

    Niet Sahara onafhankelijk…. Niet In Yemen Zuid en Noord oNafhankelijk….
    Onze Oemma Moet 1 worden !!!!!! Alle moslims in de wereld moeten 1 zijn !!!!

  2. mohamed
    08 september 2010 om 11:57 uur.

    mauratanie en deel van algerie hoort ook bij marokko de spanje moeten hun mond houden sinds waneer kunnen zei mensen rechten de grootst moordenaaars zijn zei

  3. mohamed
    08 september 2010 om 11:59 uur.

    polisario bestaat niet het zijn marioneten van de algereinen ik sterf voor sahara komt niemand in spanjaarden is genoeg geweest

  4. mohamed
    09 september 2010 om 12:01 uur.

    Canarische Eilanden horen ook bij marokko die willen we ook terug net als mellilia en ceuta en komt de tijd dat we ze terug veroveren op de spanjaarden onze oema word steeds sterker insallah

  5. Samir
    09 september 2010 om 02:14 uur.

    Laten we 1 ding duidelijk maken: Marokko zal nooit de sahara opgeven.

    Ik vind dit provocatie, en dit zal zeker een negatieve reactie uitlokken bij de marokkanen.

    Marokko is niet meer bezig met het inlijven van de sahara, want dat proces hebben we al jaren achter de rug. Het is al deel van Marokko.

    En over Spanjaarden gesproken, ze kunnen die vloot maar beter naar hun Baskische vrienden gaan sturen. Hebben ze tenminste wat nuttigs te doen….

  6. tarik
    09 september 2010 om 06:44 uur.

    poffen die kanker mongolen met hun kanker bootje we doen bij hun net als wat israel bij de turkse boot deed

  7. kano
    09 september 2010 om 07:20 uur.

    De vloot laten zinken

  8. rifi
    10 september 2010 om 12:15 uur.

    marokko profiteert van sahara
    profiteren de mensen uit sahara ook van de grondstoffen die ze daar hebben ?

    dan zou het simpelweg oneerlijk zijn

    Natuuurlijk komt spanje dan in actie , Omdat ze chaos willen hebben tussen islamitische landen , uiteindelijk is het de schuld van marokko die zijn islamitische rechten ook niet nakomt

    Het moet een oemma worden zodat de kuffaar landen zich er ook niet mee gaan bemoeien

  9. moena
    10 september 2010 om 12:16 uur.

    Wat is er met marokko, hier marokannen dit marokannen dat. In marokko bemoeid iedereen zich ermee sahara hoort bij Marokko punt uit, weet jullie waarom dit ons overkomt, omdat mgharba elgens ganez is, is alleen bezig om elkaar af te kraken en elkaar onderuit halen. @#$@#$!%$! hebben niet eens respect voor elkaar laatstaan. Ieder denkt dat ie beter is dan een ander allah en3el hal9a3ieda tfoe,constant dat gezeik van ik arab iji niet, o riafa zijn dom, 3ou 3la chel7ie, ouwillie ja gierig sousie zo lang jullie zo denken en elkaar naar beneden halen en elkaar belachelijk maken zal jullie van niemand respect krijgen elgens echemak tfoe, willen jullie geen éénheid iewha geniet allah iezidkoem flehlak ejoehala als ik nog één iemand hiermee door gaat trek ik door de bedrading heen en door de computer heen, Ik vind het alleen ziellig voor de konning om zo’n volk te hebben vooral zo iemand als naf, een schande voor elmaghreb, la7oula oila9oute….

  10. Azidan
    10 september 2010 om 01:37 uur.

    Beste mensen, niet vergeten dat marokko, niet de volledige Sahara in handen heeft, Marokko heeft enkel de westelijke gedeelte in handen, je hebt een oostelijke gedeelte dat aangrenst met Algerije,

    dus die kaarten die je ziet, zijn eigenlijk valst, Polisario heeft wel degelijk een grote gedeelte van de Sahara in handen, maar buiten de muur

    EN vergeet niet mensen, dat Polisario, een zeer sterk leger heeft, en zelfs in staat is om gans Marokko onder de voet te lopen, zij hebben tanks en helikopters, en zij hebben gesofistisceerde wapens, en het zijn geen doetjes,

  11. Azidan
    10 september 2010 om 01:45 uur.
  12. Watcher
    10 september 2010 om 10:12 uur.

    Moena heb je enig bewijs dat de West Sahara van Marokko is, ik denk het niet hoor.

    http://www.west-sahara.nl/activiteiten.php

  13. riffi
    10 september 2010 om 11:32 uur.

