MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Is gedeeltelijke democratie ook democratie?

23 juni 2011 | in Marokko | 17 Reacties

Jarenlange bemoeienis van Rabat met Marokkaanse Nederlanders heeft een sfeer van wantrouwen gekweekt.

Afgelopen vrijdag presenteerde koning Mohammed VI van Marokko de ontwerptekst van een nieuwe grondwet. Volgende week vrijdag al wordt deze tekst in een referendum aan de bevolking voorgelegd: kort dag voor een maatschappelijk debat.

De heiligheid van de koning wordt afgeschaft, maar hij blijft wel de beheerser der gelovigen. Hij zal dahirs (koninklijke besluiten) mogen uitspreken. Het omstreden artikel 19 (dat alle staatsmacht toekent aan de koning) verdwijnt, het Berberse Tamazight wordt tot officiële taal erkend, de eerste minister wordt ‘voorzitter van de regering’, de macht van het parlement wordt vergroot en er komt een Nationale Veiligheidsraad. Last but non least: de positie van de vrouw wordt versterkt.

Veranderingen in de grondwet zijn niet alleen voor de bevolking van Marokko van belang. Zij gaan – direct of indirect – ook de Marokkaanse Nederlanders aan. Juridisch, economisch en politiek heeft de Marokkaanse overheid vanaf de jaren zeventig invloed proberen uit te oefenen op migranten in de diaspora. Dit had en heeft consequenties voor onze positie en emancipatie in de Nederlandse samenleving. Te lang zijn we door de Marokkaanse autoriteiten behandeld als een melkkoe, die in de eerste plaats een gestage stroom aan buitenlandse deviezen moet opleveren

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 17 reacties

  1. NAF
    23 juni 2011 om 02:09 uur.

    Wat voor onzin TITEL is dit!!! Is gedeeltelijke democratie ook democratie?
    De media zelf zit erachter. Die proberen door dit soort artikelen gaos in marokko te veroorzaken.

    Democratie betekent: het volk regeert. Maar we kunnen ons afvragen of deze staatsvorm in Nederland wel zo ideaal is. Ten eerste zijn alle mensen verschillend in hun opvattingen, waardoor je nooit een punt zult bereiken, waarop iedereen tevreden is. Ten tweede is het zo, dat ondanks het feit dat er al zó lang democratie is in Nederland, er héél veel ontevredenheid bij de mensen te vinden is. Er wordt constant geklaagd dat veel mensen in armoede leven. Slechts weinigen zijn tevreden met wat zij hebben.

    Er heerst een grote criminaliteit in het land, zowel onder de allochtonen en autochtonen. Er is drankmisbruik (coma-zuipen onder jongeren). Er is een groot drugsprobleem, er is prostitutie, gokverslaving, fraude in allerlei vormen.
    De Nederlandse staatsschuld is bijna 400 miljard Euro. Ik word er niet vrolijk van als ik dit rijtje bekijk. Nee, ik geloof dat we echt de conclusie kunnen trekken dat democratie niet het juiste systeem is voor de mens.

    De vraag is dan: wat dan wel? Als ik het antwoord zou mogen geven, dan is het dit: THEOCRATIE. Dat betekent: God regeert. We kunnen God echter niet zien, dus kun je je afvragen hoe Hij dan zou moeten regeren. Welnu, door middel van een koning, die een uitmuntende relatie heeft met de Schepper van Hemel en aarde, en die bijgestaan wordt door bekwame en Godvrezende adviseurs, met een ambtenaren-apparaat dat effectief en adequaat functioneert. Een koning die God vreest, zal ook hart hebben voor zijn onderdanen en als de onderdanen op hun beurt ook ontzag hebben voor de Schepper, dan zullen we een maatschappij en samenleving krijgen, die uniek is in de geschiedenis van de mens.

  2. NAF
    23 juni 2011 om 02:38 uur.

    Kijk maar naar de goede voorbeeld WILDERS. Democratie maar er zijn wel overal op de wereld mensen die zich gekwetst voelen vanwege zijn haatzaai teksten en uitleg over de islam en geeft de islam een slechte beeld. Hij wordt gesponserd door de joden. Dat is algemeen bekend. En wat doet nederland hem vrij spreken.

