MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Minder macht voor koning, Berbertaal erkennen’

10 juni 2011 | in Marokko | 51 Reacties

De premier van Marokko krijgt in de nabije toekomst veel meer te vertellen. Dat gaat ten koste van de macht van koning Mohammed VI. Dat heeft een lid van een commissie die studeert op politieke hervormingen in het Noord-Afrikaanse land donderdag gezegd. De commissie komt naar verwachting later deze maand met voorstellen. Zo meldt het Brabants Dagblad.

Volgens het commissielid, dat niet met naam genoemd wilde worden, komt er een nieuwe grondwet waarin de rechterlijke macht voor het eerst een autonome en onafhankelijke status krijgt. Ook zal de inheemse Berbertaal als officiële taal worden erkend, zei hij. De islam blijft de staatsreligie, maar de godsdienstvrijheid wordt gegarandeerd.

Koning Mohammed VI zette de commissie in maart aan het werk nadat in Marokko, na de geslaagde volksopstanden in Tunesië en Egypte, demonstraties waren geweest voor meer democratie. De bevolking mag zich naar verwachting in een referendum uitspreken over de hervormingsvoorstellen.

Er zijn 51 reacties

  1. Naf
    10 juni 2011 om 03:06 uur.

    AZIDAN

    En vetreden dat de berbertaal eindelijk wordt erkend. Nu moet dat nog in de praktijk worden toegepast natuurlijk. Maar arabieren zullen toch geen berber ( lelijke taal zonder inhoudt willen leren, dus eindstand blijft het zoals het is.) erkende berber taal, niemand heeft het jullie ooit afgenomen, jullie zijn een zielige en trieste volk, zonder doel, wit, zwart denkende koeien uit bernummer 6. en dat zal altijd zo blijven ook!

  2. Younes
    10 juni 2011 om 08:44 uur.

    ik zou zeggen geen vrijheid van godsdienst vrijheid. Islam alleen klaar! Daarnaast moet de macht van de koning blijven anders word marokko straks nog Algerije 2! Daarmee bedoel ik een instabiel land.

  3. Azidan
    11 juni 2011 om 10:45 uur.

    Lelijke Naft

    Het is “tevreden” en niet “vertreden” leer alstublieft Nederlands

    Arabieren zullen Berbers leren als je geen Berbers wilt leren in het land van de Berbers Marokko ga weg uit Marokko

    Eh racist!!!

    Keer terug naar waar je voorouders van komen.

    Wij Berbers kunnen ervoor zorgen dat Marokko erger wordt dan Somalie. Dus heb wat respect of we steken alles in brand eh nazi, eh racist, eh zionist

    crepeert haha crepeert jouw kinderen gaan het berbers leren

    haha VIVA MUHAMMED 6 haha Muhammed 6 Is half Amazigh Half Arabier

    De koning heeft ingezien wie de echte Mercedes Motor is van Marokko

    Het zijn de Riffijnen, de Imazighen n Atlas die in het leger dienen, de Isousiyen die de economie een boost geven,

    De Riffijnen sturen Miljarden Euro’s naar Marokko

    Elke Arabier in Marokko die nu een DNA-onderzoek zou doen van zijn bloed zou tot de vaststelling komen dat er geen verschil is met de Imazighen van Rif of Atlas. Dit is het bewijs dat zij ook Imazighen zijn een zeer klein beetje Arabisch bloed hebben.

    Dit is een “incovenient truth”

  4. carif
    11 juni 2011 om 10:39 uur.

    Het beste voor maroc is de berberse minderheden autonomie geven net als sahara kunnen ze in vrijheid hun cultuur en eigen taal in hun streek spreken.
    en als een vreemdeling in hun streek bevind moet hij aan hun aanpassen. En berbers moeten zich aanpassen buiten hun streek. is iedereen gelukkig.
    en de koning moet gewoon de macht blijven houden zo is het altijd geweest.

  5. youssef
    12 juni 2011 om 02:51 uur.

    mohamed 6e is slecht hij bestrijdt de islam met die afgod democratie
    jullie vinden hem goed door onwetendeheid
    alle ministers moeten ook weg
    we need shariah klaar punt uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. mouloudia oujdia
    12 juni 2011 om 06:35 uur.