    .Azidan ben je een verader of zo dat je het op neemt voor die doetjes met hun nep leger waar je in gelooft of je bent algerijn dat kan ook nog ik ben riffi en sterf voor mijn marokko we zijn voor de mensen die na denken en niet voor negatiefeling net als jij marokko wordt steeds sterker .marokaanen van noord tot zuid wat de dilect ook is lang leve marokko

  14. Azidan
    11 september 2010 om 11:54 uur.

    Ik kom niet op voor de Sahrawi’s Riffi

    Maar Sahrawy’s willen een federale marokko, waar elke streek autonomie krijgt en ik vind dit goed,

    Rif, Souss, Sahra, en Atlas, een Federale Staat is de enige oplossing voor Marokko,

    Wij Riffijnen zullen wel voor onszelf zorgen, de Arabieren van Casa, hebben gedurende 50 jaar bewezen dat zij niet van ons houden, dus zijn we sterk genoeg om voor onszelf te zorgen,

    Wij vragen geen verdeling van Marokko, maar gewoon een federale staat zoals Amerika een federale staat is

  15. kano
    12 september 2010 om 12:00 uur.

    polisario bestaat niet die honden van algerijnen willen de Sahara van Marokko pikken ze hebben al een stuk land van ons gepikt en die willen ze niet terug geven nu willen ze de sahara die rijk is aan gronstoffen ook pikken ze hebben genoeg aardolie en gas en nu wiilen ze onze grondstoffen pikken er komt wel een dag dat marokko zijn grondgebied van de algerijnen terugeist na de Sahara natuurlijk want alles staat bij de fransen de voormalige kolonie van algerije geregistreerd want die hebben dat stukje grond aan algerije toegevoegd. Die algerijnen willen ook wraak nemen omdat ze de oorlog van 1963 tegen Marokko hebben verloren.

  16. kano
    13 september 2010 om 07:39 uur.

    .Azidan

    Ben jij soms een landverader, denk jij dat die muizen van polisario en algerijnen MAROKKO kunnen verslaan met hun neppe verouderde rusische wapens

  17. Nawal
    15 oktober 2010 om 12:36 uur.

    Salaam alekom broeders en zzusters, weet je wat ik denk of dacht, dat als de sahara onafhankelijk word van marokko dat de de spanjaarden de sahara zullen veroveren, mischien gebeurd dat niet zo snel, maar aangezien de spanjaarden de sahara vroeger hadden veroofd en bezet. mischien dan dit hun kans weer kan zijn om de sahara over te nemen in plaats van marokko, kijk marokko is heel goed voor de sahara de oude malik had vroeger alles voor hun gebouwd en kijk hoe mooi de sahara nu is Machalah. maar en ook stel dat ze onafhankelijk worden van marokko, dat de armoede daar zal stijgen. inchaAllah niet maar ik denk kwa financieel gewoon minder word. Natuurlijk heeft de sahara haar rechten absoluut ik kan ze wel begrijpen dat ze onafhankelijk willen worden, maar of dat beter voor ze zal zijn is nog maar de vraag. Allahi wafaqhom. ik ben trouwens zelf ook kwart van sahra berbers en algerijns. maar ja doet er niet toe ik kijk naar de feiten.

  18. peter = de naam
    17 oktober 2010 om 11:48 uur.

    Marokko is een bezettingsmacht die de Westelijke Sahara tegen alle internationale verdragen in heeft bezet. Marokko voert een vuile oorlog in de bezette Westelijke Sahara en steelt de grondstoffen van de bevolking.

    http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=360

  19. Gunter
    17 oktober 2010 om 06:50 uur.

    Vertel is Nawal wat kan je ons bijleren over de Sahara ik ben een leek en weet er werkelijk nergens over weet er iemand waar ik iets kan bijleren over sahara ?

  20. Gunter
    18 oktober 2010 om 10:55 uur.

    Peter wat is de roots van die sahrawis ( ken je misschien een boek of een link daarvoor) hebben ze dan niets gemeen met de andere Marokkanen? Is er sprake van een etnische strijd of etnische zuivering? Ik wil hier echt het fijne over weten. Dit conflict is me nogal onbekend. Ik wil dit grondig bestuderen.

    Groetjes

  21. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    19 oktober 2010 om 12:12 uur.

    Gunter ?
    Een bekend klinkende naam uit de bezettinggebieden toendertijd.
    vandaar de belangstelling ?
    Over de bezetting van de sahara zijn al reeds 65 jaar gelden veel boeken geschreven door Rommel en montgomery

  22. peter = de naam
    19 oktober 2010 om 12:19 uur.