    Al staat het in de WETBOEK dat iemand je kan aanklagen voor het beledigen vanwege je huidskleur, ras, of GELOOF, er wordt door de joden geregeerd. Dus de slachtoffers blijven de gekwetste moslims, wat wordt daar mee gedaan NIKS, want WILDERS is vrijgesproken. ZIEK DEMOCRATIE VINDEN JULLIE ZELF NIET.

    Nederland moet eerst eens leren van recht is, en deze recht ook toekennen ongeacht iemand een kleur, ras geloof heeft. Dus de rechters zelf beoordelen iemand zoals WILDERS niet terecht, dus recht krijgen bestaat niet in dit land. Ik wil reageren op de onzin verhalen over democratie in gedeeltelijke democratie in Marokko, maar laten we eens beginnen met shit-democratie in Nederland.

    Democratie is nederland is shit democratie en shit recht! Dus geen burgerrecht en vooral geen islam recht in NEDERLAND.

    Voor wat mij betreft Marokko:
    THEOCRATIE IN MAROKKO: GOD REGEERD: IN MAROKKO IS DIT DUS ALLAH REGEERD:
    -DOOR MIDDEL VAN KONING MOHAMED DE 6E
    -ALLAH’S VREZENDE ADVISEURS
    -ISLAMITISCHE AMBTENAREN-APPARAAT DAT EFFECTIEF EN ADEQUAAT FUNCIONEERT
    EN ZO ALLAH, ELWATAN, EL MELLIEK..

  3. mhamed
    24 juni 2011 om 12:04 uur.

    tamazight erkend…………..

  4. peter = de naam
    24 juni 2011 om 09:55 uur.

    Wilders is terecht vrijgesproken. .

  5. soraya
    25 juni 2011 om 05:30 uur.

    @NAF

    Ik ben het met je eens dat een democratisch systeem zoals die we in Europa kennen niet het ideale is voor de Arabische wereld. Een theocratie is idd het ideale, maar volgens de islamitische wetgeving moet in een islamitische theocratie de staatshoofd (= Khalief) verkozen worden door het volk. Dus Mohammed VI, is volgens mij niet rechtstreeks verkozen, dus dat zou moeten veranderen wanneer Marokko een islamitische staat wordt. =)

    Er is sinds de val van de Khilafa tot op heden geen enkel land erin geslaagd de islamitische theocratie op correcte wijze te realiseren. Marokko is dus verre van zo’n systeem…

  6. Henk El Makloufhi
    25 juni 2011 om 09:32 uur.

    Dus vanaf nu is het toegestaan om de Thora te vergelijken met datgene wat W zei over de Koran ?
    Men kan dus het gelijke nu zeggen over de het joodse volk van wat W zei over de moslims?
    Dat wordt lachen in dit land
    Dus de spreekkoren in het stadion zijn niet meer strafbaar als men het ziet in de context van de wedstrijd en het zijn erkende supporters ?

  7. mhamed
    25 juni 2011 om 09:48 uur.

    peter= de racist

    nu de varkens nog!!!!!

  8. moena
    25 juni 2011 om 02:35 uur.

    peter herkauw je worden als een koe, dan mogen we ook zeggen wat we willen, geloven waar we in willen geloven en dragen wat we willen als pvv de partij voor vrijheid is dan heb ik ook RECHT OOK OP DIE VRIJHEID. maar dan ook met twee maten meten niet dat jullie mogen zeggen wat jullie willen en wij niet, jouw vrijheid niet ten kosten van mijn vrijheid.

  9. peter = de naam
    26 juni 2011 om 12:11 uur.

    In Nederland kennen we een eeuwenlange traditie van vrijheid van meningsuiting. En ben je het met iemand zijn mening niet eens, dan kun je naar de rechter stappen.

    En het is NIET normaal dat in dit geval een politicus (Wilders) die zijn mening verkondigd, bedreigd word.