    Ach dit waait wel weer over, de berbers hebben toch hun vrijheid om hun taal te spreken.
    Maar het is nooit genoeg, ze zitten zichzelf in de weg(minderwaardigheid complex)
    Dit zal altijd zo blijven.
    Marokko is een islamitische land, en de taal van de Islam is nu eenmaal Arabisch.
    Wij Arabieren zijn dat zielige gedoe echt zat.
    Jullie hebben toch de Riff, blijf lekker daar en spreek mijn part Hebreeuws, handel in drugs en leef je leven.
    Mij zul je daar niet zien.

  7. mhamed
    12 juni 2011 om 06:54 uur.

    naf…

    liever een een koe dan zwijn zoals jou.

  8. mo@hotmail.nl
    13 juni 2011 om 01:24 uur.

    alle reactie zwaar onder niveau daarom geen reactie dus

  9. rif
    13 juni 2011 om 09:26 uur.

    wij berbers zijn de eerste bewoners van marokko,de arabieren moeten inburgeren of anders oproten naar het midden oosten.punt.

  10. mhamed
    13 juni 2011 om 09:50 uur.

    .mouloudia oujdia

    Wij zijn die arabische terroristen en onderdrukker zat.het gaat zeker weer waaien nu onze kant op, want wat nu het arabische is kan jij toch niet ontkennen dat het meer schande is dan vreugde………de echte arabieren die trots waren in die tijd zullen jullie vervloeken wat het nu waard is.

  11. Henk El Makloufhi
    13 juni 2011 om 10:25 uur.

    “Wij Berbers kunnen ervoor zorgen dat Marokko erger wordt dan Somalie. Dus heb wat respect of we steken alles in brand eh nazi, eh racist, eh zionist”.

    Die vaderlandslievende gedachte spreken me altijd zo aan,
    Gelijkheid en Broederschap
    Samen één volk

  12. youssef
    13 juni 2011 om 12:24 uur.

    hou op met jullie kinderachtige gedoe
    arabieren en berbers zijn 1 lichaam en 1 ummah
    de kuffar vinden dat leuk als jullie elkaar dissen
    zodat we geen eenheid worden
    word aub volwassen jullie zijn stelletje kleuters

  13. Revol
    13 juni 2011 om 05:37 uur.

    Gericht aan Mouloudia Oujdia,

    Je had het erover dat berbers de vrijheid hebben om hun taal te spreken. niet lang geleden was dat anders en kon je zelfs opgepakt worden. over het feit dat je zegt dat marokko een islamitisch land is kan ook worden genuanceerd. turkije en bijvoorbeeld indonesie zijn ook islamitische landen, maar hebben het arabisch niet als officiele taal. jullie arabieren zijn dat zielige gedoe echt zat? daar hebben wij geen boodschap aan. wij hebben toch de rif? de rif is geen onafhankelijk territorium, maar onderdeel van het koninkrijk. blijf lekker daar? ook wij bezitten reisdokumenten. spreek wat jou part hebreeuws? wij spreken geen semitische talen, dat doen jullie al en jullie zullen dat eerder begrijpen. en als laatste: belangrijk om te weten is dat jullie frankrijk mogen bedanken over hoe de machtsverhoudingen vandaag de dag zijn.

  14. Revol
    13 juni 2011 om 05:47 uur.

    Gericht aan Naf.

    dat het tmazight erkend zal worden lijkt mij stug, maar dat is mijn opinie.
    het zal waar zijn dat anderstaligen in marokko geen tmazight (‘lelijke taal zonder inhoud’) zullen spreken of leren. het is slechts jouw mening dat het tmazight een lelijke taal en zonder inhoud is. wetenschappelijk gezien kunnen we daar niks mee. prima dat je het lelijk vindt. je had het erover dat het ons nooit is afgepakt. als je die stelling verdedigt, dan weet je echt niet waar je het over hebt. om een voorbeeld te noemen: tanger was niet lang geleden amazightalig, zoiets gold bijvoorbeeld ook voor tetouan en oujda. nog niet zolang geleden kon je worden opgepakt wanneer je tmazight sprak in het openbaar. je had het er ook over dat imazighen (berbers) een zielige volk zijn zonder doel e.d. ook hier zal ik je in de rede vallen: tijdens de oorlog tegen frankrijk en spanje waren wij wel degene die tegen die twee landen vochten en niet jullie. tijdens de oorlog hebben wij wel onafhankelijkheid genoten en niet jullie. dat imazighen zwartdenkers zijn, is meer dan terecht, gezien de historische verhoudingen in dat land. dat wij koeien zijn vind ik prima.

  15. mouloudia oujdia
    13 juni 2011 om 08:05 uur.