    @Gunter Ga maar eens info opdoen bij Amnesty International. En kijk eens verder op internet.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Marokkaanse_barri%C3%A8re

    http://wapedia.mobi/nl/Westelijke_Sahara

    http://brabosh.com/2009/03/07/waarom-de-ene-muur-de-andere-niet-is-veiligheidsmuur-van-israel/

    En laat je niet tegenhouden door de simpele vooringenomen reacties van veel lezers hier. Die alleen de lezing lees leugen van de Marokkaanse overheid/dictatuur verkondigen.

    Succes

  23. Gunter
    20 oktober 2010 om 07:16 uur.

    Dankje Peter, Henk ik snap niet wat jou verhaaltje te maken heeft met deze Sahara affaire. Wat ik vooral wil weten is draait de Sahara zaak om een politieke (seperatisme, onafhankelijkheid, autonomie…) of een politiek-etnische kwestie. Is hier een soort Basken vs Spanjaarden verhaal of Israel vs Palestina verhaal.

    Henk beter kun je eerlijk zeggen wat je van de bezetting van de westelijke sahara door Marokko vertellen. Ik zie je vaak spreken over Palestina en Marokkanen wat met de Saharanen????!!!!!

  24. samir
    22 november 2010 om 04:17 uur.

    Nederlands weten niets over het onderwerp hou je AUB ook dan buiten.

    lang leve koning mohamed 6

  25. Christina
    18 maart 2011 om 08:28 uur.

    Wat nou Canarische eilanden van Marokko?
    Canarische eilanden zijn nog nooit Marokkaans geweest, Marokko wist niet eens dat ze bestonden totdat de Spanjaarden daar aankwamen.
    Mensen van de Canarische eilanden zijn gewoon pure Spanjaarden die daar al sinds de middeleeuwen wonen, ik kom ook van de Canarische eilanden en ik ben ook puur en door en door SPAANS.
    Ben blank, ik heb kastanjebruin stijl haar, en ik ben gewoon een echte Spaanse.

    En wat de Sahara betreft dat is van de Saharanen.
    Saharanen zijn Arabieren en hun voorouders komen uit Jemen, net zoals de mijne uit Spanje.
    En wat Marokkanen betreft dat zijn gewoon allemaal Berbers.
    Saharanen zijn Arabieren dus Westelijke Sahara is van hun, Marokkanen zijn Berbers dus Marokko van de Berbers.

    Capisci

  26. Charif
    20 maart 2011 om 07:18 uur.

    CHRISTINA,

    Ik begrijp dat je trots bent op je Spaanse afkomst en daar is niets mis mee.
    Mooi land lieve mensen…MAAR JOU STELLING IS ONJUIST.
    De Canarische eilanden zijn in een ver verleden oorspronkelijk van de Guanchen geweest. De oorspronkelijke Berber bevolking van Marokko.

    In 1500 is die bevolking weggejaagd en vermoord door de Spanjaarden.
    Ze hebben het simpelweg bezet net als Ceuta (Sebta) & Malilla
    Maar het waren toch echt Marokkanen, en dat is niet gek want het ligt 100 km van Marokko vandaan. UIteraard weet jij niet beter mits je 500 jaar bent maar zeg geen dingen die niet waar zijn.

    Marokko heeft alleen geen zin om moeilijk te gaan doen om die eilanden gezien de economische en vriendschappelijke betrekkingen met Spanje. Maar ze zouden het wel moeten doen want ze zijn van Marokko ivm de Spaanse bezetting in 1500!

    En dan nog als laatst, niet alle Marokkanen zijn Berbers? Ik weet niet hoe je daar op komt!

    Berbers (oorspronkelijk bewoners van Marokko) Arabieren en Soussi`s zijn de inwoners van Marokko.

  27. Christina
    31 maart 2011 om 01:22 uur.

    Lieve Charif,

    Het klopt dat de oorspronkelijke bewoners Guanches waren, en het klopt ook dat ze van Berberse oorsprong waren.
    Maar dat ze Marokkanen waren is onjuist, want in die tijd bestond het land Marokko niet eens, en Berbers hoeven niet perse uit Marokko te komen.
    En voor zover ik weet kwamen de guanches oorspronkelijk uit Libië en mogelijk uit Egypte, aangezien ze ook hun doden mummificeerden.
    Althans zo heb ik het vroeger geleerd op school, en het is ook te lezen in de informatie in de museums op de eilanden.
    De Spanjaarden hebben het ook inderdaad bezet ja, maar niet van de Marokkanen, maar van de Guanches, de oorspronkelijke bewoners.
    Door de eeuwen heen zijn er alleen maar Spaanse conquistadores naar de eilanden gekomen, net zoals bij Latijns-Amerika.
    Van die Guanches die eigenlijk Berbers waren is niks meer van over.
    Ga er anders heen en neem zelf een kijkje met wat je daar ziet, niks anders dan zwaar EUROPEANEN, Spanjaarden om precies te zijn.