    Dat feit is voor mij bewijs van de onverdraagzaamheid van de islam als zich superieur achtende ideologie. En een ideologie die zich ook als religie poogt te etaleren, waar ik niet in geloof, heeft op die manier geen toekomst in Nederland. Zo’n van binnen verrotte en vermolmde ideologie zal ineenstorten.

    Omdat die islam op basis van o.a. de sharia vrouwen, homosexuelen, andersgelovigen discrimineert en onderdrukt.

    Je ziet het in al de landen waar de moslims de meerderheid hebben. Daar is vooral armoede, corruptie, oorlog en heerst een kleine corrupte elte over een bevolking die dom en afhankelijk gehouden word. Zie bv Marokko, Tunesie, Saoedie-Arabie, Indonesie.

  10. mhamed
    27 juni 2011 om 11:26 uur.

    peter = de racist

    achterlijke gedachten die jij hebt zullen jou nooit leiden.zijn dat niet jou soort die de ellend in de wereld veroorzaakt hebben?
    joden aan de ene kant, en de vervloekte jouw soort aan de ene kant.
    hebberigeheid en mensen als slavenen behandelen dat is het enige wat julli bezig houdt.
    indd die landen die jii noemde worden door jullie sestym bestuurd en zeker niet de waarheid.
    corruptie die jullie kennen is vaak via ondercover sestym en niemand voert op dit moment oorlopg behalve joden en jou soort.

    lees de thora en de bijbel zal jij dit tegen komen…….
    homosexuelen, andersgelovigen discrimineert en onderdrukt.

    kom met iets nieuws geen herhaling van bullshit.

  11. Nador_rifi
    27 juni 2011 om 01:30 uur.

    is wilders bedreigd door moslims ?

    onderdrukt islaam vrouwen en andersgelovigen ?

    Wie heeft de oorlog gebracht naar islamitische landen
    zijn dat niet de democratische landen van je ?
    Die bommen gooien vanuit vliegtuigen op onschuldigen kinderen , vrouwen, bejaarden , Die genocide plegen. Dit is niks nieuws dat doen jullie al eeuwen lang
    land koloniseren en terroriseren

    Jullie hebben geen vrijheid van meningsuiting die heeft alleen de islaam
    jullie hebben een vrijheid om mensen te discrimineren, beledigen
    Daarom is die witte kip ook vrijgesproken

    de corruptie en armoede in islamitische landen worden niet gereageerd door sharia, Alles behalve sharia , Het zijn boeven die niks met de islaam te maken hebben

    Peter jou soort heeft totaal geen kennis en wil snel islaam beschuldigen van alles en nog wat
    je haalt je kennis van domme landgenoten van je die je op hun woord meteen gelooft ,
    nogmaals je hebt totaal geen kennis over islaam , Islaam is een studie die je met je hart moet volgen

    Islaam zal nooit verslagen worden , De islaam is op dit moment het aller zwakst , Maar zal weer veel beter tijden gaan kennen
    Dat staat vast

    Peter een advies voor jou : je kunt niet in iets willen geloven , terwijl je er totaal geen kennis van hebt

  12. peter = de naam
    28 juni 2011 om 10:53 uur.

    @Nador_rifi Ik heb genoeg kennis van islam om er niet in te trappen. Zoals vele vele anderen die in de naam van de islam worden onderdrukt vertrapt en gediscrimineerd. De islam word steeds meer ontmaskerd als een wrede totalitaire ideologie die niets toevoegt maar alleen afbreekt en kapotmaakt.

    Islam is in de eerste plaats een ideologie die wil domineren en overheersen ten koste van niet moslims.

    Bij bijna alle conflicten in de wereld zijn moslims betrokken.

    Vandaar dat vele mensen in landen als Tunesie, Egypte enzo in opstand komen. Mensen ontwikkelen zich via media als internet en willen niet meer dom en afhankelijk gehouden worden door dictators, ayatolla’s en corrupte systemen in naam van de islam.

    http://strengholt.blogspot.com/2011/06/moslims-met-gebrek-aan-humor.html

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/06/marokkaanse_rouwstoetterreur.html

  13. Zidane
    28 juni 2011 om 02:05 uur.

    Dit mail is gericht aan Peter.