    Beste youssef, Jij weet niet wat je zegt.
    Ik wens jou beterschap, als het sharia wilt ga lekker naar Iran.
    We leven in 2011, en de Islam gaat met zijn tijd mee.
    Weet wel,dat die koning waar jij het over hebt(jij mag niet eens zijn veters strikken)
    Afstamt van de profeet Mohammed.
    Waar stam jij van af?

    Weet wat je zegt!

  16. mouloudia oujdia
    13 juni 2011 om 08:51 uur.

    Toekomst van Marokko: Hassan3, Mohammed7, Hassan4, Mohammed8,Hassan5,Mohammed9,Hassan6 enz.

    Allah, El watan, El malik.

  17. alibinga
    13 juni 2011 om 09:48 uur.

    nesj damazigh,

    Afschaffen die berbers en arabishe spreken iedereen.(het liefst fosha)
    En altijd De koning van morro in zulke kwesties bijstaan.

    Wathey sjaher sje eyethme

  18. omar
    13 juni 2011 om 09:58 uur.

    mouloudia oujdia
    je bent bent niet goed bij je hoofd . ik lees al dat je niet zo veel verstand van marokko heb.er zijn in marokko heel erg weinig mense die echt arabic spreeken van de coran .de meeste die daar arabic spreeken en dat is 85 procend is de straat taal arabic dat is mengelmoes arabik en berbers en frans er door heen .en nog wat het is darizaar arabic dat is geen arabic.en nog wat als je weinigover imazighen weet moet je ook niks zeggen.wand als ik dat leest lees ik dat je nog veel moet leer en.ga eens kijken in cacablanca en rabat van wie al die bedrijfen zijn en die winkels dan mag je koomen praaten ga maar een keer vraagen war ze van daan komen .

  19. Najim
    13 juni 2011 om 10:41 uur.

    Zielig,

    Zielig om te lezen wat er in de bovenstaande reacties staat.
    Cultuur= cultuur
    Religie=religie
    Arabisch= arabisch
    Tamazicht= tamazicht
    Koning=koning
    Marokko= Een

    Men moet niet wijzen/ wij zijn beter dan jullie/ wij waren eerst etc….
    we are united en daar moeten we naar werken. Met behoud van …..in eigen omgeving. We kunnen goed voorbeeld nemen aan nederland.
    We hebben abn die spreekt iedereen.
    En we hebben bv het fries wat in friesland gesproken geschreven wordt.en in principe dat de voertaal is in die provincie. En dat allemaal bijt elkaar niet.

    Maar waarom moeten wij marokkanen elkaar weer gaan bijten.

    We don’t use our brains…………

    En voor al die vervuilers van de reacties hier boven. Use you brains.
    En zorg dat je een constructieve discussie hebt.

    Groetjes,
    Sallaam
    Azul.
    ……………… 🙂

  20. naf
    14 juni 2011 om 09:19 uur.

    Het punt is dat het berbers taal nergens gebruikt kan worden dan alleen maar in Marokko en een deel in Algerije. Dus wat willen jullie bereiken met jullie taal. Er valt niks te bewijzen. Het is en blijft een feit dat het arabische taal de voertaal en hoofdtaal in marokko is en dit altijd zo zal blijven! Dus pech voor jullie en jullie taal. Niemand is bereidt het berbers te leren, omdat het ook totaal niet klinkt. Overigens hebben jullie heel veel woorden die van het arabisch afstammen en is het berbers taal totaal geen eigen taal. Veel woorden in het berbers komen en stammen af van de Koran en de arabische straattaal. Darija El- 3arabia.

    Probeer de feiten onder ogen te zien en weet dat berbers nooit de hoofdtaal in marokko zal worden! Zo ook de Koran die in het arabisch staat geschreven. Als jullie in opstand willen komen, begin dan ook ineens de Koran en de versen in het gebed die je uitspreekt in het arabisch ook dan in het berbers te vertalen, kan niet! dus lul ook niet!

    Gooi ineens ook de islam overboord, en je eigen ouders van de 1e generatie die we nooit hebben gehoord over de berber taal. Komt de 2e en 3e generatie ineens allemaal in opstand voor eigen taal. Niemand heeft het jullie afgenomen zo ook jullie ouders niet. Maar het gebed dient hoe dan ook in het arabisch worden uitgesproken!

    Dus deal with it, of lever de islam in en zoek het uit met de berbertaal die nergens naar lijdt! Zowel in marokko niet als in het middenoosten niet.

  21. naf
    14 juni 2011 om 09:22 uur.