    En ze horen helemaal niet van Marokko te zijn, zijn ze nooit geweest ook, ook niet voordat het van Spanje werd.
    Want nogmaals ze waren van de Guanches, en ze behoorden niet tot 1 of ander land zoals Marokko.
    Sterker nog Marokko wist niet eens dat die eilanden daar lagen, anders hadden ze dat wel eerder ingenomen dan Spanje.
    De moren hadden vroeger het hele Iberische schiereiland van noord tot het huidige Mauritanië tot zuid als imperium.
    Maar hebben nooit voet aan wal gezet op de Canarische Eilanden.

    En dat ze vlakbij liggen wil niet zeggen dat ze dan maar tot Marokko moeten behoren, want als jij dat zo vind dan vind ik bij deze dat Marokko maar van Algerije moet worden want dat ligt er ook naast.

  28. Vierkantswortel
    31 maart 2011 om 01:53 uur.

    Hahaha Sahrawis komen van Jemen, wat een grap.

    Rguibat grootste stam in de Sahara is van Senhaja afkomst.
    Ze stammen af van de Lamtuna en de Lamta net zoals de Zuidelijke Swassa, qua geschiedenis staan ze ook dicht bij hun noorderburen. denk aan de Marokkaan Ibn Yassin die een enorm rijk stichte samen met de Sahrawies nl de Al Moravieden, Marokko dank haar naam aan deze Sahrawis. Sahrawis = Moorse Marokkanen = Sahrawis zo simpel. Van Ibn Yassin, tot Ibn Tashfin tot Ma’al ainin en El HIba de Swasa en Sahrawa hadden vaak de zelfde leiders, Koningen en rijkdommen, denk aan Noul Lamta als voorbeeld. Trouwens de Rguibats komen uit M’hamid in de Souss ze hebben zich op latere datum verspreid over de gehele Westelijke Sahara tot in Mauritanie en Zwart Afrika. Dus zelfs de grootste Sahrawistam komt uit Marokko!!!

    i rest my case

  29. Christina
    01 april 2011 om 12:53 uur.

    Vierkantswortel, wat jij zegt klopt slechts gedeeltelijk.

    Maar saharawis komen echt oorspronkelijk uit Jemen, hun voorouders komen uit Jemen, het zijn Arabieren.
    Ze stammen af van de Maqil, van de Arabische Beni Hassan stam afkomstig uit Jemen.
    En naar die stam is ook het Arabische dialect genoemd dat ze spreken, het Hassanya.

    Toen de Beni Hassan kwam gingen ze strijden met de Berberse Sanhadja, die oorlog heet de Shar Bouba oorlog.
    De Arabieren wonnen en namen de macht over.
    Maar echt Saharawis komen uit Jemen, ze zijn nakomelingen van de Maqils, van de bedoeïenen stam Beni Hassan uit Jemen.

    Ze spreken niet voor niets Arabisch he lijkt me…
    Anders hadden ze wel Sanhadja Berbers gesproken.

  30. Naf
    04 april 2011 om 06:19 uur.

    Sahara is en blijft van marokko. Sahara is al meer als 35 jaar van marokko. Jullie denken toch niet dat die spanjaarden nu de sahara krijgen waar waren ze de afgelopen 35 jaar, en wat hebben ze tenslotte gedaan voor de sahara. Niet wat onze koning geinvesteerd heeft in de afgelopen 35 jaar lijkt mij. Oprotten marokkanen geven de sahara niet op en punt. We will fight till we die for the sahara…Saara behoort tot marokko en is van marokko en blijft van marokko!!

  31. peter = de naam
    04 april 2011 om 03:59 uur.

    Westelijke Sahara is gestolen door Marokko en moet teruggegeven worden aan de rechtmatige eigenaars, de bevolking van de Westelijke Sahara.

  32. SaharaSiempre
    08 mei 2011 om 10:20 uur.

    Peter laat de Sahara met rust je weet er nl niets van! Ben zelf een Saharaan en ben er minstens 2 x te vinden in het jaar dus weet wel waarover ik praat. Wij Sahrawis zijn gewoon Mgharba oftewel Marokkanen altijd geweest en zullen dat altijd blijven!!!!!!!!