MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Tunnel Marokko en Spanje klaar in 2025

20 oktober 2010 | in Economie | 6 Reacties

Marokko-GibraltarIn Luxemburg is de stand van zaken opgemaakt van het project voor een spoorverbinding tussen Marokko en Spanje voorgesteld. De 38 km lange tunnel, die over 28 km op een diepte van 300 m onder zee zal lopen, zal het Spaanse Tarifa verbinden met Malabata nabij Tanger. Er is een aanbesteding uitgeschreven voor een vijfde reeks diepzeeboringen, meldt Nieuwsblad Transport.

De kostprijs van het project wordt op 4 tot 5 miljard euro geraamd. Dat bedrag zou worden bijeengebracht door Spanje, Marokko, de Europese Unie en instellingen voor privéfinancieringen. Spanje en Marokko hebben in 1979 bilaterale akkoorden gesloten over het project, dat in 2025 gerealiseerd zou kunnen zijn.

Het Marokkaanse studiecentrum SNCE en de Spaanse studiemaatschappij voor de vaste-oeververbinding over de Straat van Gibraltar SECEG hebben een studie gefinancierd ter voorbereiding van de vijfde reeks diepzeeboringen. Doel van de studie is de nodige expertise te verschaffen over de beste middelen om de diepe zone van het tunneltracé geologisch te verkennen.

Het project voorziet drie fasen voor de aanleg van de spoortunnel. In de eerste fase zal een onderzeese diensttunnel gegraven worden als veiligheidsgalerij. De tweede fase voorziet de aanleg en de ingebruikneming van de eerste spoorgalerij. In de derde fase, die op lange termijn voorzien is, zal de tweede spoorgalerij worden aangelegd in functie van de trafiekevolutie door de eerste tunnel. Beide galerijen met één spoor zullen een diameter van 7,5 m hebben. De veiligheidsgalerij zal om de 340 m uitgeven op de spoorgalerijen.

Een tunnel met één koker zal een capaciteit van 1,6 miljoen auto’s, 500.000 vrachtwagens, 5 miljoen autopassagiers en 11 miljoen treinreizigers hebben, of 8 miljoen ton goederen bij de ingebruikneming in 2025. In de eindfase zou de tunnelcapaciteit uitkomen op 50 miljoen passagiers en 6 miljoen voertuigen. De doortocht zal dertig minuten duren bij een maximumsnelheid van 120 km/u. Zo meldt Nieuwsblad Transport.

Er zijn 6 reacties

  1. Henk Rotterdam VolksPartij Delfshaven
    20 oktober 2010 om 12:52 uur.

    Gaat de instroom toch wat makkelijker !!
    Toch ?

  2. aiii boy
    20 oktober 2010 om 06:44 uur.

    Waaarom in 2025 raarrrr hooor,
    maar alsnog Aii Boyyyyyyy marokkoo draaait em.

  3. gewoon
    20 oktober 2010 om 09:35 uur.

    hm …. Interessant project moet zeggen!?
    Marokko vergeet wel dat nog heel veel te doen is in marokko qua infrastructuur

  4. abbas
    21 oktober 2010 om 07:17 uur.

    leuk zulke berichten, graag dagelijks maar dan in meervoud

  5. KADOUR
    25 oktober 2010 om 01:28 uur.

    `sallama wa sallama Sihem wartahdji Lebess

  6. hassan
    30 juli 2012 om 06:16 uur.

    marokko of spanje doen niets zij zijn alle bij dieven

Plaats je reactie