    ARABISCH = MOEDERTAAL VAN DE ISLAM EN BLIJFT DE MOEDERTAAL VAN DE ISLAM!

  22. Azidan
    14 juni 2011 om 11:27 uur.

    Mouloudia Oujia,

    Je hebt het ondertussen niet door?

    Heb je de geschiedenisboeken niet gelezen?

    Marokko is een onbetwist “Amazigh” land ook al proberen de zogezegde wannabe-arabieren dit krampachtig te verbergen

    Ook al spreken jullie perfect de Arabische je blijft Mees n Mohand de Amazigh

    Ik vind dat Marokko meer Amazigh moet zijn, hoe meer Amazigh Marokko ho machtiger het wordt

    Kijk naar Turkije met Erdogan die op weg is naar een supermacht te worden

    Omdat Turken hun Turks zijn respecteren

    Een volk dat haar identiteit verstikt is gedoemd als een mislukt land door het leven te gaan

    Wij Imazighen zijn niet tegen Wannabe-Arabs of onze Gearabiseerde broeders of onze gemengde landgenoten

    Wij willen een deel van de opbrengst, een stuk van de taart, niets mis mee

    Wat de Nederlanders betreft: Ik schaam me hier totaal niet voor, laat ze lachen SO WHATT?

    Hetgeen waar ik een hekel aan heb is een persoon die zijn roots verloochent

    En de taal van de Islam is niet het Arabisch. In het binnenland waar meer Arabisch wordt gesproken is het bekend dat er niet zoveel Islam is zoals in niet-Arabische streken.

  23. youssef
    14 juni 2011 om 11:40 uur.

    @ 15.mouloudia oujdia 2011 is je nieuwe god hhhhhhh
    je wilt 2011 aanbidden omdat de kuffar 2011 ook aanbidden
    er is geen god dan allah
    iran heeft geen shariah
    de islam gaat niet met zijn tijd mee
    de islam is geen christendom
    ga koran lezen
    je wilt dingen overnemen van de kuffar
    je bent gewoon zielig

  24. youssef
    14 juni 2011 om 11:53 uur.

    we blijven altijd strijden totdat we onze zwarte vlag ophijsen
    we gaan het overnemen
    zeg dag dag tegen je rot koning
    takbier allahu akbar

    http://www.youtube.com/watch?v=5fGU3zopIeQ

  25. wilders marok
    14 juni 2011 om 12:35 uur.

    grappenmakers berber erkennen met wat dat ze slim of dom zijn ze kunnen niet lezen als je arabische met ze praat verstaan ze het niet, dom zijn ze wat wil je erkennen hun taal ha ha we zijn noch niet thuis nog lang niet noch lang niet wat een monolen deze nep berbers

  26. alibinga
    14 juni 2011 om 02:40 uur.

    fosha no darija no english no french en helemaal geen azul.
    Ik bedoel hiermee als volkstaal (voertaal).
    Imma als je thuis chinees wilt spreken of wat dan ook akkash hoor!
    En nogmaals de koning van Marocco hafithahuAllah altijd steunen in zulke kwesties, zelfs als hij jou bezit wil afpakken meegaan.
    Dus als de koning zegt links ga je naar links en als hij zegt rechts ga je naar rechts. Als hij zegt spring vraag je hoe hoog!

  27. mhamed
    15 juni 2011 om 05:52 uur.

    de hele arabische wereld deugt geen voor meter.
    laat staan het goed doen!!!.de pure mannen die de islam groot hebben gemaakt zijn helaas dood,wat nu is over gebleven zijn kontjeslikkers van de joden ,het westen en amerika het enige wat men trots op kan zijn is onze geloof alhamdoelillah.
    ik heb met mijn eigen ogen de hele arabische wereld gezien aangezien ik van reizen hou.
    wat ik merkte is ik ik ik en de rest stikken.
    waar is karama waar is rarma waar is aglaak alleen coruptie drank vrouwen monkaar en alles wat islam verbiedt heb ik gezien.
    waarom zijn sommige broeders zo trots op iets wat het niet is?
    trouwens marokko spreekt geen arabisch(dariza) .
    nu iets anders over de imazghen……
    zijn dat geen broeders die in elke oorlog de islam hebben verdidigd en wat merkwaardig is om het moment dat de imazghen aan de winnende hand waren…..hebben de marokkaanse verraders de kant van de fransen en spanjaarden gekozen.
    wie hier twijfelt zal ik zeggen duik in de boeken (mijn opa was zo een strijder voor de islam)nogmaals de waarheid moet zeggen worden en de trotse erkenning moet zeker komen.