    Les 1: Zonder Islam en Islamitische wetenschap had je nog steeds in een berenvel rond gelopen met een speer in je hand. Wij hebben de Europeanen leren lezen en schrijven. Voor naslagwerk verwijs ik je graag naar http://www.muslimheritage.com. De Islam nu zo neer te zetten, getuigt van disrepect.

    De grootste rascist genaamd Wilders en zijn aanhangers mogen roepen wat ze willen. Wat ik wel een doorn in het oog vind, is het feit dat hij ons “MOSLIMS” dag in dag uit beledigen en discrimineren en dat wij middels onze belastingen betalen voor zijn veiligheid. Als je echt leiderschap toont, betaal je dit op zijn minste zelf (zeker in een recessie waarin iedereen wordt getild door de overheid). Het tweede puntje vind ik dat meneertje en zijn aanhangers zelf geen dikke huid hebben. Om het minste geringste voelen ze zich al bedreigd.

    T.a.v. democratie moet ik de menigte in Nederland toch teleurstellen. Ik ben er immers van overtuigd dat Europa en VS totaal niet democratisch zijn. Zij hanteren beide the You are with us or against us beleid. Democratie is leef en laat leven in mijn perceptie. Zolang de Europeanen vinden dat ze hoofddoek kunnen verbieden is er geen sprake van vrijheid op dit continent. Dit is slechts een voorbeeld. Wij leven in land die predikt respect voor de vrouwen te hebben en die tegelijkertijd belasting int bij de prostitues over elke wipbeurtje die ze maken en belasting int bij de coffeeshops. In andere landen wordt dit corruptie genoemd maar in Nederland noemen wij het “belasting”. Wij hebben een kamer voor loverboys zitten in Den Haag. Dit is nou niet iets om trots op te zijn. Als je over de Hazeldonk rijdt, schaam je je voor het feit dat je in Nederland woont.

  14. Omar
    28 juni 2011 om 05:40 uur.

    Peter= De Naam

    Vrijheid geldt alleen voor homo’s , stel als Widers had zich uigelaten over homo’s of joden was hij dan vrij gesproken ?????

  15. mhamed
    29 juni 2011 om 03:00 uur.

    peter de=racist…

    Een hond plast overal om zijn gebied te herkennen en zijn grenzen te vebreden.
    Vooral ook teven te lokken.
    Jouw praatjes zullen niet verder komen dan uit jouw stinkend mond.
    wat jij zal lokken is puur wat ik jou wens.

  16. Nador-riffie
    29 juni 2011 om 10:30 uur.

    Sallaam moeilikom

    broeders en zusters

    Peter , dat is een laag niveau van discussieren wat jij doet, Je komt met 2 zielige filmpjes aan zetten en zegt dat dat de islaam is ? ik begrijp je totaal niet , Maar ook weer heel goed
    EN dat is dat je blind en doof bent
    Hoe kun je nou zulke zielige filmpjes aan mij laten zien en zeggen dat de ISLAAM daar verantwoordelijk voor is ,
    Peter jij en die andere miljoenen hebben echte een totaal verkeerde beeld en kijk op de enige geloof die er bestaat
    Als jou bronnen over de islaam Telegraaf.nl is Dan is dat alles behalve kennis dat noemen ze propaganda

    De ongelovigen van vroeger bezatten tenminste voldoende kennis , jullie onwetend stakkertjes, veroordelen de islaam op elke incident die gebeurd door een individuele
    Ons geloof is daar niet op gebaseerd , Als ik jou zou vragen wat islaam inhoud zou je me niet eens kunnen antwoorden met de juiste antwoordt
    als je niet wil geloven is dat jou recht , maar kom nou niet zielige doen
    ik ga toch ook de christenDOM niet over een kam scheren omdat priesters aan kinderen vergrijpt ,

  17. Henk El Makloufhi
    30 juni 2011 om 10:40 uur.

    Peter de Zio is nu uitgezeken op dit forum en deze site.
    We kunnen dit zien als een soort bevrijding van zinloze haatzaaiende tweedracht zaaierij zonder wezenlijke bijdrage aan de discussie!!