MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko ontevreden met beëindiging visserijverdrag EU

15 december 2011 | in Economie | 9 Reacties

Het ministerie van buitenlandse zaken van Marokko heeft zich uiterst ontevreden getoond over de beslissing van de Europese Unie om het visserijverdrag met het Noord-Afrikaanse land niet te verlengen. Dat meldt Nieuws.nl. Het Europees Parlement besloot hier woensdag toe.

Het verdrag, dat in februari verstrijkt, staat toe dat Europese vissersboten voor de Marokkaanse kust mogen vissen. Maar volgens het Parlement is de vergoeding die daarvoor betaald wordt, 36 miljoen euro per jaar, te hoog en raken de visgronden bovendien uitgeput. De bevolking in het Marokkaanse kustgebied zou daarnaast te weinig profiteren van de overeenkomst, meldt Nieuws.nl.

Het Parlement drong wel aan op onderhandelingen over een nieuw verdrag. Het Marokkaanse ministerie was verontwaardigd en zei dat het Europese besluit kan resulteren in het herevalueren van de betrekkingen met de Unie. Bron/ Lees verder: Nieuws.nl.

Er zijn 9 reacties

  1. lile
    15 december 2011 om 04:06 uur.

    De curupte amtenaren lopen zo hun geld mis in rabat.

  2. normaal
    15 december 2011 om 08:38 uur.

    dat zie je maar weer
    de heren krijgen minder geld voor hun dikke autos en salarissen
    het volk!!?
    die doet niet mee

    jammer

  3. normaal
    15 december 2011 om 08:44 uur.

    I.p.v. de zee zelf te benutten en werkgelegenheid te creëren daar er omheen, grote vis fabrieken bouwen, kant en klaar vis producten exporteren en van alles en nog wat van te maken, grote visboten bestellen uit Amerika i.p.v. van gevechtvliegtuigen en wapens te kopen!!
    gaan ze bij Europa handje houden, smeken en bedelen, terwijl onze zeeën goud waard zijn met alles er op en eraan.
    tfoe tfoe tfoe…..
    ik hoop dat nu onze nieuwe premier benkiran er wat aan gaat doen

  4. Aziz
    16 december 2011 om 10:53 uur.

    Ik weet niet waar de nieuws vandaan komt maar volgens mij is het kant en klare onzin wat hier gepredikt wordt. Marokkaanse parlement was gisteren zeer verheugd met de mededeling. En dit heb ik met eigen ogen gezien. EUR 36 mlj voor een van de meeste visrijke gebieden in de wereld is een koopje. En bovendien was er sprake van valse concurrentie omdat de Europese schepen ook nog eens subsidies ontvingen van de EU en zij hebben varende fabrieken en veel grotere netten. Marokko moet zich meer concentreren op landen als Rusland en continenten als Azië. Deze arrogante Europeanen zien je alleen maar zitten als ze je kunnen uitmelken. We moeten vooral niet trappen in de opmerking als “we hebben er afscheid van genomen omdat de lokale bevolking er niet profiteert”. Zo goedhartig is de EU niet. Kijk alleen maar hoe Shell met de Nigerianen omgaat.

  5. Omar
    16 december 2011 om 05:58 uur.

    Aziz helemaal mee eens

  6. azidan
    17 december 2011 om 01:28 uur.

    Ik ben akkoord met Aziz

    Hoe zit het met China?

    Laat Europa maar stikken, Marokko zal inchAllah een sterk land worden

  7. normaal
    18 december 2011 om 03:31 uur.

    volgena mij zijn we op 1 lijn

  8. mhamed
    19 december 2011 om 06:30 uur.

    joh ga toch weg!!!!!!!
    wie heeft nou wat aan die hele onderhandelingen!!!!natuurlijk die dieven uit casa en rabat.
    arme boeren zullen daar niks van merken….helaas
    het blijft een curupte bendes daar.

  9. Rikkie
    08 februari 2012 om 09:21 uur.

    Jammer dat jullie niet willen inzien dat enkele schaamteloze visserscriminelen met de éénmalige winst van de zee gaan lopen. Rusland, China, maakt niet uit. Eenmaal deze visgronden leeggevist, blijft Marokko arm en met legen handen achter. Waarom jullie weinige natuurlijke rijkdommen zo verkwanselen???? Ik word er wat moedeloos van.