  28. Henk El Makloufhi
    16 juni 2011 om 10:33 uur.

    Mhamed ,
    Het is daar dus precies als hier ?

  29. mhamed
    17 juni 2011 om 12:25 uur.

    HENK

    ik denk erger……mensen zijn blind en hersenspoeld door dwalende geesten.

  30. Henk El Makloufhi
    18 juni 2011 om 03:10 uur.

    Mhamed
    En wat denk je dan van de slaven van de PVV ‘
    De gesel zal op hen neerkomen volgend jaar van de bezuiniging en nog ropepen ze halleluja.
    Ze vinden een sluier en slachtverbod belangrijk en hebben niet door dat ondertussen hun uitkering/salaris zo laag zal worden en de lasten zullen stijgen dat ze blij zullen zijn als ze Halalvoedsel kunnen krijgen bij de voedselbank.
    Ik hoop dat daar dan een ziener staat die zal zeggen “JIJ NIET,JIJ WILDE DIT”

  31. Farid
    19 juni 2011 om 11:41 uur.

    @2.Younes, groot gelijk!!!! Alleen jammer dat meeste marokkanen alleen denken aan slechte dingen, dit gaat niet goed, dit is niet leuk!!! Hou op… Kijk goed om je heen, kijk hoe marokko verandert. Wat iedereen ( Bijna ) wilt is alleen ellende.

    @27.mhamed, dat is wat iedereen wilt, likken van amerika en europa!! Ze denken dat ZIJ hun gaan helpen… Net als LIBIE, ze vermoorden iedereen alleen om olie, en FUCK de bevolking, en dat is wat er gaat gebeuren in Marokko.. Waarom is niet iedereen blij met de koning, alleen omdat ze in europa wonen. Marokkaan blijft Marokkaan!!!!!! Iedereen is DOM

  32. Farid
    19 juni 2011 om 11:46 uur.

    Marokko is einige land waar je vrijheid hebt. Ja corrupt bestaat!!!! Daar moet er verandering komen. Marokko is niet een land net als NL. Als je wat doet word gestraft, als je niks doet, heb je niks. Bevolking willen slapen en geld verdienen en of stelen. GA wat doen, beweeg! kijk maar naar NL, iedereen is om 07:00 wakker, iedereen wilt iets bereiken. En daar IEDEREEN slaapt uit, iedereen drinkt rustig kofiie en genieten van zijn leven, maar dan klachen dat ze geen geld hebben. Het begint altijd bij je zelf, en wij ook in Europa. Kijk maar naar de turken, die helpen elkaar en steunen elkaar en helpen hun land naar de TOP!!!!! Daar moeten wij voorbeeld van nemen……

  33. sousi
    24 juli 2011 om 04:50 uur.

    Ach Naf toch of je het wilt of niet je hele familie zal verplicht ( het maakt onderdeel uit van het onderwijssysteem nu) BERBERS LEREN!! Ze zullen zelfs dat Tifinagh-tekens vanbuiten moeten leren en berbers leren spreken hahahaha IN YOUR FACE!!!! BERBERS IS NU EEN OFFICIELE TAAL VAN MAROKKO SAMEN MET HET ARABISCH IN YOURE FACE ARABISCHE RACISTEN !!!!!!! Yes yes yes eindelijk OVERWINNING LIBERTA LIBERTA LIBERTA!!!!!!!!!!!

  34. Nadia
    27 december 2011 om 12:07 uur.

    MOULOUDIA OUJDIA oh oh oh meid als ik zo dom was als jij had ik mezelf van de hoogste RIFberg naar beneden laten vallen…Dus volgens jou is het arabisch de taal van de Islam?? en alles wat daar niet of nauwelijks op lijkt moet men maar ontkennen?? Meid, in Turkije, Indonesie, Iran, enz enz spreekt men ook geen arabisch daar preekt/reciteerd men in moskeeen ook in eigen taal. Dus zijn het dan geen mosims meer omdat ze geen arabisch spreken? Of laat ik het anders zeggen; heb je dan ook zulke haatgevoelens jegens hen zoals ik jouw haat tegenover berbers kan voelen als ik jouw reacties lees?? En Islam gaat met de tijd mee?? In de Koran al Karim staat de islamitische levenswijze van de mens beschreven daar zit geen houdbaarheidsdatum op, de Koran is voor eeuwig zelfs als jij al helemaal weggerot bent zullen de mensen leven naar de Koran, met je ” we moeten met de tijd mee” en ”Islam gaat met de tijd mee” Arabieren zijn een stellende moederland verkopers, jullie waren het die Marokko aan de Fransen en Spanjaarden verkochten terwijl de Imazighen hun hart en ziel gaven voor het land. En dan kom jij ons nu wijsmaken dat de berbers niks voorstellen, jij stelt wat voor met zo een reactie (lol) Deal with it meid, er komt een dag dat je wakker wordt en 2x moet knipperen met je ogen en je oren jeuken, omdat je het niet kan geloven wat je hoort en ziet, dat de berbertaal officieel is in Marokko!!!
    En ff tussen 2 haakjes( zelfs het arabisch waar je zo trots op bent omdat het jouw moedertaal is is geen arabisch, maar dariza, een mengelmoes van arabisch, frans en spaans, het echt arabisch, loga al arabia spreekt men alleen in landen zoals Saudi Arabia waar jij jezelf niet mee kunt vergelijken:) )
    En nou niet jezelf op je teentjes getrapt voelen X

    een echt rifia die daar trots op is, en mijn ziel zou geven voor mijn vaderland al was het om de arabieren te redden van de ondergang……

  35. mhamed
    28 december 2011 om 04:47 uur.

    NADIA HELEMAAL MEE EENS MEID ER LOPEN MEER DWALENDE HATERS ROND DAN LIEFDEVOLLE MENSEN.EN DIE OUIJDIA IS GEWOON ZIEK IN DER GEEST.

  36. kapper
    09 januari 2012 om 11:35 uur.

    Jullie berbers met name die rweffa zijn gewoon een stelletje $#^%@&^# die marokko proberen te verdelen,maar dat gaat jullie niet lukken. Want weten jullie waarom?? Omdat #%^@*&^$(*#%&(#*
    Stelletje #&^%@^%*&$.Als jullie zogenaamd een eigen autonomie krijgen. Wat denk je dat die Chleuh daarna willen????? of die swassa. Of andere Berbers die marokko niet kent. Die gaan daar ook om huilen dat ze ook een eigen autonomie willen. En wat krijg je dan als eindresultaat. Een land dat vroeger eerst een complete puzzel was. Nu ineens die stukken vermist. $%#&%#$@.

  37. mhamed
    10 januari 2012 om 12:24 uur.

    .kapper hou jij bezig met knippen want verstand over zaken waar jij het over hebt heb je niet…….
    vloekken kunnen we allemaal sukkel….de hele economische marokko is gebaseerd door het geld van imazighen want die houden van werken en jullie van laqhaab kweken.

  38. kapper
    13 januari 2012 om 08:08 uur.

    ga nederlands leren $#%#^@*. Anders ga maar dat gestolen Grieks alfabet leren, dat jij zo belangrijker vindt dan de taal van het paradijs. Als marokko zoals jullie zeggen 100% uit Berbers bestaat, dan waarom geven jullie Arabieren de schuld, die volgens jullie naar eigen zeggen niet eens ´´bestaan´´, maar wel wanneer er problemen zijn met: prostitutie, corruptie, drugs, armoede, dictatuur en regering, dan is het gelijk weer snel de rollen omdraaien en de schuld op de Arabieren schuiven. Jullie kunnen alleen maar klagen als kleine %#^$* (zijn jullie ook); denken dat jullie maar slachtoffers zijn en de rest in marokko niet. laat ik maar ook eens eff meedoen met deze #^$$# uit Marokko. Als jullie hier in Nl wonen; moeten jullie je niet bezig houden met volwassen dingen die groter dan jullie zijn, maar bezighouden met die rifmokkeltjes die hier te koop lopen voor een scheet en 3 knikkers. De koning heeft jullie 1 vinger gegeven en gelijk willen jullie de hele hand nemen. dit is wat ze zeggen: ( geef je een poes een bakje melk, dan gaat ze alsnog MIAUWEN als ze klaar is).

  39. mhamed
    14 januari 2012 om 10:29 uur.

    kapper kapper toch ……..haat zal jou dwingen lijden jongen…..

  40. Angad
    16 januari 2012 om 01:19 uur.

    Berbers, ga naar marokko en voer oorlog tegen wie jullie zien als arabische overheersers, pak jullie wapens en stuur die arabieren weg, verbied daarna de arabische taal, voer de nieuwe groen gele(met een insect in het midden) vlag in en herinvoer de velen goden die voor de arabische tijd aanbeden werden als goden. Daarna zijn de andere berber-stammen aan de beurt, tot er uiteindelijk 1 pure berberstam is, dan de buren zodat er maar een familie overblijft die de ECHTE marokkanen zijn.
    De Amazighen met hun griekse letters, mensen gaan vooruit en sommige van jullie willen 1200 jaar achteruit
    Awadddiiiiiiiiiiiiiiii, achterlijkheid troef hier.

    Allah alwatan elmalik., wa ila kraht tfou 3lik

  41. mhamed
    16 januari 2012 om 02:33 uur.

    .Angad wij willen helemaal geen oorlog meer erkenning als volk…. de arabieren waarvan jij bij hoort kunnen over oorlog spreken namelijk zelfs de slavenij hebben jullie mee gewerkt.!!!
    verschijnlijk heb jij met een oog gekeken naar de amazigh vlag of jij bent blind want die insect die jij gezien hebt , zat namelijk op jou wimpers.
    en over die griekse wijsheid van jou………het is namelijk tamazght en geen grieks……. zo te merken zelfs daar heb jij geen verstand van.
    ohhhh ja….. nu over die 1200 terug….. kan je beter zeggen tegen jou soort genoten libia iraq,palestina,egypte,jemen en nog vele landen die de arabische dictateur heten kijk wat daar gebeurt ik denk zelfs 2000 terug in de tijd.
    de arrogantie en domheid wat overgens achterlijkheid betekend.
    kom met argumenten waar jij ook iets mee kan geen gelul verhaal.
    een arabier van deze tijd kan beter kemeel worden.
    .

  42. MAROKKAAN FOREVER
    16 januari 2012 om 03:06 uur.

    Nadia jij praat echt bullshit meid wesh ben je gek allah swt heeft eerst de Joden gekozen als zijn volk daarna de Arabieren jaaa de ARABIEREN ! onze profeet mohammed VZMH is een ARABIER. de KORAN is in het Arabisch jij moet respect hebben voor de volk van de profeet vzmh en de taal die s gekozen voor de koran het arabisch. de koran kan niet gereciteerd worden in een ander taal dan arabisch zelfs de engelen praten arabisch, wanneer we dood gaan zal iedereen arabisch kennen. Nadia je moet je mond spoelen en je ontwetendheid ook. arabieren hebben veel plekken ter wereld veroverd en geislamitiseerd, daarom is de islam mansallah zoveel verspreid in de wereld dat komt niet door de rif !

    als we nu over rif hebben jullie tellen maar 2 tot 4 miljoen mensen en behoren tot de kleinste groep berbers na de( hoge atlas sous ) en de ( midden atlas amazighen.
    in heel marokko stelt de rif gewoon niks voor maar als je in een kut kleine land als nl woont jaa vind je het gek dat andere marokkanen hier in minderheid zijn. er zijn 32 miljoen mensen waarvan 4 miljoen hooguit rif ewaaa 28 miljoen mensen zijn allemaal mietjes en hebben zogenaamd niet gevochten voor marokko echt KK grap. elke berber stam heeft zijn leider gehad maar hebben alleen met weinig succesen geboekt heb je ooit gehoord over moha hamou Zayani was leider van de strijders van de atlas en de sous hadden er ook een. en er is een kleine groep arabieren die bomaanslagen pleegt in het jaren van verzet genaamd istiqlal jaa dat s nu een politiek partij in marokko maar dat waren de verzetstrijders van de arabieren.

    dus je lult gewoon onzin de meeste rif mensen zijn onwetend en kennen de geschiedenis niet althans alleen hun deel ervan dat over abdelkrim al khatabbi hij heeft succes geboekt en was een moedige harde strijder dat erkent marokko ook wel maar jullie moeten niet overdrijven en iedereen bestempelen als mietjes en dat jullie de echte strijders zijn dat s beledigend want veel mensen zijn gestorven door te strijden!

  43. MAROKKAAN FOREVER
    16 januari 2012 om 03:11 uur.

    tenslotte we zijn allemaal marokko en en horen elkaar allemaal te respecteren. wij hebben tbarkellah een mooi land wat nu arabisch als berbers erkend. we hebben een koning wie vader arabier was maar moeder berbers. we leven al eeuwen met elkaar en zijn broerders en zusters. deze verdeeldheid speelt alleen op het forum maar hemdouillah alle marokkanen in marokko kunnen het goed met elkaar vinden er s daar geen burgeroolog of chaos.

    ik hou van heel marokko rif sous atlas arab alles want dat marokko nu eenmaal 1.
    allah swt heeft het so gewild en hemdouillah zijn we allemaal moslims.

    dit zijn de echte woorden van een echte MAROKKAAN !

  44. Angad
    16 januari 2012 om 06:15 uur.

    @Mhamed
    Erkenning als volk? wat voor volk? er is 1 volk en dat is het marokkaanse volk. met 1 vlag , 1 hoofdtaal het arabisch, en meerdere subtalen als darija en de bersberse talen, dat word toch allemaal vrijelijk gesproken, wat voor erkenning wil je, een medaille voor dat je berber bent? het is zielig doen, in de slachtofferrol kruipen, vrijheidstrijder zonder strijd. Je zegt je kunt beter een kameel zijn dan een arabier, maar, wat hebben jullie berbers dan bereikt of wat stellen berbers in de wereld nou voor, noem me iets in de geschiedenis of een stempel die berbers op het wereldtoneel hebben gezet, helemaal niks, zelfs koerden hebben nog meer om trots op te zijn. Terwijl Arabieren sinds jaar en dag een rol spelen, (misschien de laatste 150 jaar niet zo n grote maar toch een rol). Ik denk dat je in deze tijd beter een aghyour kan zijn dan een berber als Mhamed, om even in gelijke bewoordingen te spreken.

    Daarbij wil ik zeggen dat ik niks tegen berbers heb, maar strijdende berbers in deze zaak, en dan ook nog eens in het verre nederland maken me gewoon hard aan het lachen, ga iets nuttigs doen

  45. Angad
    18 januari 2012 om 12:09 uur.

    hallo

  46. mhamed
    18 januari 2012 om 11:02 uur.

    Angad…..

    aghyour is $#%@$# en natuurlijk ben jij #%@#$@ hem.
    laat me niet lachen aub……wat hebben jullie kunnen bereiken in deze weredl!!!!
    de hele marokko werd verkocht aan de joden en fransen,spanjaarden inclusief vrouwen.
    nogmaals onderddrukkig en coruptie zal altijd het werk blijven van de arabieren 90%.
    en jou soort waarvan jij bij hoort zoals jij het zegt darija zullen altijd achter de fransen aanrennen met jou zussen er bij.

  47. Angad
    20 januari 2012 om 12:14 uur.

    @Mhamed
    Kijk, dat jouw moeder achter de fransen aanliep betekent niet dat we dat allemaal deden. Je bent duidelijk een #$$%@$ anders ga je niet beginnen over zussen. Ik kijk neer op jouw soort sukkels en stop nu dan ook met deze discussie met jou. Ik kijk neer op jou en ik spuug op jou.

    Lang leve het Arabische Marokko, de arabische taal, de marokkaans arabische vlag en het arabische koningshuis.

  48. Angad
    20 januari 2012 om 12:48 uur.

    @Mhamed
    Er is een oud arabisch gezegde dat op jou van toepassing is:
    sir $#^%$@ ya wald #^$%@&&#, tfou 3lik #^%@^&$^%#

  49. mhamed
    20 januari 2012 om 01:28 uur.

    er is geen moeder op deze aarde die v$#^@%##^%& een want zij en jou hele familie hebben marokko veraden.

    jou spuug zal mij nooit bereiken zo machtig ben jij niet en de ballen die en echte man moet hebben zal altijd een illusie blijven. geloof me zelfs ademen zal pijn doen.

    viva imazgihen

  50. kapper
    21 januari 2012 om 02:21 uur.

    jullie willen een krans om jullie nek, maar ik geef jullie eerder een touw om aan jullie nek vast te knopen a #%$#@#$

  51. Habieb
    14 maart 2013 om 03:48 uur.

    Het verbaast me echt hoe jullie marokkanen met elkaar omgaan en hoeveel keren jullie allah erbij halen . Wees eens 1 volk , jullie zijn zo arm als de woestijn maar overal waar jullie zijn komen er problemen .
    Kijk hier in nederland , jullie eigen kinderen voeden jullie niet op , slechts opgeleiden immigranten , hoogste criminaliteit veroorzaken marokkanen ,naast curacaoenaren
    Als ik in marokko loop en de koning of iemand van de regering rijdt voorbij dan moet ik me hoofd buigen , waar slaat dit op ? Waar is dat voor .
    Volgens mij hebben jullie de grootste vissersvloot van afrika , maar allemaal van chinezen , japanners , nederlanders etc alles verdwijnt uit marokko.
    Wordt eens een volk , gezeik over berbers ,marokkanen ,arabieren , welke taal ze spreken
    Enige wat marokko heeft is zand , geen volk